quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
Promenad.hu archívum

Soltész Miklós államtitkár ízekre szedte a vásárhelyi buszmutyit

2021. április 08.

A Miniszterelnökség államtitkára a Parlamentben megerősítette: a Jovány Busz működési engedélyét azért függesztették fel, mert két busza is „közforgalmú személyszállításra alkalmas” minősítés nélkül szállított utasokat a vásárhelyi tömegközlekedésben. A politikus rámutatott, Jovány Gyula olyan járműveket hozott be Magyarországra, melyeket külföldön „sok-sok százezer kilométerrel leselejteztek”.

Ízekre szedte a vásárhelyi buszmutyit az Országgyűlésben a Miniszterelnökség államtitkára. Soltész Miklós a szerdai ülésen arra reagált, hogy a jobbikos Ander Balázs képviselő előadta Márki-Zay Péter balliberális polgármester siralmait, miszerint „pártállami ellehetetlenítés” áldozata lett a vásárhelyi buszközlekedés, illetve a Jovány Busz Kft., melynek működési engedélyét Ander Márki-Zay szerint „politikai megrendelésre” függesztették fel.

A történet előzménye – mint a Promenad többször megírta – az, hogy március 3-án, háromnapnyi szolgáltatást követően „engedély nélküli buszokkal végzett személyszállítás” miatt három hónapra felfüggesztette a Jovány Busz Kft. tevékenységét a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal. Tette mindezt két, egyaránt 100 ezer forintos büntetés után azért, mert a cég annak ellenére járatta a helyi tömegközlekedésben az SLU-761 és SLU-762 rendszámú buszait, hogy azokra nem rendelkezett a „közforgalmú személyszállításra alkalmas” minősítéssel. Ráadásul ezeknek a közforgalmú személyszállításhoz szükséges engedélyeknek a megszerzését korábban, március 1-je előtt Jovány Gyula NEM KEZDEMÉNYEZTE a nemzeti közlekedési hatóságként eljáró illetékes szervnél.

Soltész Miklós emlékeztetett: Hódmezővásárhely városában nem Márki-Zay teremtette meg a helyi buszközlekedést, a Volánbusz Zrt. (illetve annak jogelődje, a DAKK) jelenleg is biztosítja annak feltételeit. Mint mondta, a Volánbusz 2019. január 1-jétől 2023. december 31-éig nyert el tendert a buszközlekedés szolgáltatására, ennek ellenére írt ki egy új pályázatot a városvezetés tavaly novemberben. Arra is kitért, bár valami miatt a város és a Volánbusz valóban nem írta alá a szerződést, de az önkormányzat végig fizetett a közlekedési társaságnak a szolgáltatásért, vagyis ráutaló magatartással a jogviszonyt folytatódott, fennállt.

Az államtitkár úgy fogalmazott, a Márki-Zay-féle pályázat a BKV olyan tendereire emlékezteti, melyeket súlyos milliós bírságokkal büntetett később a Közbeszerzési Döntőbizottság. (Mint közismert, az ügyben a helyi Fidesz-KDNP korrupciógyanú miatt feljelentést tett, miután kiderült, az nyerte a vásárhelyi buszközlekedés üzemeltetését, aki elkészítette a koncepciót, vagyis a polgármester az önkormányzat nevében a Jovány Busz Kft.-vel, Jovány Gyula cégével kötött szerződést a Jovány Gyula által „újragondolt” vásárhelyi helyi tömegközlekedés üzemeltetésére…)

Soltész Miklós szerint kijelenthető, hogy a nyertes cégnek nem voltak kellő számban buszai a szolgáltatáshoz, ezért is kellett külföldről járműveket vásárolnia. Azt mondta, a Jovány Busz Kft. olyan buszokat hozott be Magyarországra, melyeket Belgiumban, majd Lengyelországban „sok-sok százezer kilométerrel leselejteztek”.

Arra is felhívta a figyelmet: a Jovány Busz Kft. tevékenységét azért kellett felfüggeszteni, mert engedély nélküli buszokkal végzett személyszállítást Hódmezővásárhelyen. A szóban forgó két jármű ugyanis nem rendelkezett a „közforgalmú személyszállításra alkalmas” minősítéssel. Külön kiemelte, a március 3-i felfüggesztést követően a cég olyan helyen, olyan Pest megyei magán-vizsgaállomáson akarta „okosban” beszerezni az engedélyeket a buszokra, mely ilyen hatósági engedélyek kiadására nem jogosult, utóbb is ezért kellett visszavonni a minősítéseket.

Nemrég egyébként arról is beszámoltunk: a Jovány Busz Kft.t- a bíróság is rövid úton elhajtotta. A vállalkozás a Szegedi Törvényszékhez fordult, hogy megtámadja a kormányhivatal 100 ezer forintos közigazgatási bírságát, valamint azonnali jogvédelem iránti kérelmet is előterjesztett működésének három hónapra szóló felfüggesztése kapcsán, csakhogy formai és eljárásjogi hiányosságok miatt lepattintották a kereseteit.