15 év munkájára került fel a korona – elstartolt a Tram-train!

Történelmi pillanat: november 29-én hajnali 3:31-kor elindult az első járat utasokkal a fedélzetén. Innentől kezdve óránként utazhatunk a vasútvillamossal Hódmezővásárhely és Szeged között, teljesen ingyenesen 2022 tavaszáig; addig tart a próbaüzem következő szakasza.
15 éves munka zárult le, amikor is Hódmezővásárhely és Szeged között megkezdte az utasokkal történő közlekedést, egyelőre óránkénti (ideiglenes) menetrend szerint a Tram-train. Mucsi László projekttanácsadó lapunknak elmondta, a vásárhelyi önkormányzat másfél évtizeddel ezelőtt kezdeményezte a megvalósíthatósági tanulmányt, s az alapos előkészítés során kiderült: egyértelműen a Szeged-Vásárhely vonal a legmegfelelőbb ennek a modern közlekedési formának a kialakítására. Szeged és Vásárhely gazdasági és kulturális szempontból is két, egymáshoz egyedülállóan közeli megyei jogú város – mutatott rá a szakember.
Kanda Imre főmérnök elárulta, a két város vasútállomástól vasútállomásig terjedő szakaszára vonatkozóan átlagosan 40-43 perc menetidővel lehet számolni, a belvárosok közötti távot 35-38 perc alatt teheti meg a villamos. November 29-én indult az első járat, amelyre utasok szállhattak fel. Ugyanakkor ez a kezdeti időszak még mindig a tartampróba része, amely jövő év tavaszáig tart – ismertette.
A prototípus szerelvények – élő utasok nélkül – hibamentesen teljesítették az 50 ezer kilométert, de a szériajárműveknek darabonként 2-3 ezer kilométert kell majd ugyanígy, hibamentesen teljesíteniük – tudtuk meg.
Mucsi László ismét felhívta arra a figyelmet, hogy fokozottan körültekintően közlekedjen mindenki. Mint mondta, a vásárhelyiek mára már megszokták, hogy folyamatosan közlekednek a szerelvények késő este és hétvégén is, de továbbra is hangsúlyozni kell, hogy figyeljünk, és a villamosnak körforgalomban mindig elsőbbsége van! Emellett azt is mindig észben kell tartani, hogy egy-egy szerelvénynek 70 tonna a tömege utasok nélkül, így természetesen a féktávolsága is hosszabb, mint egy személygépkocsinak.

Lázár János, a Tram-train projekt kormánybiztosa kiemelte: természetesen minden, érvényben lévő kedvezmény a vasútvillamosra is vonatkozni fog. A teljes árú jegy 465 forintba kerül majd, ami kevesebb, mint egy liter benzin ára, s jóval kedvezőbb, mintha a buszt vagy a vasutat választanánk. Ami a bérletkonstrukciókat illeti, a kormánybiztosnak az a célja, hogy 20 ezer forintnál olcsóbban lehessen majd közlekedni a kombinált bérlettel Szeged és Vásárhely között, illetve a két városban, de azt is elárulta, nemrég mikor nála járt Orbán Viktor, felvetette a miniszterelnöknek egy 9999 forintos tömegközlekedési megyebérlet bevezetésének lehetőségét is; bízik benne, hogy a kormány vevő lesz erre a kezdeményezésre.
„Indulunk!” – megjelent a Tram-train kiadvány!
Az elmúlt napokban „Indululunk!” címmel jelent meg egy kiadvány, amiben minden információt megkaphatnak az érdeklődők a vasútvillamos-közlekedéssel kapcsolatban, és részletes jegyár- és bérletleírást is találhatnak benne, összehasonlítva a buszos menetidőkkel és bérlet-, valamint jegyárakkal. Ezt minden lakoshoz igyekeznek eljuttatni külön is, de a tájékoztató anyag természetesen online is elérhető.