quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely

Kanda Imre tram-train főmérnök: a balesetes, megrongálódott szerelvények miatt akadozik a tram-train közlekedés

2022. január 27.

Ha feláll a teljes vasútvillamos-flotta, akkor nem lesz ekkora gond, ha két-három jármű kiesik – hangzott el a Rádió 7 Közös Nevező című műsorában, melynek vendégei Kanda Imre, a tram-train főmérnöke és Mucsi László projekttanácsadó voltak.

Ahogy a Promenad24 is megírta, több tram-train szerelvény is összetört az elmúlt napokban. A forgalomba helyezett járművek közül három is összetört, balesetezett. Egy negyedik szerelvény áramszedőjével pedig még mindig probléma van azt követően, hogy nemrég leszakadt, megbénítva ezzel a közlekedést.

Kanda Imre főmérnök ennek kapcsán kiemelte: az utasforgalmi próbaidőszak alatt felléphetnek kisebb-nagyobb műszaki problémák, egyéb hiányosságok, arra viszont nem lehet felkészülni, hogy a teljes flotta mintegy fele közlekedési baleset vagy egyéb káresemény miatt kiesik a közlekedésből. Rámutatott, ez egy ekkora flottánál, mint a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamosok köteléke, sajnos jelentős nehézséget tud okozni.

Elmondta, máshol az országban is azt tapasztalták a szakemberek, hogy az új kötöttpályás rendszerek indulásakor a megszokottnál több a közúti baleset, gyakran esnek ezek áldozatául a szerelvények is. Koccanás Vásárhelyen is történt, az egyik villamost ugyanakkor egy szegedi baleset károsította komolyabban. A nyolc szerelvényből álló flottából van még olyan villamos, amely a tartampróbát teljesíti, így a balesetes, megrongálódott járművek kiesése sajnos komoly gondot okozott a tervezett menetrendben – hangzott el a Közös Nevezőben.

Kanda Imre arra is kitért, az ónos eső hatással lehetett volna a váltókra, de mivel ezeket fűtési berendezéssel látták el, így azok nem fagytak be. Ugyanakkor, ha vastag a jég a felsővezetéken, az szakadást eredményezhet, ez történt a közelmúltban is – ismertette.

Az egyik szerelvénynél aláváltás történt, amely ezért kisiklott, ez járművezetői hiba volt – tudtuk meg. Ugyanakkor a főmérnök hangsúlyozta, legyünk türelmesek a járművezetőkkel is, egy olyan, teljesen új rendszerben kell vezetniük, amiben még nem volt részünk, és a megfelelő rutin kialakulásához idő kell.

A szakember a kiesett szerelvényekkel kapcsolatban még elmondta, ez egy kis flotta, szemben például egy budapesti 600 villamossal, ami meg sem érzi, ha három-négy járműve kiesett.

Kanda Imre a lakosság megértését és türelmét kérte a műsorban, egyúttal hangsúlyozta, ha ezeken a természetesen előforduló zökkenőkön túl lesz a tram-train, utána 40-50 évre biztosítja a teljes körű tömegközlekedési szolgáltatást Szeged és Hódmezővásárhely között.

A műsorban szó esett a szegedi remízről is, ez már a műszaki átadásnál tart, és olyan technológiákkal lesz felszerelve, amelyek még hatékonyabbá teszik a járművek karbantartását és esetleges javítását. Az átadás befejezése tavasz végén várható.

Mucsi László projekttanácsadó a Rádió 7 Közös Nevezőjében a vásárhelyi remízzel kapcsolatban elmondta, a közbeszerzési eljárások véget értek, hamarosan kezdődik a tervezési szakasz.

A műsorban szó esett ismét arról, hogy a villamosnak mindig elsőbbsége van a körforgalomban, továbbra is közlekedjünk óvatosan és körültekintően Vásárhelyen.