Csúcsidőben szinte százszázalékos kihasználtsággal működik a vasútvillamos

Egyre népszerűbbek a tram-train szerelvények – derült ki a Rádió 7 Közös Nevező Extra című műsorának péntek délelőtti adásából.
A műsorban Mucsi László projekttanácsadó elmondta, egyre népszerűbbek a tram-train szerelvények, melyeket már most, a próbaüzem idején is rendkívül sokan használnak napi szinten utazásra Szeged és Hódmezővásárhely között. A projekttanácsadó hozzátette: átlagban 60-70 százalékos, közlekedési csúcsokban viszont közel százszázalékos kihasználtsága van a vasútvillamosnak, ami egyértelműen azt mutatja, megszerették az emberek a korszerű és kényelmes tömegközlekedési eszközt.
A Közös Nevező Extra pénteki műsorából az is kiderült, a lengéscsillapítók cseréjével orvosolható lehet a tram-train kígyózása.
A műsorban a vasútvillamos projektvezető főmérnöke, Kanda Imre kiemelte, két irányban is zajlanak a vizsgálatok a kígyózás megszüntetését illetően. Vizsgálják a sínkerék kontaktmechanikáját, az ott fellépő erőket és az oldalerőből származó mozgásokat, valamint a forgóváz oldalirányú lengéscsillapítását is, ez utóbbi lehet ugyanis az oka a balesetveszélyesnek nem mondható, ám az utazási komfortérzetet kedvezőtlenül befolyásoló kígyózó mozgásnak.
Nagy valószínűséggel az oldalirányú mozgást a rezgéscsillapítók cseréjével lehet kiküszöbölni – árulta el a projektvezető főmérnök, aki hozzátette: mivel típusengedélyezési eljárásban vannak a szerelvények, minden egyes beavatkozáshoz engedélyt kell kérniük a vasúthatóságtól, továbbá tájékoztatniuk kell a leendő üzemeltetőket is, ezért időigényes a folyamat, ám pár hónapon belül meg kell, hogy oldódjon a probléma.
Kanda Imre megjegyezte, a kerékprofil kialakítását padló alatti kerékesztergákkal lehet elvégezni, ezért a gyártó Budapestre küldte a szerelvényt. A jövőben azonban erre sem lesz szükség, hiszen már beszerzés alatt van a tram-train frissen elkészült járműjavító csarnokának kerékesztergája is.

A szegedi kocsiszín kapcsán a főmérnök elmondta, az épület műszaki átadás-átvétele folyamatban van, és hamarosan azoknak a gépeknek és technológiai berendezéseknek, külső vasúti infrastruktúrának is elkezdődik az átadás-átvétele, melyek a járművek karbantartásához és javításához tartoznak.
A főmérnök szerint április közepére már rendelkezésre fog állni a járműtelep ahhoz, hogy beköltöztethető legyen a járműflotta.
Az üzemeltetési kérdésekben nagyon sokat fog segíteni, hogy lesz egy olyan járműtelep, amelynek technológiája kifejezetten a tram-train járművekhez van igazítva, és semmi más nincs ott, csak a tram-train járművek tárolására és javítására szolgáló eszközök
– hangsúlyozta Kanda Imre.
A hódmezővásárhelyi járműtelep kapcsán Mucsi László projekttanácsadó elmondta, a közbeszerzés lezajlott, megfelelő ajánlatok érkeztek be, gyakorlatilag megvan a kivitelező, de a szerződés még nem lépett hatályba. Mint mondta, a vásárhelyi járműtelep elsősorban tárolásra és a kisebb karbantartások elvégzésére lesz alkalmas, de a takarításokat is ebben az épületben fogják elvégezni.
Kép: Rádió 7