Világörökségi védettséget kaphat az egyik „legnagyobb tram-train híd”

Egy kis érdekesség: ez ugyan nem Vásárhely és Szeged között található, de hogy milyen "kapcsolódása" van a Zwickaui Vogtland tartománybeli vasúti hálózatnak Vásárhelyhez és térséghez, az cikkünkből kiderül.
A Vásárhely és Szeged között épülő, első Kelet-Közép Európában épülő, elővárosinak is tekinthető, Európában jelenleg az egyetlen most készülő és legújabb tram-train vonala nagyon sok tekintetben egyedi és különleges. Ehhez hasonló, vagy csak kicsit eltérő, de koncepciójában ilyen vonalakból már számtalan létezik a kontinensen, Németországban pedig a legtöbb.
Az egyik ilyen Zwickau és Chemnitz térségében, Szászország Vogtland tartományában található. Az egyik üzemeltető a Vogtlandbahn, mely elsősorban dízel vonatokat működtet, de ezek szinte megszólalásig hasonlóak a Vásárhely 1-2-3-4-es (és majd a többi) tram-train szerelvényekhez, még ha klasszikusan nem is olyan tram-trainről beszélünk, mint a vásárhelyi… Funkciójuk, szolgáltatásaik, működési területük és céljuk is azonos, csak éppen a német szerelvények már két évtizede működnek és sikerrel szolgálják a régióban élők életét. Az itt közlekedő vonatok csodás tájakon viszik az utasokat a kicsiny, de hangulatos és varázslatos városok között. (időközben pedig már dolgoznak a „vegyes” vagy villamos meghajtású pályaszakaszokon is)

A kicsiny, de érdekes párhuzam pedig ott van, hogy Zwickau és Plauen városok között, vasúti összeköttetéssel rendelkezve fekszik Reichenbach-Mylau-Netzschkau hármas városa. Utóbbi település különösen kedves lehet a magyarok, főleg a székkutasiak, vásárhelyiek, szegediek életében. Ebben a városban született ugyanis Hugo Hartung, aki székkutasi (és kisebb részt vásárhelyi-szegedi-budapesti-balatoni) nyaralásából írta meg a világhírű, Gyakran gondolok Piroskára című regényt, melyből nagysikerű film is született.
Évekkel ezelőtt Netzschkauból vendégek is érkeztek Székkutasra, majd Székkutas önkormányzata hivatalos látogatásra is a szászországi kisvárosba utazott.
Hogy további aktualitást adjunk a kapcsolatnak, friss hír, Mike Purfürst polgármester közlése, melyben egy FreiePresse cikkre hivatkozva arról számol be, a világörökség része lehet a Netzschkau-i Göltzschtalbrücke. Ez a város határában épült hatalmas vasúti híd, mely a legnagyobb európai téglából épült viadukt.
Érdekesség:
…itt egy apró párhuzam Vásárhellyel: vásárhelyi Európa egyik, ha nem a legnagyobb téglából épült árvízvédelmi töltése, a Kőfal – úgy tartják, egy Portugáliában álló fogható a csak a miénkhez – építésük között (A Göltzschtalbrücke és a Kőfal) kereken 30 év a különbség… A téglaépületek, azok stílusai, a tégla hagyományai egyébként mindkét vidéken fontosak, kiemeltek a városok történelmében…
Az UNESCO listáján 46 elismert világörökségi helyszín található Németországban, ez lehet a 47. A téglahíd – egyébként sajnos az öngyilkosok Mekkája – a vásárhelyi Kőfalhoz hasonlóan megkapó, romantikus és nagyszerű építmény, a város jelképe és büszkesége mindkét esetben.
Netzschkauban a téglaépítmény tetején, Vásárhelyen pedig a téglasorok mellett és között robog a Stadler szerelvény.
felhasznált források: freipresse cikk fordítás – részlet – V24 archív
fotó forrása: Egy vonat keresztezi a szászországi Netzschkau-i Göltzschtal-hidat. Fotó: Jan Woitas
fotó forrása: Sebastian Theilig – Musik, Malerei, Fotografie Facebook
https://www.facebook.com/photo?fbid=452703886079108&set=a.1269967543033063