ATIVIZIG: a jelenlegi jégzajlás nem rendkívüli, jégtörő hajóra nincs szükség

A jelenleg tapasztalható jégzajlás mértéke nem számít rendkívülinek a folyón. Az alacsony vízállás és a meterológiai körülmények miatt jeges árvíz elleni védekezés elrendelésére, a jégtörő hajók bevetésére nincs szükség – írta megkeresésünkre az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság.
Tegnap beszámoltunk róla, hogy Csanyteleknél egy nap alatt 6 kilométer hosszan torlódott fel a jég a Tiszán, ami napról napra veszélyesebb. Ha egyben megindul ez a jégmennyiség, milliós károkat okozhat a folyó mindszenti és szegedi szakaszán.
A mindszenti hajótulajdonosok, a kikötők üzemeltetői, az úszóházak gazdái attól tartanak, hogy komoly károkat okozhat a jég, ha egyszerre megindul a folyón.
Megkerestük az ATIVIZIG-et, akik válaszukban leírták, hogy a téli időszakban a tartós hideg következtében természetes jelenség, hogy az álló, illetve folyóvizek vízfelületein jegesedés, jégzajlás tapasztalható. A folyó vizek, így a Tisza esetében is ez egy lassabb folyamat, mivel az áramlások, illetve eltérő vízmélységek következtében lassabban kezdődik meg a jégképződés. A Tiszán, az év ezen időszakában gyakran előfordul a jégzajlás. Mindszent térségében legutóbb 2019-ben, a Maros torkolat alatti Tisza szakaszon 2020-ban volt jégzajlás. A jelenleg tapasztalható jégzajlás mértéke nem számít rendkívülinek a folyón. Az alacsony vízállás és a meterológiai körülmények miatt jeges árvíz elleni védekezés elrendelésére, a jégtörő hajók bevetésére nincs szükség.
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a szakemberek miként tudnak védekezni a jég ellen, milyen módon tudnak beavatkozni, ha nagyobb méreteket ölt a jégzajlás. A válaszból kiderült, hogy az ATIVIZIG állományába a Jégtörő IV. és a Jégvirág V. jégtörő hajó tartozik, melyek a tiszai flotta tagjai. A hajók a Szegedi Medencés kikötőben melegentartási készültségben állomásoznak, és a jeges árhullám biztonságos levezetése érdekében indulásra készen állnak. A folyókon megjelenő jegesedés következtében az esetlegesen szükséges beavatkozást, a jégtörő hajók mozgósítását – az aktuális hidrológiai és meteorológiai előrejelzés ismeretében – a területi vízügyi igazgatóságok javaslata alapján az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT, Budapest) rendeli el.
A szerkesztőségünknek megküldött válaszból kiderült továbbá, hogy az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság jéglentő szolgálata november 15-március 1. közötti időszakban minden nap megfigyeli a működési területéhez tartozó folyószakaszokat, mely alapján a vízrajzi szogálat napi jégjelentést készít, amely a jégképződéssel kapcsolatos információkat és változásokat tartalmazza.
Felhívják továbbá a figyelmet, hogy a Tiszán található úszóművek (pl.: horgászstég, úszóház, kikötő, komp stb.) tulajdonosai és az ATIVIZIG között az úszóművek elhelyezése érdekében parthasználati (vízfelület használati) megállapodások kerülnek megkötésre. A parthasználati megállapodásban az Igazgatóság – többek között – felhívja az úszómű tulajdonosok figyelmét, hogy téli időszakban az úszóművet védett helyre kell szállítani, illetve a jeges időszakban a helyi jégvédelemről a tulajdonos köteles gondoskodni.