quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely24.com archívum

Szereti a jó kávét? Akkor ki ne hagyja Vásárhely kávéját, a Berkát! (interjú)

2021. március 13.

Bár csak idén január végén indultak, máris rengeteg pozitív visszajelzést kaptak vásárlóiktól, vannak visszatérő megrendelők is. A Berka tulajdonosával, megálmodójával a kezdetekről, a jó kávé ismérveiről és távolabbi célokról is beszélgettünk.

Vásárhely24: Mesélj a kezdetekről. Honnan a kávéimádat? És a kávéimádatból hogyan lett egy vállalkozás?

Bereczki Károly, a Berka tulajdonosa: A kezdetek még talán a gyerekkoromra tehetők. Azt hiszem, nincs olyan ember, akit ne varázsolna el a frissen őrölt, illetve lefőtt kávé illata. Kisgyerekként persze még csak szagolgattam a kávét, nem kóstolgattam, de ma is emlékszem arra, amikor nagyszüleim lefőztek néhány adagot ebéd után és belengte a házat az a fantasztikus illat.

Később, amikor elkezdtem inni is, inkább az íze miatt tettem, illetve amolyan rituálé volt a számomra, mert leginkább baráti társaságokban, beszélgetések alkalmával kávéztam. Csak azért például soha nem ittam meg egyetlen csészével sem, hogy reggel kiverje az álmot a szememből.

Nagyjából fiatal kamaszkorom óta tudom, hogy vállalkozó szeretnék lenni, úgyhogy ezzel a lépéssel elkezdtem megvalósítani egy korábbi álmomat. Vállalkozást felépíteni szerintem csak olyasmire lehet, ami valamilyen szinten része az ember életének. Ez persze nem csak a kávé lehetne, nyilván sok egyéb dolog, de hogy miért éppen a kávé? Egyrészt azért, mert bennem sok kellemes emlék köthető egy csésze kávéhoz, de biztosan nem én vagyok az egyetlen ilyen ember. A kávéinkkal is az a cél, hogy megfelelő partner legyen a hétköznapi (és nem hétköznapi) emberek mindennapjainak ilyen momentumaiban. Másrészt ezzel a vállalkozással már egy kicsit előre is tekintettem, ami a jövőnket illeti, de erről egy kicsit később.

V24: Miért gondoltátok úgy, hogy Vásárhelyen kelendő lehet ez?

 Bereczki Károly: Úgy gondolom, hogy Vásárhelyen IS kelendő lehet ez. De természetesen annak örülnénk igazán, ha az ország minden szegletében megismernék a Berka kávékat. Elég nagy piaca van egyébként a kávénak mindenhol a világon. Emiatt nyilván nem is könnyű kitűnni a tömegből, hiszen a kínálat is óriási. De hogy mennyire kelendő, arra az a legjobb statisztika, hogy évről évre több kávét fogyasztanak az emberek, mint amennyit a farmerek elő tudnak állítani. (Abba most inkább ne menjünk bele, hogy milyen módszerekkel próbálják „betömni a lyukat”.)

V24: Milyen kávékkal foglalkoztok, ezekről mit kell tudni? Milyen a jó kávébab? És milyen a jó kávé?

Bereczki Károly: Az alapelvem az, hogy kizárólag szemes kávét értékesítünk, őröltet például nem. Ennek az egyik legfőbb oka, hogy a kávébabok őrölés után rögtön elkezdenek veszíteni komplex aromájukból, ezért a szemes kávék frissen őrölve mindig gazdagabb ízeket, aromákat képviselnek, és én ezt fontosnak tartom. A másik oka, hogy a vásárló látja, mi kerül a csészéjébe és ez bizalmat épít. Elsőre talán furcsának tűnhet ez, de az nem csupán legenda, hogy az őrölt kávéba akár fűrészpor is kerülhet…

A kávéfajtáknak két nagy csoportja az arabica és a robusta. Mi egyelőre csak arabica fajtákat értékesítünk, de később bővíteni fogjuk a termékpalettát új ízekkel és fajtákkal is, akár 100% robustával, akár blendekkel (arabica-robusta keverékekkel). Induláskor azért arabica kávékra esett a választás, mert általában sokkal gazdagabb ízvilág jellemző rájuk, mint a robustára. Ezek az ízek természetesen ki is jönnek a kávéinkból, például az indiai Cherry Arabica kávé (Indian Cherry néven fut) egészen különleges, fűszeres-borsos ízjegyekkel rendelkezik, amit füstös-dohányos utóíz egészít ki. Ezt a kávét például édesítés és tej nélkül iszom, annyira karakteres. De mindegyik fajtának megvannak a maga sajátosságai, amiket elsősorban a termőterületnek köszönhetnek.

Ahhoz, hogy kiváló kávét kapjunk, nagyon fontos egyébként a kávébabok minősége. Számos tényező befolyásolja, mitől lesz igazán jó a „feketénk”, de ha ezek közül csak a kávébabra fókuszálunk most, akkor az a legfontosabb, hogy egészséges, érett szemekből válogassák össze. Merthogy ez egy gyümölcsnek a magja gyakorlatilag. A kávébabról lefejtett gyümölcshús érettsége, minősége pedig nagymértékben befolyásolja a kávébab ízének kialakulását. A természeti és éghajlati adottságok (talajtípus, csapadék mennyisége, tengerszint feletti magasság, stb.) szintén nagyon fontosak. A kávécserje emiatt alapvetően nem mindenhol termeszthető, de termőterületek között is nagy különbségek adódhatnak.

V24: Van weboldalatok, az egész országban bárhová szállítotok?

 B.K.: Az egyik legfontosabb lépésnek tartottam, hogy a termékeink értékesítéséhez létrehozzunk egy, a kereskedelemben ma már szinte alapvetésnek minősülő platformot, egy webshopot. Ez, illetve a 21. században uralkodó és egyre nagyobb teret hódító socialmedia lehetővé teszi, hogy a kávéinkat ne csak helyben ismerjék meg, hanem országosan, vagy akár nemzetközileg is. Emellé természetesen ki kellett alakítani a megfelelő logisztikát is, hogy az országba bárhová el tudjuk juttatni a Berka kávékat. A lehetőség pedig megvan arra is, hogy Szlovákiába, Romániába, Ausztriába vagy akár Németországba szállítsunk.

V24: Hogyan érint most benneteket a járvány?

B.K.: Sok vállalkozás sínylette meg a kialakult járványhelyzetet, szerencsére mi nem tartozunk közéjük. A korlátozások ellenére is tudunk működni és tudunk kiszállítani. Többek között ez az egyik érv a mai világban az online boltok, áruházak létrehozása mellett, szemben egy kézzel fogható, fizikálisan létrejött üzlettel szemben. Nyilván anyagilag is sokkal kedvezőbb, valamint az elérése is nagyobb, és most még a COVID is rátett egy lapáttal erre az egészre az online kereskedés javára.

Szóval úgy tűnik, egyelőre zavartalanul ki tudjuk szolgálni a kedves vásárlókat.

V24: Mik a közelebbi, illetve távolabbi terveitek?

B.K.: Rövidtávon az első és legfontosabb a terveim közt, hogy felfuttassuk a vállalkozást arra a szintre, amit már én is elfogadhatónak tartok (általában magasra teszem a mércét), mindenféle konkrétum nélkül. Ennek a tervnek a része, hogy folyamatosan növeljük az elérésünket, az én fejem pedig tele van a vevőink számára jobbnál jobb ajánlatokkal. Azon dolgozom, hogy ezek minél előbb megvalósulhassanak, ami egyébként nem olyan egyszerű, ha figyelembe veszi az ember azt, hogy ezt a vállalkozást másodállásban gyakorlom (civilben a közigazgatásban dolgozom).

Hosszútávon az elsődleges tervem az, hogy saját kávézóm legyen itt helyben, Hódmezővásárhelyen. Még hosszabb távon kávéház-láncom országosan. A sort esetleg folytathatnám azzal, hogy idővel olyan branddé váljon a Berka, amit világszerte ismernek és elismernek a kávéfogyasztók. Nincsenek illúzióim, ezek már olyan tervek, amik nagyon könnyen füstbe mehetnek, de legalább is túlléphetnek a saját életutamon. Fontos, hogy ezek nem célok, hanem valóban tervek. Viszont úgy gondolom, tervezni csak nagyot szabad. És ki tudja? Talán egyszer meg is valósulnak. Hála Istennek, lesz kinek továbbadni a vállalkozásomat.

A Berka coffee-ról bővebben a Facebook oldalukon, ITT.

Weboldaluk: https://berkacoffee.eu/hu