Zsíros falatok – megkezdődött Vásárhelyen az önkormányzat kiárusítása

A közösségi közlekedés kiszervezése után most a közétkeztetést fogja privatizálni Márki-Zay Péter. Immár egyértelműnek tűnik, hogy gőzerővel zajlik az önkormányzat kiárusítása – a jelek szerint Jovány után újabb haver indíthatja be a pénzszivattyút.
Nevezhetjük bárhogy a gyermeket, de a legtisztább, ha a nevén nevezzük: immár teljesen egyértelműnek tűnik, hogy megkezdődött a hódmezővásárhelyi önkormányzat kiárusítása! Márki-Zay Péter polgármester azokat a feladatokat szervezi ki vállalkozói kézbe, melyek a legnagyobb forgalmat generálják, melyek – úgymond – a „legzsírosabb falatnak” számítanak a magánvállalkozók számára is.
Ilyen volt a helyi közösségi közlekedés kiszervezése Jovány Gyula és vállalkozása számára; legalábbis furcsa körülmények között. Hiszen emlékezetes: „az a csoda történt meg”, hogy „az nyerte a vásárhelyi buszközlekedés üzemeltetését, aki elkészítette a koncepciót”. Márki-Zay ugyanis az önkormányzat nevében a Jovány Busz Kft.-vel, Jovány Gyula cégével kötött szerződést a vásárhelyi helyi tömegközlekedés üzemeltetésére, melyet az előző hónapokban – hogy, hogy nem – éppen Jovány Gyula „gondolt újra”. A város ráadásul annak ellenére kötelezte el magát az évi 96 milliós Jovány-szerződés mellett, hogy közben vélhetően majd a Volánbusznak is fizetnie kell a szolgáltatásért még a 2018-as önkormányzati tender alapján. Ahogy többször utaltunk már rá, a település gyakorlatilag időzített bombán ül, bőven benne van a pakliban, hogy bírósági döntés esetén akár 100-200 milliós elmaradást kell visszamenőleg is kicsengetnie az állami társaságnak. Nem mellesleg olyan „tökéletesen” sikerült a magánosítás, hogy a Jovány-járatok hónapok óta gyakorlatilag utasok nélkül köröznek Vásárhelyen, ráadásul a Volán-buszokhoz képest elavultabbak, korszerűtlenebbek, ergo erősebben szennyezik a levegőt.
Most a napokban újabb mérföldkőhöz érkeztünk: a súlyos adófizetői tízmilliókkal kistafírozott városházi propagandamédia örömódával köszöntötte a legfrissebb polgármesteri „innovációt”, a vásárhelyi közétkeztetés küszöbön álló privatizációját. A jelek szerint Márki-Zay a következő lépésben évi 1,6 millió adag étel elkészítését és a Bajcsy-Zsilinszky utcai főzőkonyha fejlesztését adná magánvállalkozói kézbe – jelenlegi közgyűlési többségével élve akár hét plusz három, tehát tíz évre. A felhívásra szeptember 29-ig lehet jelentkezni.
Itt érdemes leszögezni: a város az azt megelőző húsz évben azon dolgozott, hogy minél több szolgáltatást saját hatáskörben, saját tulajdonban tartson, ezzel biztosítva egyrészt az adott szolgáltatás megfelelő színvonalát a vásárhelyi közösség számára, másrészt azt, hogy a lakossági árak, díjtételek ne emelkedjenek. Márki-Zay szembemegy ezzel, s a privatizálásra esküdött fel. Miközben a polgármester gyakorlatilag már egy napot sem tölt a városában, azt sem nagyon lehet követni, nagypolitikai kampánykörútján éppen merre jár az országban, mert minden erejével az országgyűlési választásra fókuszál, felpörgette az önkormányzat kiárusítását. Egyre inkább úgy tűnik, már láthatóan és érezhetően nem akar városvezető lenni, és akár képviselőként, akár más hatalmi pozícióban, de mindenféleképpen dobbantana Vásárhelyről, így aztán már semmi sem szent, és semmi sem drága számára: magánkézbe szervezi ki a legnagyobb forgalmat generáló önkormányzati szolgáltatásokat. Joggal morfondírozhatnak rajta a vásárhelyiek: Jovány után vajon melyik lesz a következő „haver”, aki beindíthatja a pénzszivattyút?
Illusztráció: MTI/Illyés Tibor