Ingyenesen utazhatunk a tram-trainen a végleges menetrend kialakulásáig

Ha a prototípusok megkapják a típusengedélyt, és hozzájárul a vasúthatóság, akkor elindulhat utasokkal a tram-train egy úgynevezett „próbaidőszakra”, amikor is a tervek szerint óránként fognak közlekedni a szerelvények. Mindezt térítésmentesen vehetjük majd igénybe – hangzott el a Rádió 7 szerdai Közös Nevezőjében.
Ahhoz, hogy a típusengedélyt megkapják a prototípusok, természetesen továbbra is nagyon komoly teszteket kell teljesíteniük. Emellett, mielőtt utasokat szállíthat, 10-15 ezer km-t kell hibátlanul lefutnia egy-egy szerelvénynek.
Az úgynevezett próbaidőszakra pedig azért van szükség, hogy mindazt, amit megterveztek, és teszteltek élesben – utasok nélkül, a gyakorlatban is alá lehessen támasztani, vagy ha szükséges, akkor finomhangolják a rendszert, menetrendre. Hiszen a puding próbája az evés – mondta Kanda Imre főmérnök a Közös nevezőben.

Műszaki átadás átvételi eljárások, tanúsítási eljárás, használatba vételi engedély, tartampróbák lefolytatása, összehangolni a tram-traint a közlekedéssel szoftverek segítségével, (ez a VETRA rendszer, amely Európában is egyedülálló); csak néhány azok közül, amelyek ahhoz kellenek, hogy a szerelvények a lehető legbiztonságosabb közlekedési szolgáltatást nyújtsák majd Vásárhely és Szeged között.
Kanda Imre szerint október végéig mindennek le kell zárulnia, ekkor kapja meg a járműflotta az ún. típusengedélyt, és akkor lehet kérni, hogy egy ideiglenes menetrend alapján utasokkal is elinduljon a vasútvillamos.
A tervek szerint óránként közlekedik majd ekkor a tram-train a két város között, és ezekből a tapasztalatokból is beépítenek majd természetesen.
A „próbaszakasz” alatt teljes egyetértés van abban, hogy az utasok térítésmentesen vegyék igénybe a szolgáltatást.

A szerdai Közös Nevezőben szó esett Lázár János kormánybiztosi szerepéről is, mit jelentett az ő szerepe a beruházásban.
Kanda Imre főmérnök elmondta, Lázár János folyamatosan naprakész jelentéseket kért – kormánybiztosi pozíciójának megfelelően -, illetve hatalmas lehetőséget is jelentett, mert az esetleges jogi szabályozások változtatását is ő menedzselte és vitte végig a kormánynál, mintegy harmonizálta az EU-s és a magyar jogszabályokat a munkájával a projekt keretén belül. A források rendelkezésre állása is biztosított egy ilyen projektnél, ahol van kormánybiztos, meg lehetett keresni őt bármikor, amikor úgy tapasztalták, látták, hogy esetleg pluszforrás kellene, Lázár azonnal intézkedett.
Kanda Imre még elmondta, Lázár János rendszeresen tartott vezetői értekezleteket is, amelyeken a NIF , a vállalkozók, mérnökök és a vasúthatóság is részt vett, és sok probléma oldódott meg a közös megbeszélések alkalmával.
A tarifapolitikában is kiemelt a szerepe, és a konzultációt pedig éppen azért hozta létre, hogy a tram-train minél inkább az utasok igényeire legyen szabva.
A főmérnök végezetül elmondta, úgy tapasztalta, Lázár Jánosnak szívügye a tram-train projekt, és további is akarja vinni, a Szeged-Vásárhely csak az első állomás, Szabadkáig közlekedhet a tram-train majd, ha minden jól megy.
És hogy mostanában miért nem láthatjuk nagyon Vásárhelyen a szerelvényeket? Kanda Imre elmondta, most a szegedi hálózat van a fókuszban, a tram-train a napfény városában rója a köröket, igazítják a helyi villamosközlekedéshez, és ugyanúgy tesztelik ott is, mint városunkban.