2024-ben már Szabadkáig roboghat a vásárhelyi Tram-train

A Szeged-Szabadka tram-train rendszer Magyarország területére eső kiépítéséhez szükséges engedélyezési tervek készítésére írt ki közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A nagyszabású közlekedésfejlesztési projektet Lázár János felügyeli kormánybiztosként. – írja a promenád.
Újabb mérföldkő a tram-train beruházásban: a közeljövőben nemcsak Szegedet, de Szabadkát is összekötheti Hódmezővásárhellyel a vasútvillamos. A határon átnyúló fejlesztés fontos állomása, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kiírta a Szeged-Szabadka tram-train rendszer Magyarország területére eső kiépítéséhez szükséges engedélyezési tervek készítésére vonatkozó közbeszerzést. Vagyis immár biztosra vehető, hogy a tram-train nem áll meg Szegednél, hanem továbbhalad az országhatárig, sőt, Szabadkáig is meghosszabbítják a következő esztendőkben!
A nyílt tenderfelhívás az uniós közbeszerzési közlönyben jelent meg. A majdani nyertes feladatai közé tartozik a kapcsolódó építési engedélyek megszerzése is. A pálya hossza 13 kilométer lesz, a tervezési időre 24 hónapot ad a felhívás. Az ajánlatokat július 8-áig nyújthatják be azok a gazdasági szereplők, melyeknek az elmúlt három lezárt üzleti évben vasúti tervezési feladatok ellátásából legalább nettó 400 millió forint árbevételük származott. A terveket egyébként hazai forrásból finanszírozza a NIF.
A dél-alföldi régió közlekedésének fejlesztéséért felelős kormánybiztos, Lázár János korábban többször is kiemelte: a tram-train jelentős mértékben növeli majd a vásárhelyiek életminőségét. Mint rámutatott, az itt élők a Vásárhelyt Szegeddel összekapcsoló vasútvillamos révén 30-35 perc alatt nagyvárosi szolgáltatásokhoz juthatnak, ami jelentős gazdasági lehetőségeket is hordoz magában. – Egy város gazdasági lehetőségei azon is múlnak, hogy tud összekapcsolódni a környező településekkel. A Trianon előtti Magyarország sikere abban rejlett, hogy az alföldi nagyvárosok egy gazdasági egységet alkottak. Ennek helyreállítása a cél, ezért tervezzük Szeged-Szabadka közötti vasút felújítását 2022-ig, illetve a tram-train vonal Szabadkáig történő meghosszabbítását 2024-ig – ecsetelte a grandiózus közlekedésfejlesztési vízió előnyeit az országgyűlési képviselő, aki a Hódmezővásárhely-Szeged tram-train megépítéséért, valamint a regionális jelentőségű, határon átnyúló, Szeged-Szabadka-Baja vonal kialakításáért felelős kormánybiztosként irányítja a munkálatokat.
„A projekt önmagában egy oszthatatlan egységet képez, a meglévő és újonnan tervezendő vonalakon szükséges a meglévő Szeged-Hódmezővásárhely tram-train műszaki specifikációja alapján, a Szegedi Közlekedési Társaság villamos hálózati rendszeréhez kapcsolódva egy új tram-train rendszert tervezni, ezért a tervezés során is egy rendszerként, komplexen kell kezelni a projektet” – olvasható most a friss kiírásban.
A felhívás meghatározza, hogy – a Szeged-Szabadka tram-train rendszer Magyarország területére eső kiépítéséhez szükséges engedélyezési tervek kapcsán – milyen műszaki tartalommal kell kalkulálniuk a jelentkezőknek. Szerepel benne többek között a Szeged-Szabadka vonal magyarországi szakaszára (13 kilométernyi, egybefüggő vasúti pálya) történő engedélyezési tervek készítése; a kapcsolódó közúti tervek kialakítása; de meg kell tervezni 3,5 kilométer új vasúti pályát Szeged belterületén felsővezeték-létesítéssel; az új pályaszakaszon 2 új megállóhely és 1 hurokvégállomás létrehozását; 2,1 kilométer meglévő villamosvonal rekonstrukcióját a meglévő felsővezeték-rendszer korszerűsítésével együtt, ezen belül 1,1 kilométer kétvágányúsítást; a meglévő villamosvonalon 8 megállóhely átépítését; de közúti vasúti jelzőberendezés és nagyvasúti biztosítóberendezés létesítését, fejlesztését is beavatkozással érintett szakaszokon a két rendszer illesztésével stb.
forrás és teljes cikk: promenád.hu