A negyedik és az ötödik tram-train is megérkezik a nyáron

Júniusban és júliusban újabb szerelvények érkezése várható, és mivel ezek már nem prototípusok, hanem szériajárművek, ezért már jóval kevesebb próbakilométert kell futniuk a forgalomba állítás előtt, mint korábbi társaiknak. A Rádió 7 Közös Nevezőjének keddi vendégei Kanda Imre, a tram-train beruházás főmérnöke és Mucsi László projekttanácsadó voltak.
Kanda Imre elmondta, a napokban két tram-train is Vásárhelyen fut, ugyanis a rendszer olyan próbája zajlik, amihez két jármű szükséges. A váltóállítások mellett az úgynevezett ellenmenet kizárás fontos próbáját végzik a hét első felében. Utóbbi lényege, hogy két járművel a forgalomba állítás után ne forduljon elő olyan, hogy egy vágányon szembetalálkozzanak, hanem a városban kialakított dupla vágányokon (Népkert, Kossuth tér, Nagyállomás) kerüljék el egymást. Ehhez a fedélzeti berendezések, jelzésgépek, számítógépek nyújtanak segítséget.
Nemrég a harmadik szerelvény is megérkezett Szentesre, így most állítják össze és hamarosan megkezdi a próbákat. A főmérnök kifejtette: az első két prototípus a funkcionális próbák végén tart, és várhatóan egy hónapon belül elindul az egyenként 15 ezer kilométeres próbafutás. Ezt az első három szerelvénynek kell megtennie, összesen 50 ezer kilométert – hibamentesen.
A negyedik szerelvény június első felében, míg az ötödik július első felében várható, de mivel ezek már szériajárművek, ezért jóval kevesebb vizsgálat vár rájuk, és elég nekik 2-3 ezer kilométert megtenniük a forgalomba állítás előtt – ismertette Kanda Imre. Idén összesen 8 szerelvényt szállítanak Valenciából Magyarországra. Mint elhangzott, az a MÁV-csoport döntése lesz, hogy amikor itt lesz már 5-6 kocsi, akkor elindítják-e a tram-traint egy nem végleges menetrenddel, ritkább járatokkal.
Mucsi László elmondta, jelenleg a rendszer beállítása, illetve forgalombiztonsági, utastájékoztatók és jelzőlámpák szabályozása van folyamatban. Emellett kerti munkálatokra is sor kerül. – Forgalmi akadályra már nem kell számítani. Mivel egyre többször jelennek meg a szerelvények a városban, ezért a vágányokra ne parkoljon senki és mindenki tartsa be a kreszt, ne rutinból közlekedjünk. A körforgalmakban mindig a villamosnak van elsőbbsége, a kijelölt gyalogátkelőknél pedig a gyalogosoknak, de mivel a szerelvények fékútja a többi járműnél hosszabb, ezért erre oda kell figyelni – sorolta a projekttanácsadó.
A műsorban arról is szó esett, hogy ajánlati felhívást tettek közzé a járművek tárolására szolgáló csarnok tervezésére, ami a vásárhelyi Nagyállomáson épül meg.