quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Először játszik közönség előtt a Szegedi Kortárs Balett idén

2021. június 08.

Először játszik közönség előtt idén a Szegedi Kortárs Balett, szombaton a Nemzeti Táncszínházban a társulat két új produkciót mutat be: The black paintings címmel Nanine Linning koreográfiáját és a Blue című táncjátékot – tájékoztatta az együttes az MTI-t.

A számos díjjal elismert, munkáiban mindig új utakat kereső holland koreográfusnő, Nanine Linning alkotását Francisco Goya képei inspirálták. A spanyol festő halálát követően tizennégy freskót találtak madridi otthonának falain, ahol utolsó éveit töltötte. A képeken erőteljes, kísértő motívumok hangsúlyozták a festő elmezavartól való félelmét és az emberiség sorsára vonatkozó sivár jövőképét.

Linning Goya festményeit saját, a mai társadalomra vonatkozó víziójával együtt kelti életre, és helyezi a klasszikus világosság és sötétség közti harc történetébe. A nézők elé tárja a küzdelmet, ahogy az ember fényt és reményt keres a krízis, zsarnokság és kétségbeesés idején. Arvo Pärt észt zeneszerző 4. szimfóniájának természetfeletti zenéjére hangolva Nanine Linning Hésziodosz: Istenek születése című verséből és Goya legendás Fekete festmények sorozatának egyikéből, a Saturnusz felfalja gyermekét című alkotásából merített ihletet.

A Blue című táncjátékot három alkotó jegyzi: Juronics Tamás, Czár Gergely és Kurucz Sándor. Az előadásban az alkotók a kék színt egyfajta szimbólumként használva, annak számtalan jelentése köré építik darabjukat. Egyszerűen beszínezik a szereplőket, és az ilyen módon csoportok és egyének között létrejövő színbeli, formai különbségekből adódó játékkal sokféle asszociációra késztetik a nézőket. A társadalmi konvenciókban zárt ember szenvedését, szabadságvágyát, vele szemben az egyéni ambíciókat, a transzcendencia jelenlétét elfojtó közösség erejét mutatja meg a mű. Két ellentétes világ váltakozásának állandó körforgását, szabadság és kötöttség ellentétét, ugyanakkor összetartozását fejtegetik az alkotók.