quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely

Nomád kalandokat éltek át a vásárhelyi diákok – mert „Táborozni mindig jó!”

2021. július 13.

Országos szinten meghirdetett, uniós pályázat által élménypedagógiával fűszerezett, tematikus, kéthetes táborokban vehettek részt elsősorban halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek. Az esemény vásárhelyi, illetve térségi megvalósulásáról a „Táborozni mindig jó!” projekt szakmai vezetőjét, Gyöngyi Alexandrát kérdeztük.

Hogyan, milyen pályázat illetve támogatás útján születhetett meg a szóban forgó tábor?

Többek között a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ is támogatási kérelmet nyújtott be az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program keretében megjelent „Csodaszarvas Iskolai Közösségi Program” című Széchenyi 2020 – EFOP-3.3.5-19 számú pályázati felhívásra, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásra érdemesnek ítélt. A beruházás az Európai Szociális Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban valósult meg, EFOP-3.3.5-19-2020-00062 azonosító számot és a „Táborozni mindig jó!” elnevezést kapta.

Most először nyílt arra lehetőség, hogy a tankerülethez tartozó valamennyi járásban tanuló diák esélyes legyen egy ilyen projektben való részvételre, így 620 főt vontunk be összesen.

A kódszámban szereplő 2020-as szám a tavalyi évre utal, ugyanis a pályázatot akkor nyertük, azonban a pandémia közbeszólt. Szinte az utolsó percig bizonytalan volt, hogy vajon az idén zöld utat kapunk-e és meghirdethetjük-e idén az elmaradt programot.

Miután megkaptuk az engedélyt, alig 3 hetünk, egész pontosan 19 napunk maradt a szervezési feladatokra, ugyanis a tábornak ha törik, ha szakad, június 19-én indulnia kellett. Ezúton is szeretném megköszönni mindazoknak a kollégáknak, pedagógusoknak, partnereknek, akik segítettek az előkészületekben, a lebonyolításban, a szállás és az étkezés biztosításában, az anyagbeszerzésben stb.

Hogyan, milyen célkitűzések mentén zajlott a két hét?

Tudni kell, hogy a projekt nem a szabadidős kikapcsolódást célozta meg főként. A program illeszkedett a Nemzeti Alaptantervben megfogalmazott célokhoz, középpontjában a tanulók tudásának, készségeinek és képességeinek fejlesztése, kibontakoztatása, a személyiség fejlődéséhez szükséges megfelelő feltételek biztosítása állt. Nyári szünet lévén, kötetlenebb formában olyan tematikus napközis és bentlakásos tábort szerveztünk, mely során a gyerekek a foglalkozások közben észrevétlenül, játszva tanulhatnak, új ismeretekre tehetnek szert.

A program mindvégig az élménypedagógia jegyében zajlott. Ahhoz, hogy ez valóban hiteles és érzékelhető legyen, ezt megelőzően a tanárok célzottan erre vonatkozó, 10 órás továbbképzésen vettek részt az Oktatási Hivatal jóvoltából. Az ott elsajátított módszereket pedig ők is frissen kipróbálhatták a gyakorlatban és tapasztalataikat megosztották az Oktatási Hivatallal.

Milyen tematikus programok várták a gyerekeket?

Kötelező és választott elemek is szerepeltek az előre rögzített programban. Az első héten a nemzeti és kulturális identitás – hagyományőrzés, anyanyelvápolás; a második héten a közlekedés, KRESZ, sport, egészségre nevelés állt a középpontban. A pandémia és az egészségügyi biztonság megteremtése kapcsán pedig adódott, hogy a higiénia témája is szerephez jusson, így minden gyermek kapott egy tisztasági felszerelést is kézfertőtlenítővel, arcmaszkkal, szappannal stb. A programban tevékenykedő pedagógusok védettsége is alapvető szempont volt e tekintetben is. Így elmondhatjuk, hogy járványügyi szempontból is biztonságosan zajlott le a tábor.

A bentlakásos programok a hódmezővásárhelyi diákok részére Makón valósultak meg, Nomád kaland címmel. Ennek keretein belül a gyerekeknek lehetőségük volt kézműveskedni, íjászkodni, lovagolni; evezni illetve vízitúrán részt venni a Maroson, és felfedezni a kalandpark adta kihívásokat is.

A napköziseknél három, bentlakásosoknál négy választott program valósulhatott meg, melyekre a választás az adott településhez kötődően esett és amelyekre a lehetőséget az adott helyi programszolgáltatók biztosították.

Mindezek mellett szabadidős elfoglaltságok is szerepeltek a napirendben, melyekbe ugyancsak észrevétlenül belecsempésztük az adott hét tematikáját is. A sportos témákat felölelő héten a gyermekjógát a strandon, vagy Csongrádon és Szentesen a gyógyvíz és az úszás jelentőségéről is hallhattak a gyerekek az önfeledt pancsolás mellett.


Hány gyermek vehetett részt a programban, és mi alapján esett rájuk a választás?

Az alsósok napközisként hetenként 20-20 fővel, a 6-7. osztályosok bentlakásosként 31-31 fővel vettek részt a táborban.

Elsősorban a hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket szerettük volna megörvendeztetni a lehetőséggel. Az iskolák ismerik a hozzájuk járó diákok körülményeit, így rájuk bíztuk a döntést, hogy kik azok, akiket érdemesnek tartanak e tekintetben is a programban való részvételre, emellett szerettük volna, ha ez egy jutalom is a kiválasztott tanulók számára.

És ha már diákok, a programokba bevonhattunk iskolai közösségi szolgálatot teljesítő tanulókat is, akik ezáltal is közelebb juthattak a számukra kötelező 50 óra eléréséhez.

Lesz-e még a nyár folyamán ehhez hasonló projekt?

Idén már nem, de nagy örömünkre szolgál, hogy már most megnyertük a jövő évi pályázatot is, sőt, ezen alkalommal még több gyerek bevonásával teremthetjük meg a lehetőséget.

Az idei projektben részt vett köznevelési intézmények:

  • Csongrád és Térsége Széchenyi István Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium (székhelyintézmény)
  • Csongrád és Térsége Általános Iskola Piroskavárosi Általános Iskolája (tagintézmény)
  • Csongrád és Térsége Általános Iskola Galli János Általános Iskolája és Alapfokú Művészeti Iskolája (tagintézmény)
  • Szentesi Deák Ferenc Általános Iskola
  • Szentesi Koszta József Általános Iskola
  • Szentesi Klauzál Gábor Általános Iskola
  • Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Almási Tagintézménye
  • Hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskola
  • Hódmezővásárhelyi Varga Tamás Általános Iskola
  • Hódmezővásárhelyi Klauzál Gábor Általános Iskola
  • Németh László Gimnázium, Általános Iskola