Végső visszaszámlálás: hétfőtől bedurran a vásárhelyi buszkáosz

Csak győzzük kapkodni a fejünket, melyik szolgáltató mikor, honnan, hová, merre, miért! A Volánbusz és a Jovány Busz is indítja majd járatait, Márki-Zay meg persze megint másra mutogat a káosz miatt, miközben nyilvánvalóan a fejétől bűzlik a hal: egész történet a városvezetés alkalmatlanságáról állít ki szegénységi bizonyítványt.
Laptársunk, a Vásárhely24 fején találta a szöget: tényleg több busz lehet hétfőn (hétfőtől) Vásárhelyen, mint ősszel a poloska… Kellett ez nekünk? No, persze hogy nem! Mögcsinálták – március 1-jétől csúcsra jár a káosz a vásárhelyi buszközlekedésben.
Újabb kétes rekordra jelentkezik be a megyei jogú város – melynek polgármesterét annyiszor marasztalták el a bíróságok rágalmazás, mások lejáratása, jóhírnevének megsértése miatt, mint talán soha semelyik kollégáját –, ugyanis a városvezetés bénázása miatt egyszerre két szolgáltató is elindul majd járataival, illetve számláz majd az amúgy is bevallottan nehéz anyagi helyzetben lévő önkormányzatnak (melynek a jelek szerint a pereskedés marad, ha már nem sikerült értelmesen letárgyalnia az ügyet). Márciustól ugyanis életbe lép a Jovány Gyula vállalkozó által „újragondolt” szolgáltatás a Márki-Zayék november-decemberi pályázatán nyertes Jovány Gyula vállalkozó üzemetetésében, ugyanakkor az eddigi szolgáltató, a Volánbusz Zrt. is bejelentette, érvényesnek és élőnek tekinti a várossal 2019. január 1-jétől 2023. december 31-éig szóló szerződését, ezzel szemben jogellenesnek és jogszerűtlennek a tavalyi pályázatot, ily módon természetesen nem áll le.
Egy kupleráj előélete
De hogy is alakult ki ez a példátlan kupleráj, és ki a felelős, hogy idáig jutottunk? Egy biztos, Márki-Zay Péter szerint bizonyosan nem Márki-Zay Péter, de hát ezt három éve már megszokhattuk, hogy az elhíresült mondást idézzük (már bocsánat): mindenki más hülye, csak ő a helikopter. Ezúttal egy országosan, illetve számos településen évek, évtizedek óta hatékonyan és gördülékenyen szolgáltató állami társaságot igyekszik befeketíteni, besározni ahelyett, hogy a saját portáján söprögetne, vagy még inkább: rendet tenne a saját szemétdombján.
A hódmezővásárhelyi helyi tömegközlekedési szolgáltatásról szóló tendert már Márki-Zay polgármestersége idején, 2018 végén bonyolította ugyanis le az önkormányzat. Akkor választották ki a Volánbusz Zrt. egyik jogelődjét, a DAKK-ot, mely a város döntésének értelmében 2019. január 1-jétől 2023. december 31-éig üzemeltetheti a vásárhelyi buszjáratokat. Ez így is történik a napi gyakorlatban, vagyis a Volánbusz szolgáltat, a buszok közlekednek, az emberek A-ból B-be utaznak, Vásárhely meg fizet érte.
Valami bűzlik Vásárhelyen
Aztán egy szép napon Márki-Zayék kitalálták, hogy nincs ez így rendjén. 2020-ban ugyanis Jovány Gyula helyi vállalkozó (ki tudja, teljesen önként, saját elhatározásból és indíttatásból vagy valakinek a felkérésére) időt-energiát-pénz nem spórolva buszokra pattant, jegyzetelt, agyalgatott, s kipattant a fejéből a „mesterterv”: elkészítette a vásárhelyi helyi tömegközlekedés átszervezésének tervezetét, azt megismertette az önkormányzattal, majd a város Jovány Gyula tervei alapján írt ki új pályázatot. Érdekes módon a Jovány-tervek alapján specifikált és körülírt megvalósításra a Jovány cégén, a Jovány Busz Kft-n. kívül csak egyetlen(!) másik pályázó adott be ajánlatot. Na nem a közszolgáltatást eddig lebonyolító, nagy szakértelemmel és tapasztalattal rendelkező Volánbusz, mely azonnal közölte is: hiányos ajánlattételi felhívást kapott… Mire a „tisztaság” és „transzparencia” városában megtörtént a „csoda”: Márki-Zay veszélyhelyzeti döntése alapján – a balliberális közgyűlési bábok bólogatása mellett – Márki-Zay bejelentette, hogy 2021. március 1-jétől két évre – Márki-Zay szerint – nem a Volánbusz megy tovább, hanem a vásárhelyi buszközlekedés legalább 90-95 millió forintos éves üzemeltetését Jovány Gyula (cége) nyerte el a Jovány Gyula által elkészítette átszervezési koncepció alapján.
Pestiesen szólva: nem semmi, sőt: ügyes!
A Fidesz-KDNP azonnal leütötte a magas labdát: ez szerintük márpedig nem valamiféle csoda vagy szakértői városvezetés, annál inkább nagyon bűzlik valami a sztoriban, ezért korrupció gyanújával feljelentést tettek az ügyben. A balliberális polgármester közlése szerint a rendőrségi nyomozás folyamatban van.
…és a Volánbusznak szólt valaki, gyerekek?
Február 26-án pedig újabb bomba robbant! A Volánbusz ugyanis bejelentette, miután nem kapott hivatalos tájékoztatást az önkormányzattól, a polgármestertől az érvényben lévő szerződése felbontásáról, ráadásul a Márki-Zay-féle pályázat jogalapját és jogszerűségét is vitatja, március 1-jétől is folytatja tovább szolgáltatását. A közlekedési társaság állítja, kontraktusa továbbra is hatályos, érvényes és élő, ugyanis azt nem szüntették meg közös megegyezéssel, s nem is adtak okot a felmondásra, miután nem követtek el szerződésszegést. „Társaságunk először a médiából értesült a szolgáltatóváltásról, 2021. február 18-ig semmiféle hivatalos tájékoztatást nem kapott a települési önkormányzat által kiírt pályázat eredményéről. A Volánbuszhoz időközben érkezett tájékoztatás pedig nem terjed ki a közszolgáltatási szerződés felmondására. A Volánbusz – felelős közszolgáltatóként – a lakosság érdekeit szem előtt tartva 2021. március 1-je üzemkezdettől az ügy megnyugtató rendezéséig a megszokott menetrend szerint indítja helyi járatait” – jelezték közleményükben, hogy a torony alatt nem a víz, hanem a káosz az úr.
„Szakértelem, becsület” – BÍRÓSÁG?
Márki-Zay (szörnyű) szokásához híven megint maszatol, magyarázkodik és jogászkodik, mondván, a Volánbusz közlekedhet, de a város nem fog érte fizetni. Arra hivatkozik, „a két fél nem írta alá a szerződést, egy életbe nem lépett megállapodást felmondani sem lehet”. Csakhogy ez a dolog korántsem ilyen egyszerű, miután – ahogy a Volánbusz is jelezte – „a szerződés megkötéséről szóló közgyűlési határozatnak és a kölcsönösen meghatározott szerződéses rendelkezéseknek megfelelően a szerződésben foglaltakat mindkét fél folyamatosan teljesítette”. Az ügy minden valószínűség szerint a bíróságon folytatódik, s sokba fájhat Vásárhelynek, ha bebizonyosodik, hogy trehányul és jogszerűtlenül járt el a városvezetés. Az mindenesetre máris jelzésértékű, hogy a „szakértelem, becsület és bátorság” jelmezébe öltözött városvezetés regnálása idején a Volánbusz a médiából kell, hogy értesüljön a tervezett szolgáltatóváltásról, az úgynevezett városi pályázatot hogy, hogy nem az a vállalkozó nyeri el, aki elkészítette az erre szóló koncepciót, majd a nap végén egyszerre két szolgáltató járatai körözgetnek a városban, az önkormányzat pedig bíróságon veszekedhet egy komoly állami társasággal…
„Zöld Vásárhely” roncsderbije
Hab a tortán, hogy Márki-Zay az adófizetők súlyos tízmillióiból fenntartott városházi propagandamédiája Jovány Gyulával karöltve – naná, hogy – a hatóságokra mutogat amiatt is, hogy Jovány külföldről sebtében, csúcssebességgel behozott buszai nem kapták meg a szükséges engedélyeket ahhoz, hogy csatasorba álljanak. A vállalkozónak így Budapestről kellett buszokat bérelnie, hogy el tudjon hétfőn indulni, máris krokodilkönnyekkel siratja „tisztességes hasznát”. Csakhogy – mint megírtuk – információnk szerint máshol van a kutya elásva. Úgy tudjuk, a Jovány által honosítani akart buszokat igencsak csapnivaló műszaki állapotuk miatt pattintották le az illetékesek; no meg a kérelmek sem voltak teljesen rendben… Az eljárások során ugyanis számos súlyos hibát tártak fel azok műszaki állapotát illetően, úgy mint: erős motorolajfolyás, tömítetlen, szakszerűtlen kipufogórendszer-javítás (komplett kipufogódob hiánya), fékrendszerhiba, elektromos berendezések szakszerűtlen szerelése, merev fékcsövek helytelen szerelése, utasbiztonsági rendszerek működési hibái, valamint nem megfelelő jármű-lefékezettség. Ráadásul forrásaink egyik eljárásban, egyik buszra sem kérelmezte a vállalkozás a menetrend szerinti vagy közforgalmú személyszállítás megállapításához szükséges (műszaki) vizsgálatokat, melyek pedig elengedhetetlen feltételei lennének annak, hogy „közforgalmú személyszállításra alkalmas” minősítést kaphassanak a hatóságoktól.
Így érkezünk el 2021. március 1-jéhez, amikor majd mindenki kapkodhatja a fejét, melyik szolgáltató, milyen járattal, mikor, honnan, hová, merre, miért! Merthogy Vásárhelyen gyakorlatilag több lesz a busz, mint az utas…