quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Szórakozás

Ősbemutatóval indítja az újévet a Szegedi Nemzeti Színház

2021. november 27.

A kortárs magyar költészet és könnyűzene két meghatározó alakja, Závada Péter és Subicz Gábor Georg Büchner Leonce és Léna című műve alapján készült zenés színpadi játékával kezdi az újévet a Szegedi Nemzeti Színház – tájékoztatta a teátrum az MTI-t.

Barnák László főigazgató, a darab rendezője úgy fogalmazott, az intézmény olyan produkciók létrehozására törekszik, melyekkel csak Szegeden találkozhat a közönség, vagy innen indulnak útjukra.

Georg Büchner alapművét világszerte sok színház tűzte már műsorra, a szegedi feldolgozáshoz hasonló azonban még nem született. A készülő előadással elsősorban a fiatalokat szeretnék megszólítani olyan, számukra fontos témákkal, mint a szerelem, az identitáskeresés és a generációs szakadék. Az alkotók zenében és szövegben megerősítették a karaktereket, a női figurák erőteljesebben vannak jelen a történetben.

A járvány félelmet, cinizmust hozott magával. Könnyedén, átgondolatlanul véleményezünk másokat, dobálózunk bántó gondolatokkal – ezt a falakkal elzárt, véleményező távolságtartást igyekszik feloldani a mű. Ráirányítja a figyelmet a bennünket körülvevő finomságokra, költőiségre – tudatta a rendező.

Az előadás zsigerileg próbál hatni a nézőre, ezt erősíti a szöveg és a zene mellett a látvány is. Varsányi Anna díszlete és jelmeze nem köti adott korhoz és térhez a történetet, így tágabb értelmezési lehetőséget biztosít. Megjelenik a cirkusz, a szórakozás világa, de amint kihunynak a fények, láthatóvá válik a csillogás mögötti, elrejteni kívánt, szürkébb, lepukkantabb valóság. Az elsődleges célcsoport, a fiatalok ízléséhez alkalmazkodva a népszerű fantasy sorozatok kissé elrajzolt karakterei is visszaköszönnek a látványvilágban.

Dinyés Dániel zenei vezető hangsúlyozta, fontosnak tartja, hogy a korunkat meghatározó kérdésekre keressünk válaszokat, erre épül az előadás is, melyben összművészeti produkciót létrehozva az operatagozat mindhárom pillére – az operaénekesek, a tánckar és a kórus – részt vesz, színészekkel karöltve.

Závada Péter és Subicz Gábor a darabban Georg Büchner fiatalkori elképzeléseit fogalmazzák meg mai nyelven, mai zenével, középpontba állítva az ifjúkori lázadást és generációk közötti áthidalhatatlannak tűnő különbségeket, illetve magát a bátorság eszméjét, hiszen a fiatalság meghatározó kérdése, hogy meg tud-e hozni egy olyan döntést, amit az előző generáció nem mert – áll a közleményben.