Közgyűlés: éves szintre vetítve százmilliót fizet a város a Jovány Busznak

Ezt Szabó János alpolgármester ismerte el a márciusi rendes közgyűlési ülés vitájában, ahol azt is mondta: „be kell látni, hogy a vásárhelyi tömegközlekedés tömegeket nem szállít”. A testület tagjai csak ebben az egy kérdésben értettek egyet. A balliberális többség újabb kétéves hosszabbítást szavazott meg Márki-Zay „kampányfuvarosának” a Jovány Busz Kft.-nek.
Éves szintre vetítve mintegy 281 ezer kilométert futnak a Jovány-buszok a hódmezővásárhelyi tömegközlekedésben, aminek a költsége 98 millió forintot tesz ki – ezt a márciusi rendes közgyűlésen árulta el Szabó János alpolgármester és Márki-Zay Péter polgármester.
Költségmegtakarítás helyett duplázódhatnak is az adófizetők terhei
A képviselők a helyi személyszállítási közszolgáltatás tapasztalatairól szóló vitában a közlekedésszervezési feladatokkal megbízott önkormányzati cég, a HVSZ Zrt. beszámolóját tárgyalták meg, ennek kapcsán hangzottak el a fenti számok. A vitában Benkő Zsolt (Fidesz-KDNP) úgy fogalmazott, a korábbi esztendőkhöz képest óriási visszalépésnek tartja az önkormányzat által kiválasztott, kijelölt Jovány Busz Kft. által nyújtott szolgáltatási színvonalat, már ami a buszaik állapotát, környezetvédelmi besorolását illeti. Reményét fejezte ki, hogy a vonatkozó kormányzati program keretében Vásárhelyen is hamarosan elektromos buszok tudnak majd közlekedni, s eltűnnek a város útjairól a régi csotrogányok. Arról is beszélt, továbbra is megvan a veszélye annak, hogy a város két szolgáltatónak kell majd, hogy fizessen, miután a Volánbusz járatai is közlekednek Vásárhelyen. Benkő szerint így a város továbbra is időzített bombán ül, mert előfordulhat, hogy a Márki-Zayék által beharangozott költségmegtakarítás helyett a végén 200 millió forintot kell majd kiperkálniuk a helyi adófizetőknek. „Jelenleg azt látjuk, hogy a városban két szolgáltató buszai is járnak, ráadásul üresen. Nagyon nem szeretném, ha a végén az eredetihez képest kétszer annyiba kerülne a közszolgáltatás, vagyis az önök döntése nyomán 200 millió forintot kellene kifizetni” – fogalmazott.
Mint korábban megírtuk, tavaly tavasz óta a városvezetés döntésének értelmében a Jovány Busz Kft.-vel szerződött le Vásárhely a helyi buszközlekedésre – ezt egy olyan (mutyigyanús) pályázat előzte meg, melyhez a tömegközlekedési koncepció átalakítását Jovány Gyula végezte el, tervezte meg. (Aki nem sokkal korábban amúgy, jó orrú üzletemberként, az egykoron az önkormányzat tulajdonában álló Kutasi út 65. szám alatti telket is megvette a Márki-Zay vezette várostól, amit ma autóbusz-telephelyként használ.) Jovány egyébként azóta – hogy, hogy nem – Márki-Zay országos politikai kampányában is közreműködik „kampányfuvarosként”, a kampány főszereplőit és az aktivistákat is szállítja szerte az országban. Vásárhely közben az egyetlen megyei jogú város lett, ahol két szolgáltató buszai is köröznek (jobbára gyakorlatilag utas nélkül…), mert a Volánbusz Zrt. arra hivatkozik, a 2018-ban elnyert tender alapján 2019. január 1-től 2023 végéig élő, érvényes szerződéssel rendelkezik. A városvezetés 2020 óta nem fizet az állami társaságnak, mely perre is ment. Nemrég a Szegedi Törvényszék kimondta, hogy a kontraktus valóban létrejött a két fél között, megvan tehát az esélye annak, hogy az önkormányzat visszamenőleg (is) térítheti a Volánbusz költségeit.
Újabb kétéves megbízást kap a várostól Márki-Zay „kampányfuvarosa”
A közgyűlési vitában egyébként a tömegközlekedés megszervezéséért felelős alpolgármester, Szabó János egy – talán freudi elszólással – így jellemezte a helyzetet: „be kell látni, hogy a vásárhelyi tömegközlekedés tömegeket nem szállít”. A képviselők talán csak ebben értetettek egyet. A városvezetés és a balliberális városatyák ugyanis vitatták a Fidesz-KDNP-s kritikákat, szerintük a Jovány Busz Kft. megbízását nem övezte mutyi vagy korrupció, a cég szolgáltatása költséghatékony, környezetvédelmileg megfelelő színvonalú, és a buszok műszaki állapotára sem lehet panasz, a működés tehát megbízható és kiszámítható. Az előterjesztést 10 igennel támogatták végül az MMM-Tiszta Vásárhelyért többség tagjai, a Fidesz-KDNP-sek (5 fő) nemmel szavaztak.
A közgyűlésen egyébként az is kiderült, hogy a Jovány Busz Kft. további két évig végezheti a helyi tömegközlekedési szolgáltatást Hódmezővásárhelyen. A HVSZ Zrt. most 2022. április 1-jétől 2024. március 31-éig írhat alá szerződést a vállalkozással. (A kontraktustervezet szerint nettó 389 forint+ÁFA-t fizet majd a város kilométerenként a cégnek, de „az üzemanyagár-változás korrekciós tényező lehet”.) Az ezzel kapcsolatos előterjesztést a MMM-Tiszta Vásárhelyért 9 képviselője támogatta, a Fidesz-KDNP-sek (3 fő) nemmel szavaztak.
A polgármester április 3-áig „házon kívül”
A csütörtöki testületin szóba került, az önkormányzat 50 millió forintos beruházással „pavilonkávézót” akar létesíteni a Kossuth téri nyilvános vécé helyén. Cseri Tamás (Fidesz-KDNP) kifejtette, értelmetlennek tűnik ennyi közpénzt elszórni arra, hogy egy műemléki épület közvetlen szomszédságában „budibüfé” létesüljön, melynek célja, hogy éjszakai kiszolgálást biztosítson. A jobboldali városatya szerint ennek azért sem nagyon látszik a létjogosultsága, mert a közelben, a téren legalább két másik kávézó, cukrászda is működik már. Márki-Zay viszont azt mondta, szerinte igenis van igény egy újabb vendéglátóegységre, s egyúttal azt is el lehet érni a projekttel, hogy a Saci Büfét „elpaterolják” az Oldalkosár utcai lakóövezetből, ahol sokakat zavar. Azt ígérte, pályázat útján választják majd ki a főtéri egység üzemeltetőjét.
Az ülésen elhangzott: Márki-Zay az országgyűlési választási kampány hajrájában gyakorlatilag végig szabadságon lesz. Az erről szóló városházi tájékoztatás szerint februárban kilenc szabadnapot vett ki a polgármester, március újabb négyet, majd március 17-étől a hó végéig (azaz tulajdonképpen az április 3-i választásig) szabadságra megy a munkahelyéről.
Fotók: Gémes Sándor