quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 05. csütörtök
  -  Fatime, Fatima
Vásárhely24.com archívum

Vasbetont kiváltó betonelemeket fejleszt egy konzorcium Magyarországon

2021. május 01.

Az 1,045 milliárd forint összköltségvetésű fejlesztésben a fennmaradó részt a két cég önerőből finanszírozza.
A két társaság az egyetemmel közös projekt során olyan betonelemeket akar készíteni, amelyekben a vasbetonnál alkalmazott acélbetétet más anyaggal, úgynevezett nagy szilárdságú, nem korrodáló szálerősítésű polimer betétekkel (FRP) helyettesítik. Ezek lehetnek szén- vagy akár üvegszálak is. Acél hiányában ugyanis lényegesen hosszabb élettartamú betonelemeket és szerkezeteket építhetnek, aminek további hozadéka a gazdaságosabb üzemeltetés, valamint az alacsonyabb költség a teljes életciklusra vetítve.

A konzorcium az ehhez szükséges technológiát is meg akarja alkotni.
A 2018-ban indult projekt három szakaszból áll: az első részben már sikeresen létrehozták a vasbetont kiváltó előregyártott betonelemek prototípusát. Az újfajta betonelemekből hídgerendát építettek, amelyet laboratóriumban extrém körülmények között vizsgáltak. Az eredmények kiértékelése még zajlik, de az már kiderült, hogy a szénszállal készült betonelemekből összeállított hídgerenda a vasbetonnál jóval nagyobb terhelést bírt ki – ismertették a közleményben.
A projekt most tart a második szakaszában, ahol például csarnokokhoz használt tetőhéj szerkezeti elemek kialakításával foglalkoznak, a cél itt is a prototípus összeállítása. A harmadik fázisában pedig az egyetemen helyeznek majd üzembe egy 3D beton nyomtatót.

Novoszáth Tamás, az Uvaterv Zrt. irodavezetője az MTI-nek elmondta, már világszerte zajlanak fejlesztések a vasbeton helyettesítésére. Japánban, Kínában és Amerikában már használnak is erre szolgáló újfajta betonelemeket. Azonban még nem ismertek pontosan a fejlesztési folyamatok és a szabályozás is hiányos. Fontos, hogy ezzel a projekttel Magyarország is felzárkózzon ebben a versenyben, hogy mire belföldön is megjelenik az igény ezekre az új betonelemekre, már elő tudják állítani.

A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint az Uvaterv Zrt. 2019-es nettó árbevétele 3,156 milliárd forint, míg 2018-ban 1,834 milliárd forint volt. A magyar tulajdonú társaságnak, amely egyebek mellett autópálya-, vasút- és repülőtér-, valamint hídtervezéssel foglalkozik, 2019-ben 118,56 millió forint, 2018-ban 20,68 millió forint volt az adózott eredménye.

A külföldi tulajdonú, Dunaújvárosban működő Ferrobeton Zrt. nettó árbevétele 2019-ben 20,504 milliárd forint volt, egy évvel korábban 19,227 milliárd forint. Az ország egyik legnagyobb beton- és vasbetonelem előregyártó vállalata 2019-ben 2,867 milliárd forintos, 2018-ban pedig 995,87 millió forintos nyereséggel zárt.

 

mti, borítókép sonline.hu