quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 21. hétfő
  -  Konrád
Térség

ATIVIZIG: a jelenlegi jégzajlás nem rendkívüli, jégtörő hajóra nincs szükség

2022. január 28.

A jelenleg tapasztalható jégzajlás mértéke nem számít rendkívülinek a folyón. Az alacsony vízállás és a meterológiai körülmények miatt jeges árvíz elleni védekezés elrendelésére, a jégtörő hajók bevetésére nincs szükség – írta megkeresésünkre az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság.

Tegnap beszámoltunk róla, hogy Csanyteleknél egy nap alatt 6 kilométer hosszan torlódott fel a jég a Tiszán, ami napról napra veszélyesebb. Ha egyben megindul ez a jégmennyiség, milliós károkat okozhat a folyó mindszenti és szegedi szakaszán.

A mindszenti hajótulajdonosok, a kikötők üzemeltetői, az úszóházak gazdái attól tartanak, hogy komoly károkat okozhat a jég, ha egyszerre megindul a folyón.

Megkerestük az ATIVIZIG-et, akik válaszukban leírták, hogy a téli időszakban a tartós hideg következtében természetes jelenség, hogy az álló, illetve folyóvizek vízfelületein jegesedés, jégzajlás tapasztalható. A folyó vizek, így a Tisza esetében is ez egy lassabb folyamat, mivel az áramlások, illetve eltérő vízmélységek következtében lassabban kezdődik meg a jégképződés. A Tiszán, az év ezen időszakában gyakran előfordul a jégzajlás. Mindszent térségében legutóbb 2019-ben, a Maros torkolat alatti Tisza szakaszon 2020-ban volt jégzajlás. A jelenleg tapasztalható jégzajlás mértéke nem számít rendkívülinek a folyón. Az alacsony vízállás és a meterológiai körülmények miatt jeges árvíz elleni védekezés elrendelésére, a jégtörő hajók bevetésére nincs szükség.

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a szakemberek miként tudnak védekezni a jég ellen, milyen módon tudnak beavatkozni, ha nagyobb méreteket ölt a jégzajlás. A válaszból kiderült, hogy az ATIVIZIG állományába a Jégtörő IV. és a Jégvirág V. jégtörő hajó tartozik, melyek a tiszai flotta tagjai. A hajók a Szegedi Medencés kikötőben melegentartási készültségben állomásoznak, és a jeges árhullám biztonságos levezetése érdekében indulásra készen állnak. A folyókon megjelenő jegesedés következtében az esetlegesen szükséges beavatkozást, a jégtörő hajók mozgósítását – az aktuális hidrológiai és meteorológiai előrejelzés ismeretében – a területi vízügyi igazgatóságok javaslata alapján az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT, Budapest) rendeli el.

A szerkesztőségünknek megküldött válaszból kiderült továbbá, hogy az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság jéglentő szolgálata november 15-március 1. közötti időszakban minden nap megfigyeli a működési területéhez tartozó folyószakaszokat, mely alapján a vízrajzi szogálat napi jégjelentést készít, amely a jégképződéssel kapcsolatos információkat és változásokat tartalmazza.

Felhívják továbbá a figyelmet, hogy a Tiszán található úszóművek (pl.: horgászstég, úszóház, kikötő, komp stb.) tulajdonosai és az ATIVIZIG között az úszóművek elhelyezése érdekében parthasználati (vízfelület használati) megállapodások kerülnek megkötésre. A parthasználati megállapodásban az Igazgatóság – többek között – felhívja az úszómű tulajdonosok figyelmét, hogy téli időszakban az úszóművet védett helyre kell szállítani, illetve a jeges időszakban a helyi jégvédelemről a tulajdonos köteles gondoskodni.