Az alkotópedagógiai úttörői a Digitális Alkotóműhelyben

A Hódmezővásárhelyi SZC Cseresnyés Kollégium ad otthont egy a XXI. századi oktatás szolgálatában álló Digitális Alkotóműhelynek (DKA). A műhelyben tavaly júliusban JÖVŐTERVEZŐK címmel nyári tábort szerveztünk. Az egyhetes program során a Maker’s Red Box alkotópedagógiai tanagyagcsomag Zöld mérnök tematikáját dolgoztuk fel. Februárban meghívást kapott Kurusa József, a DKA műhelymestere és Horváthné Ruzsa Anita, hogy egy online konferencián mutassa be a megismert és feldolgozott tematikát.
A Makerspace Kft., a Maker’s Red Box alkotópedagógiai tananyagcsomagok fejlesztője és a hazai alkotópedagógia úttörője. Az alkotópedagógia közel hozza egymáshoz a munka és az oktatás világát, betekintést enged a diákok számára az alapvető munkakultúrába, a projekt jellegű működésbe, az innovációs folyamatokba és a vállalkozói létbe.
A Makerspace Kft. termékmenedzsere, Naszály Éva kérdéseinkre elmondta, hogy a Maker’s Red Box támogató webináriumokat azért hívták életre, hogy az iskolák, oktatási intézmények, munkáját segítsék. Ezen a fórumon tudnak vezető szakembereiktől kérdezni, illetve bemutatnak olyan tippeket, trükköket, amiket hasznosítani tudnak a munkájukban. Fontosnak tartják, hogy az oktatók egymást is megismerjék, rálássanak, hogy máshol hogyan alkalmazzák a tananyagokat. Hisznek abban, hogy ezzel a módszerrel közösen valódi szemléletváltozást tudnak elérni az oktatásban, és rámutatnak arra, hogy igenis lehetséges XXI. századi készségeket tanítani a diákoknak, úgy, hogy ezt közben élvezik is!
A webinárium meghívottjai olyan oktatók, pedagógusok és műhelymesterek voltak, akik már elkötelezték magukat az alkotópedagógiai oktatás és a Maker’s Red Box tananyagok mellett. Ezek olyan tananyagcsomagok, amelyek a tanulást és a tanítást újra pozitív élménnyé teszik. A kerettörténetekre épülő módszertan nagy előnye, hogy motiválttá teszi a diákokat és rejtett módon fejleszti technikai- és szociális készségeiket. A tanulók összetett tárgyakat hoznak létre 3D nyomtató, lézervágó és hagyományos szerszámok használatával, valamint megismerkednek a programozás, a robotika és az áramkörök alapjaival, ezzel felkészülésük maximálisan igazodik a jövő munkaerőpiaci elvárásaihoz.
A DKA oktatóinak előadása hiteles és inspiratív volt. A visszajelzések alapján elmondható, hogy sikerült meggyőzni a tanagyaggal ismerkedő szakembereket arról, hogy minden résztvevő számára nagy élmény lesz a tananyag feldolgozása. Az volt a cél, hogy gyakorlati példát is lássanak a digitális alkotóműhelyekben és iskolákban dolgozó pedagógusok a szervezéstől a megvalósításon át a végeredményig, és őszinte beszámolót halljanak a nehézségekről, illetve arról, hogy mi működött igazán jól. Ez alapján már mindenki sokkal könnyebben el tud indulni, és a gyakorlati tapasztalatokat a saját intézményi adottságaihoz tudja igazítani.
Örömmel mondhatjuk, hogy a tavaly elindult úton megyünk tovább. Idén nyáron is megszervezzük nyári táborunkat, ahol a Hódmezővásárhelyi Szakképzési Centrum jóvoltából újabb Maker’s Red Box tananyagokkal ismertetjük meg a tábor iránt érdeklődő diákokat. A kérdés már csak az, hogy a JÖVŐ VÁROSA vagy a SZUPERHŐSÖK tematikába vessük bele magunkat a ZÖLD MÉRNÖKÖK küldetésének teljesítése után? De legyen ez a jövő titka! Figyeljétek a hirdetéseinket, jelentkezni fogunk! Jelentkezz Te is a DKA nyári táborába!
Forrás: Horváthné Ruzsa Anita, HSZC Cseresnyés Kollégium igazgatóhelyettes