A rendőrség tanácsai és friss hírek a vásárhelyi tram-trainről!

Jövő héttől már három szerelvény járja Vásárhely útjait, novembertől pedig hat villamossal megindulhat a két város közötti menetrend szerinti közlekedés.
Jelentősen megváltozott Hódmezővásárhely közlekedése a tram-train próbajáratok megjelenésével. A menetrendszerű közlekedéssel pedig, nem túlzás, gyökeresen megváltozik a mindennapi városi közlekedés is hamarosan.
Bánfi Balázs címzetes rendőr alezredes, a Hódmezővásárhelyi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának megbízott vezetője a villamossal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat ismertette pénteken sajtótájékoztatón.
A gyalogosok számára a legfontosabb, hogy mindig a kijelölt gyalogátkelő-helyet használják. Zebrán még a tram-trainnel szemben is elsőbbségük van, de azért természetesen fontos és elengedhetetlen a körültekintés – nézzenek szét mielőtt az úttestre lépnek. Főleg a fiatalok számára megszívlelendő – akik sokszor zenét hallgatva, fülhallgatóval, vagy mobilozva közlekednek – hogy minden érzékszervvel (látás, hallás) győződjön meg arról a gyalogos, hogy biztonságosan át tud kelni a szemközti oldalra.
A kerékpárosoknál nagyon fontos, hogy a zebrán mindig biciklijüket tolva keljenek át – a villamos súlyából, lendületéből és tapadásából is adódóan ugyanis nehezebben áll meg bármilyen helyzetben.

Vásárhelyen a lámpák és az előjelző táblák egyértelműen jelzik a közlekedési rendet. Azonban a minap történt baleset is rávilágít arra, figyelmesen, körültekintően, szabályokat betartva kell közlekedni, miközben a villamosnak a körforgalomban mindig elsőbbsége van, még akkor is ha a járművünkkel mi már benne vagyunk a körforgalomban. Az ominózus esetnél a vétkes autós külföldi állampolgár volt, ritkán jár Vásárhelyen és nincs kellő helyismerete, és nem észlelte (vagy csak későn) a közeledő villamost.
Általános tanács, hogy csak akkor hajtsunk a sínekre, akár körforgalomban, akár más kereszteződésnél, ha biztosan el is tudjuk hagyni azt a villamos érkezése előtt.
Amennyiben a közlekedési lámpák nem működnek – például az Emlékpontnál, vagy a Kisállomásnál – a táblák és a kanyarodási szabályok nyújtanak támpontot. A kanyarodó járműnek mindig elsőbbséget kell adni az egyenesen haladó számára. Így a tram-trainnek is. Ha az Andrássy felől érkezik a villamos és a már nem védett Andrássy folytatása felé halad, elsőbbséget kell adjon a vele párhuzamosan érkező, de Kaszap utca felé hajtó járműnek (ha nem működnek a lámpák). Ugyan ez a helyzet az Ady végén is.
A villamos sínekre semmilyen körülmények között nem hajthat fel Vásárhelyen más jármű. Ez alól kivételt csak a megkülönböztető jelzést használó járművek, mentő, rendőr, tűzoltó képez kivételt.

Hazánkba eddig öt darab tram-train jármű érkezett meg, ebből három vesz részt a próbákon, mondta el Biber Anett MÁV szóvivő. A napokban Valenciában elkészül a hatodik szerelvény is, mely szintén elindul Magyarország felé. Az elkövetkező héten már három villamos is járja egy időben, egymást követve és kerülve Vásárhely utcáit (valamint a két város közötti pályaszakaszt) a tesztüzemben. A hat elkészült járművel november-december környékén elindulhat a menetrend szerinti közlekedés Vásárhely és Szeged között.
A tartampróbák rendben zajlanak, semmiféle olyan hibát, problémát nem tapasztaltak, mely miatt meg kellene szakítani, vagy újra kellene kezdeni azt.
Jövő héttől az iskolákban is kampány és tájékoztatás indul a villamos közlekedéssel kapcsolatban.
A nagyvasúti pályán is zajlanak a próbautak, e során 100 kilométer per órás sebességgel is közlekedhetnek a szerelvények. Erre, az átkelőhelyeket megközelítve fokozottan figyelni kell.
Magától értetődő lehet, de kiemelendő hogy a felsővezetéket tartó oszlopokra, vagy a szerelvények tetejére felmászni szigorúan tilos és életveszélyes.
Emellett a vonatok épségére is vigyázni fognak. A tapasztalat szerint az új emeletes vonatokat is azonnal összegraffitizték, így ha ilyet tapasztalnak a tram-train szerelvények esetében, az azonnali rendőrségi eljárást von maga után.

fotók: Gémes Sándor