Lázár: a tram-train oldja meg a vásárhelyi tömegközlekedési cirkuszt

A vasútvillamos csak akkor áll forgalomba, ha száz százalékban tudja garantálni az utasok biztonságát, és minden szükséges előírásnak megfelel – hangsúlyozta Lázár János szerdán a Rádió 7 Közös Nevezőjében. A térség országgyűlési képviselője úgy fogalmazott: nem érti, hogy a vásárhelyi városvezetés miért lépte át könnyelműen az emberek biztonságos utaztatásának követelményét a Volán legyőzése érdekében. A politikus a műsorban azt is bejelentette, hogy a napokban megkezdődik a tram-train próbaüzeme Vásárhelyen!
Nincs kormánypárti vagy ellenzéki vírus!
A Közös Nevező első témája a jelenlegi súlyos járványhelyzet volt. Lázár János vigasztalódást kívánt mindazoknak, akik az elmúlt egy évben elveszítették valamelyik hozzátartozójukat a koronavírus miatt. – Nagy és súlyos áldozatokat kellett elszenvednünk, és nem annak a legnehezebb, akiknek korlátokat kell elviselniük, hanem azoknak, akik elveszítettek valakit – mondta a politikus, aki mindenkitől türelmet kért, ugyanis a számok szerint a kór harmadik hulláma a mutációk miatt erősebb, mint az első kettő.
Hozzátette, a kormány nem riogat, hanem arra próbál mindenkit rávenni, hogy józan ésszel álljon a jelenlegi helyzet elé. – Izzó vita zajlik a járványkezeléssel és védőoltásokkal kapcsolatban, holott most nincs helye a pártpolitikának. Szomorú, hogy az ellenzék kárörvendő kampányt végez, és úgy van vele, hogy minél rosszabb a kormánynak, annál jobb nekik, holott emberéletek sorsán szórakoznak. Most nem a kormány és az ellenzék áll egymással szemben, hanem a vírus és minden magyar ember. Nincs kormánypárti vagy ellenzéki vírus – szögezte le.
Lázár szerint a védőoltás felvétele az egyetlen megoldás, ezért aki még nem regisztrált, az tegye meg. Ő maga is így cselekedett, de az életkora miatt még nem kapta meg a vakcinát. – Mindenki felelős a saját és a környezete egészségéért, ezért bármelyik oltóanyagot ajánlják, azt el kell fogadni. Magyarország kivételes helyzetben van, hogy ötféle vakcinával is olthat – jelentette ki a műsor vendége, aki szerint most, ezekben a hetekben csak az hagyja el az otthonát, akinek muszáj. Ha pedig muszáj, akkor kézfertőtlenítés, távolságtartás és maszk használata szükséges.
– A kormány célja, hogy az elkövetkezendő hetek alatt elérje a 60 százalékos átoltottságot, ami Európában a legjobb lenne. Ezért fel fog pörögni az oltás. Májusban, júniusban pedig újra kell indítani az országot, ugyanis hatalmas gazdasági hátrány és társadalmi problémák alakultak ki – ismertette a politikus. Felhívta a figyelmet: fel kell készülni arra, hogy a koronavírus évtizedekig velünk lehet, ezért rendszeresen fel kell venni ellene a védőoltást, mint az influenza ellen.
Miért kellett privatizálni a buszközlekedést?
Szó esett arról is, hogy a vásárhelyi-makói térség önkormányzatai mennyivel más válságkezelést mutatnak. – Makó országos szinten példamutató lehet. Szociálisan nagyon érzékeny a városvezetés, a vállalkozóktól kezdve az idős emberekig mindenkin segít, és a közéletet a vírus körüli teendők uralják. A kis falvakban is mindenki segít mindenkinek, Vásárhelyen pedig a közéletet szétfeszítő városházi politika mindennél fontosabbnak találja a harcot, ilyen talán sehol nincs máshol az országban – jellemezte a helyi viszonyokat Lázár.
Hódmezővásárhely legújabb nagy megosztó balhéja a helyi buszközlekedés, ugyanis néhány napig két szolgáltató, a Volán és Jovány is üzemelt a városban, majd a szükséges engedélyek hiánya miatt utóbbit a megyei kormányhivatal három hónapra felfüggesztette. Az országgyűlési képviselő szerint egy önkormányzatnak joga van arra, hogy a legjobb megoldás szerint működtesse a helyi tömegközlekedést, mivel a Volán valóban nem a legmagasabb szintű szolgáltatást nyújtja, de nem érti, miért volt szükség privatizációra. – A Volán egy állami, köztulajdonban lévő gazdasági társaság, amivel a kritikákat tárgyalásos úton kellett volna rendezni, nem magánvállalattal megegyezni. A Volánnal való vita nem meglepő, de miért kell elzavarni az állami, minden magyar tulajdonában lévő céget, és miért kell privát kézbe adni a szolgáltatást? Miért jobb, hogy egy vásárhelyi magánvállalkozó körülbelül ugyanannyiért, vagy a nap végén többért szolgáltat, mint a közös cégünk? – tette fel a kérdéseket a politikus.
Úgy látja, mivel a Volán országos, tőkeerős vállalat, ezért van pénze új buszokra és fejlesztésekre, és nem lehasznált, ócska, Nyugat-Európából kitiltott és Közép-Európában lelakott buszokkal végzi a tömegközlekedést. – A vásárhelyi tömegközlekedési vitát egyébként a tram-train fogja megoldani. 3,5 kilométeren keresztül viszi az embereket, nagyon sok ember tömegközlekedési problémájára lesz orvosság. Először pedig meg kellene nézni majd a vasútvillamos hatását, és utána elég lenne azon gondolkozni, hogy kell-e még, és ha igen, akkor milyen tömegközlekedési eszköz a városban – magyarázta a képviselő.
A tram-train maximális felelősséget vállal
A tram-train kapcsán kiemelte: az első szerelvény napokon belül megkezdi Vásárhelyen a próbaüzemet, és a második is elindult Valenciából hazánkba. – Az ősz folyamán elindul a normál üzem, de előtte több hónapig tesztelni kell őket, hogy megfeleljenek az európai uniós szigorú szabályoknak, és száz százalékos biztonságot kínáljanak az utasoknak. Ezért sem értettem, hogy Vásárhelyen bizonyos emberek hogy lehetnek olyan bátrak, hogy engedélyek nélkül, műszaki biztonsági garancia nélkül vágjanak bele tömegközlekedésbe, amikor mi, magyarok a veronai buszbaleset óta joggal tartunk arról, hogy milyen tömegközlekedési eszközzel utaznak a szeretteink. Az az elmúlt évtizedek egyik legsúlyosabb buszbalesete volt, sok gyermek halálával járt, ami rámutatott arra: a járműbiztonsági kérdéssel foglalkozni kell – hangsúlyozta.
– A vasútvillamos ezért csak akkor áll forgalomba, ha minden biztonságnak megfelel, és ha azt tudjuk mondani, hogy aki felszáll, az 100 százalékban az úti céljához ér. Csodálkozom, hogy ezt a vásárhelyi városvezetése könnyelműen átlépte azért, hogy legyőzzön egy állami céget – mondta Lázár János.
A következő félév a tram-train menetrendjéről szól majd, amiről kikérik a lakosok véleményét is – hangzott el.
A Közös Nevezőben a makói turizmusfejlesztésről is kérdezték a képviselőt, például annak kapcsán, hogy kormánybiztosként ő keres befektetőt a fürdő mellé tervezett új szálloda megépítéséhez. Az is elhangzott, hamarosan indulhat a Hagymatikum bővítése, megkötötték a kivitelezővel a szerződést a 9,5 milliárdos projektben, melyről Lázár János személyesen beszélt Orbán Viktor miniszterelnökkel, aki a kormány részéről megígérte Makónak a szükséges támogatást.