quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 26. szerda
  -  Edina
Vásárhely24.com archívum

A beruházó, a tervező és a kivitelező együtt értékelte az első hazai tram train projektjét

2021. április 09.

Újabb adással jelentkezett az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) Média Tagozatának közreműködésével idén elindított SPAKLI’21 podcast. A beszélgetés témája a Magyarországon egyedülálló közlekedési rendszer, a tram-train volt.

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) részéről Nyul Zoltán beruházási vezérigazgató-helyettes vett részt, a tervező Főmterv Zrt.-t Keszthelyi Tibor elnök-vezérigazgató, a kivitelezői oldalt a Strabag Vasútépítő Kft. részéről Rácz Attila ügyvezető képviselte.

Három szakaszon épül ki az új rendszer

A felvezetőben résztvevők összefoglalták a beruházás főbb paramétereit. A tram-train vonalnak három szakasza van, ezek a következők:

  • a Hódmezővásárhelyen belüli villamos szakasz, a kapcsolódó Hódmezővásárhelyi Népkert villamosmegállótól induló nagyvasúti pályáig tartó összekötő vágányszakasz,
  • a nagyvasúti szakasz, amely Hódmezővásárhelyi Népkert állomástól Szeged-Rókus vasútállomás előtti csatlakozásig,
  • illetve a nagyvasúti csatlakozástól a szegedi villamos csatlakozásig tart.

A rendszer kialakításán túl kitértek a járművek egyediségére is.

A 37 méter hosszú, 71 tonnás, dízel-villamos hibrid tram-trainek 216 férőhelyesek. Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán a KRESZ előírásai alapján 50 km/órás maximális sebességgel haladhatnak, a két város közötti nyíltvonalon dízel meghajtással, 100 km/órás megengedett sebességgel szállíthatják majd az utasokat.

Különböző rendszereket kellett összehangolni

A Főmterv Zrt. elnök-vezérigazgatója, Keszthelyi Tibor elsőként a rendszerek összehangolását emelte ki tervezés főbb kihívásai között.

Ismertette, hogy a nyomtávolságon kívül szinte minden rendszer eltér a városi és a nagyvasúti szakaszon, hiszen különbözik a sín- és felsővezeték- továbbá a biztosítóberendezési- és távközlési rendszer.

A tervezés egyik fő feladata volt ezek átjárhatóságának a biztosítása, és a meglévő rendszerrel történő összehangolása.

Hozzátette, fontos, hogy tudjanak kommunikálni egymással az eszközök. A legkritikusabb rész a két rendszer találkozásánál lévő átmeneti pontokon van, amikor a jármű bejelentkezik a nagyvasúti rendszerbe.

Át kellett programozni a biztosítóberendezést

Kivitelezői oldalról a Strabag Vasútépítő Kft. ügyvezetője, Rácz Attila a hódmezővásárhelyi városi szakasszal kapcsolatban kiemelte, hogy korábban itt nem volt a városon belül villamos, ezért az új vonal építése során a városi környezet adta a nehézséget.

A település jellemzően a közúti közlekedésre rendezkedett be. Ennek megfelelően a közműveket sok helyen arrébb kellett rakni, és 600 V egyenáramú felsővezeték került föléjük, amely bizonyos közművekben zavart okozhatott volna, ezért ezeket kiemelten kellett vizsgálni.

A jelzőberendezés szintén különleges kihívást jelentett, ugyanis át kellett programozni a nagyvasúti biztosítóberendezési rendszert, hogy felismerje, a tram-train járművet, és beengedje azt a városi szakaszra.

A teljes cikk ITT olvasható.

 

Forrás magyarepitok.hu

 

 

Címkék: