Kanda Imre tram-train főmérnök: a balesetes, megrongálódott szerelvények miatt akadozik a tram-train közlekedés

Ha feláll a teljes vasútvillamos-flotta, akkor nem lesz ekkora gond, ha két-három jármű kiesik – hangzott el a Rádió 7 Közös Nevező című műsorában, melynek vendégei Kanda Imre, a tram-train főmérnöke és Mucsi László projekttanácsadó voltak.
Ahogy a Promenad24 is megírta, több tram-train szerelvény is összetört az elmúlt napokban. A forgalomba helyezett járművek közül három is összetört, balesetezett. Egy negyedik szerelvény áramszedőjével pedig még mindig probléma van azt követően, hogy nemrég leszakadt, megbénítva ezzel a közlekedést.
Kanda Imre főmérnök ennek kapcsán kiemelte: az utasforgalmi próbaidőszak alatt felléphetnek kisebb-nagyobb műszaki problémák, egyéb hiányosságok, arra viszont nem lehet felkészülni, hogy a teljes flotta mintegy fele közlekedési baleset vagy egyéb káresemény miatt kiesik a közlekedésből. Rámutatott, ez egy ekkora flottánál, mint a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamosok köteléke, sajnos jelentős nehézséget tud okozni.
Elmondta, máshol az országban is azt tapasztalták a szakemberek, hogy az új kötöttpályás rendszerek indulásakor a megszokottnál több a közúti baleset, gyakran esnek ezek áldozatául a szerelvények is. Koccanás Vásárhelyen is történt, az egyik villamost ugyanakkor egy szegedi baleset károsította komolyabban. A nyolc szerelvényből álló flottából van még olyan villamos, amely a tartampróbát teljesíti, így a balesetes, megrongálódott járművek kiesése sajnos komoly gondot okozott a tervezett menetrendben – hangzott el a Közös Nevezőben.
Kanda Imre arra is kitért, az ónos eső hatással lehetett volna a váltókra, de mivel ezeket fűtési berendezéssel látták el, így azok nem fagytak be. Ugyanakkor, ha vastag a jég a felsővezetéken, az szakadást eredményezhet, ez történt a közelmúltban is – ismertette.
Az egyik szerelvénynél aláváltás történt, amely ezért kisiklott, ez járművezetői hiba volt – tudtuk meg. Ugyanakkor a főmérnök hangsúlyozta, legyünk türelmesek a járművezetőkkel is, egy olyan, teljesen új rendszerben kell vezetniük, amiben még nem volt részünk, és a megfelelő rutin kialakulásához idő kell.
A szakember a kiesett szerelvényekkel kapcsolatban még elmondta, ez egy kis flotta, szemben például egy budapesti 600 villamossal, ami meg sem érzi, ha három-négy járműve kiesett.

Kanda Imre a lakosság megértését és türelmét kérte a műsorban, egyúttal hangsúlyozta, ha ezeken a természetesen előforduló zökkenőkön túl lesz a tram-train, utána 40-50 évre biztosítja a teljes körű tömegközlekedési szolgáltatást Szeged és Hódmezővásárhely között.
A műsorban szó esett a szegedi remízről is, ez már a műszaki átadásnál tart, és olyan technológiákkal lesz felszerelve, amelyek még hatékonyabbá teszik a járművek karbantartását és esetleges javítását. Az átadás befejezése tavasz végén várható.
Mucsi László projekttanácsadó a Rádió 7 Közös Nevezőjében a vásárhelyi remízzel kapcsolatban elmondta, a közbeszerzési eljárások véget értek, hamarosan kezdődik a tervezési szakasz.
A műsorban szó esett ismét arról, hogy a villamosnak mindig elsőbbsége van a körforgalomban, továbbra is közlekedjünk óvatosan és körültekintően Vásárhelyen.