A közlekedési szakemberek máris felkészítik a vásárhelyieket a tram-train indulására

A tervek szerint az év végén, novemberben vagy decemberben az ideiglenes menetrend szerint már utasokat is szállítanak a vasútvillamosok. A szerelvények jelenleg a futampróbát teljesítik Hódmezővásárhely utcáin is. A tram-train projekt szakemberei azon dolgoznak, hogy felkészítsék a lakosságot az új tömegközlekedési eszköz megjelenése okozta közlekedési helyzetekre.
Hódmezővásárhely közlekedése jelentősen megváltozott a tram-train próbajáratok megjelenésével, már 3 szerelvény rója a tartampróbát. A menetrendszerű közlekedéssel pedig, nem túlzás, hamarosan gyökeresen átalakul a mindennapi városi közlekedés. A rendőrség eközben mindent megtesz, hogy a lakosságot felkészítse a teljesen új kihívásokra. A közelmúltban sajtótájékoztató keretében juttatták el a szakemberek azokat a tanácsokat a lakossághoz, amelyek a felkészítést és egyben a baleset-megelőzést is szolgálják.
Bánfi Balázs címzetes rendőr alezredes, a Hódmezővásárhelyi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának megbízott vezetője a vasútvillamossal kapcsolatos alapvető tudnivalókat ismertette lapunkkal. Kiemelte, a gyalogosok számára a legfontosabb, hogy mindig a kijelölt gyalogátkelőhelyet használják. Zebrán a tram-trainnel szemben is elsőbbségük van, de természetesen fontos és elengedhetetlen a körültekintés – ezért arra kér mindenkit, hogy nézzen szét, mielőtt az úttestre lép. Főleg a fiatalok számára – akik sokszor zenét hallgatva, fülhallgatóval vagy mobilozva közlekednek – megszívlelendő útmutatás, hogy gyalogosként minden érzékszervvel (szemmel és füllel) győződjenek meg arról a, hogy biztonságosan át tudnak-e kelni a szemközti oldalra. A kerékpárosoknál pedig arra kell odafigyelni, hogy a zebra előtt mindig szálljanak le biciklijükről, és járművüket tolva keljenek át rajta, mert a vasútvillamos – súlyából, lendületéből és tapadásából is adódóan –nehezebben áll meg.
Vásárhelyen a lámpák és az előjelző táblák egyértelműen jelzik a közlekedési rendet, azonban ezzel együtt is minden esetben figyelmesen, körültekintően, a szabályokat betartva kell közlekedni. A villamosnak például a körforgalomban mindig elsőbbsége van, még akkor is, ha járművünkkel mi már behajtottunk a körforgalomba. Általános tanács, hogy csak akkor hajtsunk a sínekre, akár körforgalomban, akár más kereszteződésnél, ha biztosan el is tudjuk hagyni azt a villamos érkezése előtt – hangsúlyozta Bánfi Balázs.
Amennyiben a közlekedési lámpák nem működnek – például az Emlékpontnál vagy a Kisállomásnál –, a táblák és a kanyarodási szabályok nyújtanak támpontot. A kanyarodó járműnek mindig elsőbbséget kell adni az egyenesen haladó számára. Így a tram-trainnek is. Ha például az Andrássy út felől érkezik a villamos, és az Andrássy út közlekedési szempontból már nem védett folytatása felé halad, akkor elsőbbséget kell adjon a vele párhuzamosan érkező, de a Kaszap utca felé hajtó járműnek, ha nem működnek a lámpák. Ugyanez a helyzet az Ady Endre utca végén is – emelte ki a címzetes rendőr alezredes.
A villamossínekre semmilyen körülmények között nem hajthat fel Vásárhelyen más jármű. Ez alól kivételt csak a megkülönböztető jelzéseket használó járművek, a mentő, a rendőr, a tűzoltó képeznek – fűzte még hozzá.
A gyerekekre külön is gondoltak
A város általános iskoláiban külön előadások, videófilmek és szituációs játékok formájában ismertetik meg a diákokat a tram-trainnel, és hívják fel a figyelmet a biztonságos közlekedésre a szakemberek. A Szent József Kertvárosi Katolikus Általános Iskola igazgatója ezzel a kezdeményezéssel kapcsolatban lapunknak úgy nyilatkozott, nagyon hasznosnak találja, hiszen valóban megváltozik majd a közlekedés, és a szabályokkal történő megismerkedés rendkívül hasznos a tanulóknak, akik gyakran gyalogosan vagy kerékpárral érkeznek az iskolába.
Címkék:
tram-train