15 év munkájára kerül fel a korona – 5 nap múlva elstartol a tram-train!

November 29-én indul az első járat, utasokkal a fedélzetén, hajnali 3.31-kor. Innentől kezdve óránként utazhatunk majd Hódmezővásárhely és Szeged között, teljesen ingyenesen 2022 tavaszáig, addig tart a próbaüzem következő szakasza – hangzott el a Rádió 7 szerdai Közös nevező című műsorában.
15 éves munka zárul le öt nap múlva, amikor is Hódmezővásárhely és Szeged között megkezdi az utasokkal történő közlekedést, óránkénti (ideiglenes) menetrend szerint a tram-train.
Mucsi László projekttanácsadó a Rádió 7 keddi Közös nevezőjében elmondta, 15 éve az önkormányzat kezdeményezte a megvalósíthatósági tanulmányt, de ezt Szeged kezdte: az előkészítés során Szeged-Szabadka, Szeged-Vásárhely és Szeged-Makó között vizsgálták meg, hol lehetne ezt a közlekedési formát kialakítani. Egyértelműen a Szeged-Vásárhely vonal volt a legmegfelelőbb. Szeged és Vásárhely gazdasági és kulturális szempontból is két, egymáshoz egyedülállóan közeli megyei jogú város – hangsúlyozta a szakember.
Kanda Imre főmérnök elmondta, a két város vasútállomástól vasútállomásig terjedő szakaszára vonatkozóan átlagosan 40-43 perc menetidővel lehet számolni.
November 29-én indul az első járat, amelyre utasok szállhatnak fel. Szimulációs gyakorlat volt már erre vonatkozóan, de élesben öt nap múlva indul a vasútvillamos. Ugyanakkor ez a kezdeti időszak még mindig a tartampróba része, amely jövő év tavaszáig tart – tette hozzá a főmérnök.
A prototípus szerelvények – élő utasok nélkül – hibamentesen teljesítették az 50 ezer kilométert, de a szériajárműveknek darabonként 2-3 ezer kilométert kell majd ugyanígy, hibamentesen teljesíteniük.
Mucsi László ismét felhívta arra a figyelmet, hogy fokozottan körültekintően közlekedjen mindenki. Mint mondta, a vásárhelyiek mára már megszokták hogy folyamatosan közlekednek a szerelvények késő este és hétvégén is, de továbbra is hangsúlyozni kell, hogy figyeljünk, és a villamosnak körforgalomban mindig elsőbbsége van! A műsorban még elhangzott, egy-egy szerelvénynek 70 tonna az üres tömege utasok nélkül, így természetesen a féktávolsága hosszabb, mint egy gépjárműnek.
„Indulunk!” tram-train kiadvány
„Indulunk” címmel jelent meg egy kiadvány, amiben minden információt megkapunk az indulással közlekedéssel kapcsolatban, és részletes jegyár- és bérletleírást is találunk, összehasonlítva a buszos menetidőkkel és bérlet-, valamint jegyárakkal. Ezt minden lakoshoz igyekeznek eljuttatni külön is.
Kanda Imre ezzel kapcsolatban ismertette, többféle bérlet várja az utasokat, (természetesen az egyszeri menetjegy mellett), ha valaki csak Vásárhelyen akar utazni, annak a teljes árú bérlete 5940 forint, a Vásárhely – Algyő- Szeged vonalon 17 800 forintba kerül a bérlet, a Vásárhely – Algyő – Szeged vonal plusz a szegedi tömegközelekedés korlátlan igénybevétele 21 200 forintos bérlettel lesz elérhető.
A diákok ugyanezt havonta 5420 forintért vehetik igénybe, ami több mint kedvező. Így egyébként nekik egy utazás kb. 100 forintba kerül majd, persze nem számolva ebbe bele azt, hogy akárhányszor megtehetik a távokat egy nap alatt is.