Több tucat elektromos roller van Vásárhelyen: jogsi, sisak, biztosítás ezekre is kell – kell?

Mint a múltkor megírtuk, tekintettel arra, hogy Vásárhely klasszikusan kerékpáros város, lakosságszámához viszonyítva az országban a legtöbb kerékpárúttal rendelkezik, sokan használják ezt a közlekedési eszközt és bár egyre kevesebben, jelentős az elektromos kerékpárok száma is. Kiderült, a legtöbben nincsenek tisztában vele, az elektromos kerékpárok többsége a magyar jogszabályok szerint segédmotornak minősül. Az ORFK megküldött válaszát a cikk alján ismét közzétesszük, előtte azonban jöjjön az, amiről akkor nem volt szó.
Vásárhelyen 100 felettire tehető az elektromos rollerek száma. Ezek többsége 500 watt teljesítmény feletti motorra van szerelve, és 40 km/h feletti sebességre is képes, így és egyébként is szintén segédmotor kerékpárnak minősülnek (mint az elektromos bringák jó része). Annak hajtásához pedig jogosítvány, érvényes felelősségbiztosítás és bukósisak használata kötelező.
Hogy a KRESZ szerint ezekkel hol lehet közlekedni, arról az ORFK azt írja válaszában:
Arra vonatkozóan, hogy az egyes járművekkel hol lehet szabályosan közlekedni a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet szabályai az irányadóak. Ugyanakkor a kerékpárok és a segédmotoros kerékpárok vezetésére vonatkozó bizonyos kérdésekben a jogszabály 54. §-a speciális szabályokat ír elő.
Azaz:
Az ide vonatkozó rendelet és a jogszabály 54. §-a ITT olvasható el részletesen!
És akkor van még egy, illetve több “járműtípus”, melyek Vásárhelyen még nem nagy számban, de már előfordulnak, illetve láttunk már ilyeneket. Ezek a segway-ek, hoverboard-ok, és one wheeler-ek. Ezeket a kategóriákat szintén nem ismeri a KRESZ, de még csak BM állásfoglalás sincs használatukra, mint az elektromos rollerekre (azokat egyértelműen segédmotornak minősítették). Szóval ezen eszközök is tekinthetők nem emberi meghajtásúnak, sebességük is meghaladhatja a 25 km/h-t (talán egy hoverboardé nem), és sok esetben a közlekedésben is részt vesznek, így rájuk is vonatkoznak a szabályok.
„Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.” Tekintettel a KRESZ-nek a jármű fogalmában tett, az „emberi erővel tolt vagy hajtott” esetkörök megkülönböztetéséből levonható következtetésre, a kerékpár fogalmában használt „emberi erő hajt” kifejezés úgy értelmezhető helyesen, hogy kerékpárnak kizárólag az olyan eszköz tekinthetőek, amelyhez tartozó mechanizmus (hajtószerkezet) működtetésével (hajtásával) készteti mozgásra az azt vezető ember. Figyelemmel arra, hogy a kerékpár fogalmában az ember általi, illetve a legfeljebb 300 W teljesítményű motor általi hajtás nem vagylagosan szerepel, ezért csak az olyan eszköz minősülhet kerékpárnak, amelynek rendeltetésszerű használatához az emberi erő kifejtése elengedhetetlen. Amennyiben a motor teljesítménye ennél nagyobb, vagy emberi erővel történő hajtás nélkül, kizárólag motor hajtja a járművet, úgy az nem minősülhet kerékpárnak, hanem meg kell vizsgálni a más járműkategóriába (pl. segédmotoros kerékpár, motorkerékpár) történő besorolását.
De hogy mégis mennyire nem egyértelmű még így sem a jog értelmezése és alkalmazása, arra rengeteg példa található, íme:
A Highroller cikke szerint:
Az elektromos rollerek a magyar jogszabályok szerint segédmotoros kerékpárnak minősülnek, ezért használatuk során a segédmotoros kerékpárok használatára vonatkozó KRESZ szabályokat kell alkalmazni, ezekből szemlézve, de nem teljeskörűen:
a vezetőnek legalább AM kategóriás jogosítvánnyal kell rendelkeznie (ebből következik a 14 éves alsó korhatár)
alkohol, illetve egyéb tudatmódosító szer befolyásoltsága alatt vezetni tilos
bukósisak használata kötelező, zárt cipő, könyök és térdvédő, kesztyű használata ajánlott
utast szállítani, illetve utánfutót vontatni tilos
legfeljebb 40 km/h-s sebességgel lehet haladni
az eszköznek kötelező felelősség biztosítással kell rendelkeznie
közlekedni lakott területen belül az útpadkán, úttesten egy sorban szabad
lakott területen belül nem használható a kerékpársáv, gyalog és kerékpárút és a járda
lakott területen kívül használható a kerékpárút, maximum 30 km/h-s sebességgel, de tilos a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni
többsávos úton csak a szélső sávban haladhatunk
autóbusz forgalmi sávot a buszok zavarása nélkül használhatjuk
párhuzamos közlekedés esetén forgalmi okból álló járművek között szabad az elhaladás
engedélyező tábla hiányában is el lehet eszközünket helyezni a járdán, de csak a gyalogos forgalom zavarása nélkül
lámpa használata városban és nappal is kötelező
tilos az eszközt elengedett kormánnyal használni
tilos az eszközön előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó, vagy a személy és vagyonbiztonságot veszélyeztető tárgyat szállítani
A Highroller cikke ITT olvasható el.
A BAMA cikke arról ír, a rollerek sporteszköznek, így gyalogosnak számítanak: ITT olvasható.
Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos szerint hamarosan KRESZ módosítások várhatók. ITT olvasható.
borítókép: IHO.hu
Vásárhelyi elektromos bringások: jogosítvány, bukósisak, biztosítás van?