quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 25. kedd
  -  Géza
Térség

Öt SZTE-s kutató nyert az MTA Közoktatás-fejlesztési pályázatán

2021. augusztus 04.

A Szegedi Tudományegyetem öt teamje nyert el támogatást az MTA 2021-es Közoktatás-fejlesztési Kutatási Pályázatán.

Az egyetem munkatársa többek közt a big data és a személyre szabott tanulás kapcsolatával, a szövegértés motivációval történő fejlesztésével, illetve hagyományos és online tankönyvek és segédanyagok fejlesztésével kapcsolatos kutatásokat végezhetnek el az elnyert támogatások révén.

A Magyar Tudományos Akadémia hosszú távú stratégiai feladatának tekinti, hogy a közoktatás megújítását az akadémiai szféra kutatási eredményeivel támogassa. Ezt a célt szolgálja a harmadik alkalommal meghirdetett Közoktatás-fejlesztési Kutatási Pályázat, amelyre idén 46 pályázat érkezett. A jelentkezők 43 százaléka, azaz 20 kutatócsoport összesen 199 millió forint támogatást nyert.

A Szegedi Tudományegyetem a második legsikeresebb intézmény a közoktatás megújítására sikeresen pályázó hét intézmény közül. Az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program nyertes projektjeinek negyede, a programra fordított támogatás 33 százaléka a Szegedi Tudományegyetemen dolgozó öt kutatócsoport munkáját segíti.

A Szegedi Tudományegyetem legeredményesebb pályázója az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézete. A három nyertes közül Besesekné Molnár Gyöngyvér egy évre 13 millió forintot nyert, hogy vizsgálhassa a „Digitális technológiák a személyre szabott tanulás szolgálatában: big data, tanulási analitika és adaptív értékelés” témát. Fejes József Balázs 10 millió forint támogatásból a „Motiváció-alapú szövegértés-fejlesztéssel”, míg Kasik László „Az iskolai kudarcok motivációs-érzelmi-szociális erősségekre fókuszáló preventív kezelése” problémakör kutatására 11 millió forintot nyert.

A földrajztankönyvek (hagyományos és online), valamint oktatási segédanyagok fejlesztését és hatékonyságának vizsgálatát 11 millió forintból folytathatja M. Tóthné Farsang Andrea, az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar Földrajzi és Földtudományi Intézet tanszékvezető-helyettese.

Az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Egészségtudományi és Egészségfejlesztési Intézet Tarkó Klára vezetésével 11 millió forintot nyert az Innovatív akciókutatás az eredményes óvodai, általános iskolai és középiskolai egészségfejlesztéshez-egészségneveléshez szükséges oktatási-nevelési módszertan kidolgozására.

Az Akadémia először 2014-ben hirdetett „Szakmódszertani pályázatot”. A 2016-ban induló, 4 évre szóló Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programban az SZTE hat szakmódszertani projekttel vett részt. A 2021-es Közoktatás-fejlesztési Kutatási Pályázaton öt szegedi egyetemi kutatócsoport nyert. A Szegedi Tudományegyetem élen jár a közoktatás fejlesztésének tudományos megalapozását célzó kutatásokban.