quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely

Modern Városok Program: Hódmezővásárhelyen azok a projektek akadoznak, amiket a jelenlegi helyi vezetés felügyel

2022. január 14.

A magyar kormány elkötelezett a vidékfejlesztési programok folytatása mellett – jelentette ki a Magyar Nemzetnek a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos. Gyopáros Alpár a Modern városok program kapcsán kiemelte: a 270 fejlesztési célból 120 már szinte teljesen megvalósult, és a tervek szerint 2025-re már nagy arányban elkészülnek a beruházások.

– 2015 elején jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök a Modern városok programot, majd ellátogatott a 23 megyei jogú városba, ahol személyesen tárgyalt a helyben fontosnak tartott fejlesztésekről, és ezekről megállapodást kötöttek. Hol tart időarányosan a program?

– Az utolsó megállapodásokat 2017-ben írta alá a kormányfő a megyei jogú városok polgármestereivel. Valamennyi település esetében nagy, régiós jelentőségű, összetett beruházásokról van szó, amelyek hosszas előkészítést, tervezést és szigorú közbeszerzési eljárásokat igényelnek. Örömteli, hogy most értünk abba a szakaszba, hogy egyre több elkészült gyorsforgalmi útnak, átadóünnepségnek, bokrétaünnepnek, alapkőletételnek örülhetünk.

A program teljes költségvetése meghaladja a négyezermilliárd forintot; az összegnek már több mint a felét kifizettük a projektgazdáknak. A 270 fejlesztési célból 120 már szinte teljesen megvalósult, ezeknek köszönhetően a hazai gyorsforgalmi úthálózat száz kilométerekkel nőtt. Hatalmas építkezések, munkálatok folynak most is szerte az országban, de sok programelemnél már élvezhetők is az adott fejlesztés nyújtotta előnyök.

– Hány helyen készültek el a munkálatokkal?

– Talán a legszemléletesebb, hogy Szegeden, Kaposváron, Veszprémben, Sopronban is átadtuk az új városi uszodát, Miskolctapolcán és Szolnokon pedig elkészültek a megújult fürdők. A most kezdődő kézilabda Európa-bajnokságon már az új Pick Arénában szurkolhatunk Szegeden, de tapsolhatunk a megújult Csiky Gergely Színház színészeinek is Kaposváron. Itt új sportcsarnok is várja a mozogni vágyókat, ahogy kész a röplabda-akadémia Békéscsabán, illetve kikapcsolódást nyújthat a szabadtéri színpad Nyíregyházán és a vidámpark Dunaújvárosban. Elkészült a Nyíregyháza–Tokaj közötti kerékpárút, a kórházi parkoló Győrben, valamint a strand-, parkoló- és sétányfejlesztés Debrecenben, a Nagyerdő-programban. Már jár a tram-train Szeged és Hódmezővásárhely között, új buszok közlekednek Tata­bányán, ahol oktatásfejlesztés is megvalósult, ahogy átadtuk az innovációs és tudásközpontot Zalaegerszegen, de sorolhatnám tovább a már kézzelfogható, elkészült fejlesztéseket. Aki azt mondja, hogy a program nem működik, javaslom, nézze meg a saját szemével ezeket a beruházásokat.

– Mikorra várható a fejlesztések befejezése?

– Célunk, hogy valamennyi beruházás meg tudjon valósulni, amennyiben a városok is így szeretnék és partnerek benne. A tervek szerint 2025-re már nagy arányban elkészülnek a fejlesztések, de hiszem, hogy a települések együttműködésével minden beruházás kivitelezése megkezdődik addigra. Az előkészítő munka valamennyi programelem esetében elkezdődött. Nem lehet egy kalap alá venni a városokat, mert nyilván attól is függ egy-egy település előrehaladása, hogy mikor írták alá a megállapodást a kormánnyal, és mikor kezdhettek neki a munkálatoknak. Nagyon sok jó példát tudnék említeni kormánypárti és ellenzéki városok közül is, amelyek időarányosan nagyon jól állnak.

A Modern városok program nem a politikáról szól, hanem a kormány elkötelezettségéről a megyei jogú városok és a magyar vidék irányába. Támogatjuk a nagyvárosokat, mert a helyben és az adott városok vonzáskörzetében élő emberek életszínvonalának emelésére törekszünk.

– Vannak lemaradások egyes településeken?

– Hódmezővásárhely kiválóan teljesít azoknál a fejlesztéseknél, amelyeket az állam maga koordinál, nem véletlen például, hogy a Lázár János országgyűlési képviselő által felügyelt tram-train már közlekedik Szeged és Hódmezővásárhely között. Sajnos a város által koor­dinált beruházások viszont nem haladnak, érződik, hogy a városvezetőnek nem a települése, hanem egyéni politikai ambíciói a fontosak.

– Előfordul, hogy valahol program­elemek cseréjére van szükség?

– Nyitottak vagyunk az észszerűség határain belül a módosításokra, hiszen az évek alatt változhatnak az elképzelések, eltolódhatnak a hangsúlyok. Sok fejlesztésnél van koncepcióváltozás, amit ha tudunk, támogatunk. Teljesen új vagy az eredeti szándéktól eltérő fejlesztések azonban nem kerülhetnek be a programba. A keretrendszer tehát adott, de rugalmasak vagyunk, hiszen az a célunk, hogy minden beruházás meg tudjon valósulni, minden megyei jogú város előrelépjen.

– Várható, hogy újabb források kerülnek a rendszerbe? Lesz esetleg második kör?

– A Modern városok program soha nem látott léptékű támogatási rendszer a megyei jogú városok számára, csaknem kétmillió embert érint közvetlenül és további több milliót közvetve. Csak hogy érezzük a program nagyságrendjét: abban 28 országos közútfejlesztés valósul meg 800 kilométeren, de négy nagy vasútfejlesztés is helyet kapott a közlekedésfejlesztési csomagban.

Emellett – többek között – húsz ipari park kialakítását, 15 városrehabilitációs beruházást, 11 intermodális, többféle eszközt kombináló csomópontot, reptérfejlesztéseket, várfelújításokat és csaknem százmilliárd forint értékű egészségügyi csomagot is tartalmaz. A forrásigény jelentősen nőtt a kezdeti összeghez képest, hisz változott a környezet, drágult az építőipar is. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a támogatások kétharmada hazai költségvetési forrás, ami a kormány kiváló gazdaságpolitikájának és az ebből fakadó folyamatos gazdasági bővülésnek köszönhető. A program jól fémjelzi, hogy a jelenlegi kormánynak mennyire fontos a magyar vidék, és partnerként tekint az ott élőkre. Szomorú, hogy a baloldal viszont folyamatosan gyalázza a vidékieket. A kormány viszont elkötelezett a vidékfejlesztési programok folytatása mellett.

Forrás: magyarnemzet.hu