quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 17. csütörtök
  -  Rudolf
Térség

Csúcsidőben szinte százszázalékos kihasználtsággal működik a vasútvillamos

2022. február 25.

Egyre népszerűbbek a tram-train szerelvények – derült ki a Rádió 7 Közös Nevező Extra című műsorának péntek délelőtti adásából.

A műsorban Mucsi László projekttanácsadó elmondta, egyre népszerűbbek a tram-train szerelvények, melyeket már most, a próbaüzem idején is rendkívül sokan használnak napi szinten utazásra Szeged és Hódmezővásárhely között. A projekttanácsadó hozzátette: átlagban 60-70 százalékos, közlekedési csúcsokban viszont közel százszázalékos kihasználtsága van a vasútvillamosnak, ami egyértelműen azt mutatja, megszerették az emberek a korszerű és kényelmes tömegközlekedési eszközt.

A Közös Nevező Extra pénteki műsorából az is kiderült, a lengéscsillapítók cseréjével orvosolható lehet a tram-train kígyózása.

A műsorban a vasútvillamos projektvezető főmérnöke, Kanda Imre kiemelte, két irányban is zajlanak a vizsgálatok a kígyózás megszüntetését illetően. Vizsgálják a sínkerék kontaktmechanikáját, az ott fellépő erőket és az oldalerőből származó mozgásokat, valamint a forgóváz oldalirányú lengéscsillapítását is, ez utóbbi lehet ugyanis az oka a balesetveszélyesnek nem mondható, ám az utazási komfortérzetet kedvezőtlenül befolyásoló kígyózó mozgásnak.

Nagy valószínűséggel az oldalirányú mozgást a rezgéscsillapítók cseréjével lehet kiküszöbölni – árulta el a projektvezető főmérnök, aki hozzátette: mivel típusengedélyezési eljárásban vannak a szerelvények, minden egyes beavatkozáshoz engedélyt kell kérniük a vasúthatóságtól, továbbá tájékoztatniuk kell a leendő üzemeltetőket is, ezért időigényes a folyamat, ám pár hónapon belül meg kell, hogy oldódjon a probléma.

Kanda Imre megjegyezte, a kerékprofil kialakítását padló alatti kerékesztergákkal lehet elvégezni, ezért a gyártó Budapestre küldte a szerelvényt. A jövőben azonban erre sem lesz szükség, hiszen már beszerzés alatt van a tram-train frissen elkészült járműjavító csarnokának kerékesztergája is.

A szegedi kocsiszín kapcsán a főmérnök elmondta, az épület műszaki átadás-átvétele folyamatban van, és hamarosan azoknak a gépeknek és technológiai berendezéseknek, külső vasúti infrastruktúrának is elkezdődik az átadás-átvétele, melyek a járművek karbantartásához és javításához tartoznak.

A főmérnök szerint április közepére már rendelkezésre fog állni a járműtelep ahhoz, hogy beköltöztethető legyen a járműflotta.

Az üzemeltetési kérdésekben nagyon sokat fog segíteni, hogy lesz egy olyan járműtelep, amelynek technológiája kifejezetten a tram-train járművekhez van igazítva, és semmi más nincs ott, csak a tram-train járművek tárolására és javítására szolgáló eszközök

– hangsúlyozta Kanda Imre.

A hódmezővásárhelyi járműtelep kapcsán Mucsi László projekttanácsadó elmondta, a közbeszerzés lezajlott, megfelelő ajánlatok érkeztek be, gyakorlatilag megvan a kivitelező, de a szerződés még nem lépett hatályba. Mint mondta, a vásárhelyi járműtelep elsősorban tárolásra és a kisebb karbantartások elvégzésére lesz alkalmas, de a takarításokat is ebben az épületben fogják elvégezni.

Kép: Rádió 7