quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely

Továbbra is utasok nélkül pöfékelnek a Jovány-járatok Vásárhelyen

2021. augusztus 27.

Érdeklődés hiányában… – gyakorlatilag senki sem utazik a Jovány-buszokon! Sebaj, a szolgáltatás „legalább” erősen környezetszennyező, és évi 96 millió forintba fáj a vásárhelyi adófizetőknek. A légkondi meg olyan, mint Bud Spencer és Terence Hill híres pisztáciafagyija – nincs vagy nem is volt…

Az elmúlt hónapokban többször is beszámoltunk róla, hogy gyakorlatilag utasok nélkül közlekednek körbe-körbe Vásárhelyen az új helyi járatos buszok, a Jovány Busz Kft. járművei. Alig-alig akad felszálló, a buszok anélkül körözhetnek összevissza a városban, hogy bármelyik megállóban meg kellene szakítaniuk útjukat. Olyannyira tartható tehát a menetrend, hogy adott esetben egy – nem feltétlenül szabályos – „pékség-stop” is belefér…

Na de félre a tréfát, mert ez az egész vircsaft a vásárhelyiek szempontjából semmiképpen sem vicces, annál inkább szomorú, káros és roppant drága!

Ritkább az utas, mint a fehér holló

Így a nyár végén ismét körülnéztünk, élénkült-e a forgalom, az érdeklődés, szerdán a délutáni csúcsidőben megtekintettünk és egy darabon elkísértünk három Jovány-járatot, a 41-es, a 42-es és a 43-as jelzésűt is. Mint fotóink is tanúsítják, buszt és sofőrt többet is láthattunk munkában, utast viszont annál kevésbé. Azt kellett megállapítanunk, hogy továbbra is „üresjáratban” pöfékelnek városszerte Joványék járművei, s nem nagyon kell azzal bíbelődniük, hogy bárki is fel akarna szállni a buszokra.

A jelek szerint finoman fogalmazva is felesleges luxusnak tűnő szolgáltatásért amúgy az önkormányzat – így a vásárhelyi adófizetők közössége – évi 96 millió forintot fizet a Jovány Busz Kft.-nek. Ahogy bemutattuk, ráadásul „az a csoda történt meg”, hogy „az nyerte a vásárhelyi buszközlekedés üzemeltetését, aki elkészítette a koncepciót”. Márki-Zay Péter polgármester ugyanis a tavalyi év utolsó hónapjában hirdette ki veszélyhelyzeti döntését: ez alapján az önkormányzat nevében a Jovány Busz Kft.-vel, Jovány Gyula cégével kötött szerződést a vásárhelyi helyi tömegközlekedés üzemeltetésére, melyet az előző hónapokban éppen Jovány Gyula „gondolt újra”.

Dupla dinamit, avagy „ráfizethet” a város…

Miután a városvezetés katasztrofálisan kezelte a buszhelyzetet, Vásárhely ráadásul az egyedüli olyan 45 ezres város lett, ahol egyszerre két szolgáltató járatai is közlekednek, azaz – mondhatjuk – több a busz, mint az utas. A Volánbusz Zrt. is tovább szolgáltat, mert álláspontja szerint a 2018-as korábbi tender alapján élő és hatályos kontraktussal bír. A város időzített bombán ül, mert ha a fennálló jogvitában a bíróság az állami társaság javára dönt, akkor a Volánbusz akár 100-200 millió forintos követelést érvényesíthet visszamenőleg is az önkormányzaton…

Fullba tolják a levegőszennyezést

A napokban azt is részleteztük: míg a Volánbusz modern, korszerű, EURO 6-os környezetvédelmi besorolású buszokkal szállítja az utasokat, addig a Jovány Busz Kft. óránkénti menetrendje – úgy tudjuk – négy EURO 4-es, egy EURO 3-as és egy EURO 2-es busszal szennyezi a vásárhelyi levegőt. Ezeket a régi, elavult, korszerűtlen dízeljárműveket a nyugat-európai városokból már évekkel ezelőtt kitiltották, s a Greenpeace környezetvédelmi szervezet javaslatára Budapest is hasonlóra készül. Tudni kell ugyanis, hogy az EURO 5-ös, 6-os buszokhoz képest nagyságrendekkel magasabb a károsanyag-kibocsátásuk (szén-monoxid, nitrogén-oxid, nitrogén-dioxid, szállópor stb.), vagyis durván szennyezik a környezetet, a levegőt.

Olvasóink visszajelzései szerint azonban akad még egy bosszantó probléma a korszerűtlen Jovány-járatokkal: akik kipróbálták a buszokat, rendre arról írtak nekünk a nyáron, hogy nincs vagy nem működik azokon a légkondicionálás. Bármi is áll a háttérben, egy biztos: dideregni nem kell azoknak a bátraknak, akik ezekre a járatokra pattannak.

Márki-Zay Péternek úgy tűnik, mindezzel együtt is tökéletesen megfelel a szolgáltatás. Ahogy arról lerántottuk a leplet, Jovány Gyula ugyanis nemcsak a vásárhelyi helyi tömegközlekedést biztosítja polgármesteri megrendelésére, hanem – „különös egybeesés…” – MMM-es országos politikai, miniszterelnök-jelölti kampányára is a várossal százmilliós nagyságrendű szerződésben álló vállalkozó buszai szállítják a balliberális politikus szimpatizánsait, támogatóit…

Korábban a témában:

Kapcsolódó

Buszgate: erősen szennyezik Vásárhely levegőjét a korszerűtlen Jovány-járatok

Ennyit az úgynevezett „Zöld Vásárhely” programról…

Kapcsolódó

Szimat a vizsla telelehelte a vásárhelyi szellemjáratokat – Jovány buszteszt kutyával – videó

Kalandos utazás Vásárhelyen, hőségben, kutyával.

Kapcsolódó

Továbbra sem nagyon találkoznak utasokkal a Jovány-járatok Vásárhelyen

A város közel százmillió forintot fizet a szolgáltatásért.

„Üresjáratban” a Jovány-buszok – klíma nincs, pókháló van
Kapcsolódó

Panaszláda: „üresjáratban” a Jovány-buszok – klíma nincs, pókháló van

Szabó János olyan remekül elrendezte, hogy alpolgármesterséggel ajándékozzák meg.

Gyakorlatilag üresen köröznek a Jovány-buszok Vásárhelyen 1
Kapcsolódó

Gyakorlatilag üresen köröznek a Jovány-buszok Vásárhelyen

Fene nagy az érdeklődés. Ha így folytatják, még a végén nagyobb buszokra lesz szükség. Ja, nem…

Fotók: Gémes Sándor