Márki-Zay megnevezte utódját – Szabó Jánost akarja Vásárhely polgármesterének

Márki-Zay Péter szerint az alpolgármesternek beejtőernyőztetett haver az elmúlt egy évben bizonyított, például a helyi buszközlekedés megszervezésével. A valóságban persze bármihez is nyúlt Szabó, baj lett belőle, legyen szó a Jovány-buszokról, a közétkeztetés kiszervezéséről vagy a Szent Antal utca karácsony előtti szétbombázásáról. Ő volt az is, aki elsőre „elfelejtette” beírni milliós fizetését a vagyonnyilatkozatába. P24-miniportré!
Amennyiben az április 3-i választást követően az országos politikában, a parlamentben landol, Szabó Jánost ültetné Hódmezővásárhely polgármesteri székébe Márki-Zay Péter – a politikus ezt Gulyás Márton baloldali aktivista Partizán című műsorában kotyogta ki a minap. A hosszú idő óta a nagypolitika felé gravitáló, városvezetői munkája helyett az országos kampányolással foglalkozó Márki-Zay azzal indokolta Szabó támogatását, hogy szerinte alpolgármesterként az elmúlt egy évben bizonyított, s számos feladat megoldása az ő nevéhez fűződik. Így „például az ingyenes tömegközlekedést ő szervezte meg a városban, és nagyon sikeresen szervezte meg” – hangoztatta.
De ki is valójában az a Szabó János, aki félig már a polgármesteri székben érzi magát, s mit tett az utóbbi egy esztendőben? Előrebocsátjuk, egy a helyi önkormányzat életében újszerűnek számító tisztségben közreműködött az utóbbi időszakban, hiszen korábban nem volt példa arra, hogy külsős alpolgármestert hozzon be, s nevezzen ki a városvezetés. Szabó János e tekintetben mindenféleképpen úttörő.
Emlékezetes, anno Márki-Zay Péter támogatójaként tűnt fel a hódmezővásárhelyi közéletben még a 2018-as időközi választás során. A „Mester egyik apostola” Péterfi Judit akkori Hír TV-s Privátszférájában jelent meg Márki-Zay oldalán, ahol a Németh László plébánost, valamint Lázár János országgyűlési képviselőt támadó, politikai tartalmú nyilatkozattal rukkolt elő. A kettejük esetleges kapcsolatára vonatkozó kérdésére Szabó és Márki-Zay egy finom mosoly keretében nagyvonalúan csak annyit mondtak: a családjaik ismerik egymást. Az „ismeretség” na meg a támogatás eredménye egy jól fizető alpolgármesteri szék lett később, a baloldal 2019-es vásárhelyi győzelmét követően. No, előbb még a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzet okán Szabó Jánosnak 2021. januártól mintegy fél éven át be kellett érnie a városházi tanácsadói tisztséggel, de Márki-Zay később elismerte, már ezért is ugyanakkora fizetést kapott, mint amennyit júniusban külsős alpolgármesterré választásakor megszavaztatott neki a közgyűléssel. A haverból alpolgármesternek beejtőernyőztetett Szabónak márpedig csúcsgázsi jár, hiszen a 897 500 forintos bérét 134 625 forintos költségtérítés emeli milliós jövedelem fölé.
2021 januárja óta Szabó János neve és szerepe valóban több önkormányzati, városi ügy kapcsán előbukkant, ám korántsem olyan sikersztorikról van szó, ahogyan Márki-Zay állítja. Tulajdonképpen bármihez is nyúlt, abból baj és problémahalmaz lett. Hiszen ami a helyi buszközlekedés átszervezését, pontosabban kiszervezését illeti, emlékezetes, a Márki-Zay- és Szabó-féle Jovány-projekt ezer sebből vérzik. Már a pályáztatás kapcsán is felmerült a mutyigyanú, hiszen finoman fogalmazva is furcsa és szokatlan, hogy „csoda” történt a városban: az nyerte a vásárhelyi buszközlekedés üzemeltetését, aki előzetesen elkészítette az erre vonatkozó koncepciót. Szabóék aztán olyan sikeresen indították el a buszközlekedést, hogy kiderült, több jármű is a közforgalmú személyszállításra vonatkozó érvényes engedély nélkül kezdett el utasokat fuvarozni Vásárhelyen, aminek három hónapos felfüggesztés lett a vége. Három hónap „kényszerpihenő” után újraindulhattak a buszok, de – ahogy többször megírtuk – jobbára üresen körözgetnek a városban, miközben Szabóék elégetnek a szolgáltatásért éves szinten százmillió forintot – Márki-Zay Péter országos politikai kampányfuvarosa cégének. Novemberben Szabó még azzal a szürreális akcióval is előállt, hogy 25 pótló járatot rendelt meg arra hivatkozva, hogy az emberek már nem férnek fel a Jovány-buszokra. A keddi közgyűlésen azonban kiderült, hogy ebből az akcióból egy hónap után sunnyogva kifarolt… Ám 2022 januárja sem maradt Jovány-botrány nélkül, hiszen a hatóságok ezúttal azon kapták a céget, hogy több buszukba is engedély nélküli átalakítással szereltek az utastér fűtésére szolgáló, gázolajjal működő, ergo baleset- és tűzveszélyes fűtőberendezést. Jelenleg a rendőrség vizsgálja, történt-e az ügyben bűncselekmény. De ha már Szabó János a buszközlekedés városházi felelőse, azt is meg kell említeni, olyan jól és jogszerűen sikerült „rendeznie” a kapcsolatokat a másik szolgáltatóval, a Volánbusszal, hogy az állami társaságnak perre kellett mennie az önkormányzattal szemben. A Szegedi Törvényszék nemrégiben hozott elsőfokú ítéletének értelmében élő és érvényes szerződés áll fenn a Volánbusz és a város között 2019 óta (is), ami azt is jelentheti, hogy adott esetben Hódmezővásárhelynek visszamenőlegesen százmillió forintos nagyságrendben kell fizetnie az állami cég szolgáltatásáért. Ahogy többször fogalmaztunk: a város időzített bombán ül a Volánbusszal való hercehurca kapcsán, s könnyen megeshet, hogy egyszerre két társaságnak is évi százmilliót kell perkálnia, miközben üresen járkálnak Vásárhelyen a buszok.
Márki-Zay Szabó János másik nagy projektjeként a közétkeztetés kiprivatizálását jelölte meg. Bár a városvezetés ezekben a hetekben egyre erősebb PR-ral, kommunikációval, látvány-menzaellenőrzésekkel és látszat-menüpontozásokkal igyekszik nyugtatni a kedélyeket, portálunkon bemutattuk, ez az átalakítás bizony messze nem diadalmenet. Szabó János is hiába kanalazza a százmillióból működő városházi propagandamédia kameráinak kereszttüzében a krumplilevest és a grízes tésztát, a közösségi médiában özönlenek a panaszok az ételek mennyisége és ízetlensége kapcsán – s továbbra is úgy tűnik, a sportoló gyerekek és az idősek étkeztetése kapcsán a mai napig nem nyugszanak a kedélyek, rengeteg a kifogás és a kritika. Még Mucsi Tamás, a korábbi önkormányzati közétkeztetési cég első embere is úgy fogalmazott, hogy „itt most egy egész város lett a rossz döntés károsultja”.
Szabó kapcsán korábban arról is beszámoltunk, miközben Márki-Zay Péter miniszterelnök-jelölti kampányát tolja valahol az országban, az alpolgármester „bomba” üzletekre szórja a város pénzét. Tavaly ősszel ugyanis egy olyan szerződést kötött, melynek értelmében az ipari parkban gyakorlatilag egy 250 méteres útszakasz betonozása valósul meg 118 millió forintból. Igazi bravúr, nemde? De Szabó volt az is, aki Márki-Zay „sógorprojektjének” decemberi bedurranásakor igyekezett pacifikálni a forgalom- és bevételkiesés miatt aggódó Szent Antal utcai kereskedőket. Az egyébként kiváló állapotú utcán télvíz idején verték szét, az árusok joggal háborodtak fel, s ahogy azt akkoriban vázoltuk, a jelek szerint Szabó „egyeztetése” annyira eredményesnek bizonyult, hogy az érintett kereskedők csak még dühösebbek és csalódottabbak lett.
Végül, de nem utolsósorban arról se feledkezzünk meg, hogy az alpolgármester volt az, aki idén januárban a vagyonnyilatkozatának kitöltésekor – hogy, hogy nem – „ráfelejtett” a milliós fizetésének beírására. Csak azt követően korrigálta a bevallását, hogy portálunk erre felhívta a figyelmet.
Korábban a témában:

Márki-Zay miniszter akar lenni, Szabó János lenne az utódja
Romafelzárkóztatási vagy oktatási miniszter szeretne lenni a balliberális kormányban az ellenzék választási győzelme esetén Márki-Zay Péter.