quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Tram-train

Három plusz egy tanulság a tram-train próbaüzeméről

2022. január 12.

Rogyásig tele a szerelvények: a vásárhelyiek és a szegediek máris megszerették a vasútvillamost. Előjönnek azok a hibák, melyeknek elő kell jönniük az éles üzem rajtjáig. A baloldali bértollnokok és az irigy politikai potyautasok meg csinálják a cirkuszt. Ilyen a tram-train próbaüzeme eddig!

Mint arról számos cikkben beszámoltunk, tavaly november 29-én egy Magyarországon korábban nem létező, de Közép-Kelet-Európában is egyedinek számító új, modern közlekedési rendszer indult el – ráadásul nem Budapesten, Debrecenben vagy Győrben, hanem Hódmezővásárhely és Szeged között. Másfél hónapja zajlik az utasforgalmi próbaüzem és a beüzemelés folyamata, melynek célja, hogy a szakemberek a tavaszi éles startig feltárják a műszaki hibákat, s kialakítsák a végleges menetrendet. Néhány fontos tanulság máris látszik a vasútvillamos ügyében!

1, A próbaidőszak sikeres, a hibák jönnek

Az utóbbi hetekben, napokban több műszaki probléma is felmerült a tram-train közlekedés kapcsán. Algyőnél a váltó hibásodott meg, s az is kiderült, hogy bizony utó- vagy finomhangolásokra van szükség, hogy a magyar viszonyokhoz, pályaadottságokhoz igazítsák a Spanyolországban gyártott szerelvényeket. Az is látszik már ugyanakkor, hogy a vasútvillamos rendszere jó és kedvező, még ha értelemszerűen a tesztüzem alatt tapasztalhatóak is kisebb-nagyobb késések. A próbaidőszaknak éppen az a lényege, hogy felszínre kerüljenek a hibák, ezért is ingyenes a tram-train használata egészen április 15-éig.

2, A vásárhelyiek és a szegediek is beleszerettek

Ezt nem is kell túlmagyarázni: a tram-train valósággal berobbant a térség tömegközlekedésébe. Rogyásig tele vannak a szerelvények Vásárhelyen, Szegeden és a két város között is. Sok-sok írásban mutattuk meg fotógalériákkal, videókkal: a vasútvillamos a mindennapok részévé vált a két megyei jogú városban, alig férnek el rajta az utasok, olyan sokan közlekednek vele a munkahelyre, iskolába, vásárolni vagy a napi ügyintézéseik során. Azt, hogy a szegediek ragaszkodnak a tram-trainhez, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy amikor felmerült az ottani megállóhelyek számának esetleges csökkentése, a megyeszékhely önkormányzati képviselői azonnal felszólaltak az elképzelés ellen. Szóval nemcsak a vásárhelyi, hanem a szegedi polgároknak is szívükhöz nőtt az új, modern, korszerű tömegközlekedési eszköz. Ja, és el ne feledjük, természetesen az algyőieknek is…

3, Megfontolandó a szegedi megállóhelyek számának csökkentése

Igen, ez valóban komolyan felmerült a próbaüzem eddigi tapasztalatai alapján. Úgy tűnik, Szegeden jelenleg 19 perc a városon belüli menetidő, amit mindenféleképpen érdemes lenne rövidíteni. A városon belüli vonal és megállók ismeretében értelmetlen és felesleges megállóhelynek tűnik a Pulz utcai, illetve a Bem utcai/Galamb utcai, megfontolandó ezek megszüntetése a menetidő rövidítése érdekében. A cél ugyanis, hogy a két belváros közötti utat 35 perc alatt tegye majd meg a jármű az éles üzemben.

+1, A tram-train politikai kampánytémává vált

Na igen, nincs új a nap alatt: a vasútvillamoson köszörüli a nyelvét a baloldali szegedi városháza körül lihegő, amúgy nullás Szegeder, a Márki-Zay Péter vásárhelyi polgármester érdekeit védeni 0-24-ben védeni kész Átlátszó/RTL Klub-Segesvári Csaba no meg Márki-Zay helyi városházi propimédiája (és persze Facebook-huszár politikai aktivistaköre). Tőlük és az országos sajtóban is valójában álszakértők okoskodását, illetve a mások által felvetett (ál)problémák papagájszerű mantrázását olvashatjuk folyton-folyvást. A szegedi balliberális médiamunkások és Márki-Zay évi százmillióból működő lakájmédiája nap mint nap mindent megtesz azért, hogy rossz színben tüntesse fel a tram-traint. Kíváncsiak lennénk, ugyanilyen hévvel figyelik-e a budapesti elővárosi közlekedés késéseit…

Fotó: Gémes Sándor