Nomád kalandokat éltek át a vásárhelyi diákok – mert „Táborozni mindig jó!”

Országos szinten meghirdetett, uniós pályázat által élménypedagógiával fűszerezett, tematikus, kéthetes táborokban vehettek részt elsősorban halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek. Az esemény vásárhelyi, illetve térségi megvalósulásáról a „Táborozni mindig jó!” projekt szakmai vezetőjét, Gyöngyi Alexandrát kérdeztük.
Hogyan, milyen pályázat illetve támogatás útján születhetett meg a szóban forgó tábor?
Többek között a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ is támogatási kérelmet nyújtott be az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program keretében megjelent „Csodaszarvas Iskolai Közösségi Program” című Széchenyi 2020 – EFOP-3.3.5-19 számú pályázati felhívásra, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásra érdemesnek ítélt. A beruházás az Európai Szociális Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban valósult meg, EFOP-3.3.5-19-2020-00062 azonosító számot és a „Táborozni mindig jó!” elnevezést kapta.
Most először nyílt arra lehetőség, hogy a tankerülethez tartozó valamennyi járásban tanuló diák esélyes legyen egy ilyen projektben való részvételre, így 620 főt vontunk be összesen.
A kódszámban szereplő 2020-as szám a tavalyi évre utal, ugyanis a pályázatot akkor nyertük, azonban a pandémia közbeszólt. Szinte az utolsó percig bizonytalan volt, hogy vajon az idén zöld utat kapunk-e és meghirdethetjük-e idén az elmaradt programot.
Miután megkaptuk az engedélyt, alig 3 hetünk, egész pontosan 19 napunk maradt a szervezési feladatokra, ugyanis a tábornak ha törik, ha szakad, június 19-én indulnia kellett. Ezúton is szeretném megköszönni mindazoknak a kollégáknak, pedagógusoknak, partnereknek, akik segítettek az előkészületekben, a lebonyolításban, a szállás és az étkezés biztosításában, az anyagbeszerzésben stb.

Hogyan, milyen célkitűzések mentén zajlott a két hét?
Tudni kell, hogy a projekt nem a szabadidős kikapcsolódást célozta meg főként. A program illeszkedett a Nemzeti Alaptantervben megfogalmazott célokhoz, középpontjában a tanulók tudásának, készségeinek és képességeinek fejlesztése, kibontakoztatása, a személyiség fejlődéséhez szükséges megfelelő feltételek biztosítása állt. Nyári szünet lévén, kötetlenebb formában olyan tematikus napközis és bentlakásos tábort szerveztünk, mely során a gyerekek a foglalkozások közben észrevétlenül, játszva tanulhatnak, új ismeretekre tehetnek szert.
A program mindvégig az élménypedagógia jegyében zajlott. Ahhoz, hogy ez valóban hiteles és érzékelhető legyen, ezt megelőzően a tanárok célzottan erre vonatkozó, 10 órás továbbképzésen vettek részt az Oktatási Hivatal jóvoltából. Az ott elsajátított módszereket pedig ők is frissen kipróbálhatták a gyakorlatban és tapasztalataikat megosztották az Oktatási Hivatallal.
Milyen tematikus programok várták a gyerekeket?
Kötelező és választott elemek is szerepeltek az előre rögzített programban. Az első héten a nemzeti és kulturális identitás – hagyományőrzés, anyanyelvápolás; a második héten a közlekedés, KRESZ, sport, egészségre nevelés állt a középpontban. A pandémia és az egészségügyi biztonság megteremtése kapcsán pedig adódott, hogy a higiénia témája is szerephez jusson, így minden gyermek kapott egy tisztasági felszerelést is kézfertőtlenítővel, arcmaszkkal, szappannal stb. A programban tevékenykedő pedagógusok védettsége is alapvető szempont volt e tekintetben is. Így elmondhatjuk, hogy járványügyi szempontból is biztonságosan zajlott le a tábor.
A bentlakásos programok a hódmezővásárhelyi diákok részére Makón valósultak meg, Nomád kaland címmel. Ennek keretein belül a gyerekeknek lehetőségük volt kézműveskedni, íjászkodni, lovagolni; evezni illetve vízitúrán részt venni a Maroson, és felfedezni a kalandpark adta kihívásokat is.
A napköziseknél három, bentlakásosoknál négy választott program valósulhatott meg, melyekre a választás az adott településhez kötődően esett és amelyekre a lehetőséget az adott helyi programszolgáltatók biztosították.
Mindezek mellett szabadidős elfoglaltságok is szerepeltek a napirendben, melyekbe ugyancsak észrevétlenül belecsempésztük az adott hét tematikáját is. A sportos témákat felölelő héten a gyermekjógát a strandon, vagy Csongrádon és Szentesen a gyógyvíz és az úszás jelentőségéről is hallhattak a gyerekek az önfeledt pancsolás mellett.
Hány gyermek vehetett részt a programban, és mi alapján esett rájuk a választás?
Az alsósok napközisként hetenként 20-20 fővel, a 6-7. osztályosok bentlakásosként 31-31 fővel vettek részt a táborban.
Elsősorban a hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket szerettük volna megörvendeztetni a lehetőséggel. Az iskolák ismerik a hozzájuk járó diákok körülményeit, így rájuk bíztuk a döntést, hogy kik azok, akiket érdemesnek tartanak e tekintetben is a programban való részvételre, emellett szerettük volna, ha ez egy jutalom is a kiválasztott tanulók számára.
És ha már diákok, a programokba bevonhattunk iskolai közösségi szolgálatot teljesítő tanulókat is, akik ezáltal is közelebb juthattak a számukra kötelező 50 óra eléréséhez.
Lesz-e még a nyár folyamán ehhez hasonló projekt?
Idén már nem, de nagy örömünkre szolgál, hogy már most megnyertük a jövő évi pályázatot is, sőt, ezen alkalommal még több gyerek bevonásával teremthetjük meg a lehetőséget.
Az idei projektben részt vett köznevelési intézmények:
- Csongrád és Térsége Széchenyi István Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium (székhelyintézmény)
- Csongrád és Térsége Általános Iskola Piroskavárosi Általános Iskolája (tagintézmény)
- Csongrád és Térsége Általános Iskola Galli János Általános Iskolája és Alapfokú Művészeti Iskolája (tagintézmény)
- Szentesi Deák Ferenc Általános Iskola
- Szentesi Koszta József Általános Iskola
- Szentesi Klauzál Gábor Általános Iskola
- Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Almási Tagintézménye
- Hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskola
- Hódmezővásárhelyi Varga Tamás Általános Iskola
- Hódmezővásárhelyi Klauzál Gábor Általános Iskola
- Németh László Gimnázium, Általános Iskola