quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 06. péntek
  -  Norbert, Cintia
Promenad.hu archívum

Káosz a vásárhelyi busztender körül: a Volánbusz szerint a szerződésük még mindig érvényes

2021. február 26.

Hódmezővásárhely polgármesterének veszélyhelyzeti döntése alapján március 1-jétől már a Jovány-buszoknak kellene közlekedniük Vásárhelyen, csakhogy pénteken robbant a bomba! Kiderült, az eddigi szolgáltató Volánbusz nem kapott hivatalos tájékoztatást érvényben lévő szerződése felbontásáról, ráadásul a közlekedési társaság a Márki-Zay-féle pályázat jogalapját és jogszerűségét is vitatja. A cég állítja, kontraktusa továbbra is érvényes és élő.

Nem győzzük kapkodni a fejünket: mi mehet a torony alatt? Itt az újabb kaotikus sztori! Miközben a sok-sok tízmillióból kitömött városházi propimédia az új Jovány-buszok hétfői indulásáról zeng örömódákat és dicshimnuszokat, a Promenad.hu értesülései szerint „VALAMI BŰZLIK DÁNIÁBAN” súlyos fenntartásokat fogalmazott meg a Volánbusz Zrt. a hódmezővásárhelyi helyi buszközlekedési szolgáltatás március 1-jével tervezett változásait illetően. Portálunk birtokába került az a levél, amit ezzel kapcsolatban a cég két vezetője küldött Márki-Zay Péter polgármesternek.

Az ügy előzménye, hogy a 2020. december 16-i véleményező ülés balliberális bólogatásának kíséretében a városvezető a tavalyi év utolsó hónapjában kihirdette veszélyhelyzeti döntését: az önkormányzat nevében a Joványbusz Kft.-vel, Jovány Gyula cégével köt szerződést az „újragondolt” vásárhelyi helyi tömegközlekedés üzemeltetésére, 2021. márciusi indulással, két évre. Ahogy akkor a sajtó megírta: „megtörtént a csoda: az nyerte a vásárhelyi buszközlekedés üzemeltetését, aki elkészítette a koncepciót”. A Fidesz-KDNP korrupció gyanújával feljelentést tett. A botrányt fokozta, hogy az eddigi szolgáltató, a Volábusz Zrt. állítása szerint hiányos ajánlattételi felhívást kapott, ezért nem is nyújtott be ajánlatot a város „pályázatára” . Csakhogy úgy tűnik, a történet ennél jóval több és mélyebb sebből vérzik!

Hódmezővásárhely még az egyik jogelőd DAKK-kal 2018 végén kötött 5 éves (2019. január 1-jétől 2023. december 31-éig szóló) szerződést a helyi buszközlekedés üzemeltetésére, a Volánbusz Zrt. szerint pedig a kontraktus „felbontása” körül akad néminemű bénázás, pancserkodás és jogi zűrzavar. Például az, hogy a közlekedési társaság úgy értelmezi és állítja: nincs is felbontva, az érvényes és él. De nézzük a részleteket!

A cég részéről Németh Tamás helyi közszolgáltatás vezető és Hitch György forgalmi régiós koordinátor a polgármesternek szóló levelében először is leszögezi: „a Volánbusz Zrt. mint Hódmezővásárhely helyi személyszállítási szolgáltatását jelenleg ellátó szolgáltató NEM KAPOTT az önkormányzat részéről hivatalos tájékoztatást a 2021. március 1-jétől napjától tervezett szolgáltatóváltásról.” Ezt egy korábbi, januári levelükben is nehezményezték már, azóta ügyintézői szinten több megkeresés is történt, „de hivatalos, Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlésének vagy a járványügyi helyzetre tekintettel annak hatáskörében eljáró Polgármesterének határozatát nem kaptuk kézhez, akár a jelenlegi közszolgáltatási időszak lezárására vonatkozóan, akár a tavalyi év végén lefolytatott ajánlatkérés eredményét illetően” – teszik egyértelművé a közlekedési társaság vezetői.

Egyúttal – nem először! – jelzik a városvezetőnek, hogy „új szolgáltató kiválasztását indokoló szükséghelyzeti intézkedés véleményünk szerint továbbra sem áll fenn”. Hozzáteszik, úgy látják, a hatályos személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény alapján súlyosan vitatható, hogy az önkormányzatnak milyen jogalapja lenne (lett volna) a szerződés felmondásra, illetve egyáltalán az új ajánlattételi felhívás kiírására.

„A Volánbusz Zrt. nem követett el súlyos szerződésszegést, és különösen nem fejtett ki olyan tevékenységet, amely miatt lehetetlenné vált volna a szolgáltatás további elvárható igénybevétele, illetve társaságunk nem vált képtelenné a szolgáltatás nyújtására, amit mindennél egyértelműbben bizonyít, hogy a megrendelő elvárásainak megfelelően jelenleg is nyújtja azt. A Volánbusz Zrt. a jelenleg érvényes közszolgáltatási szerződés alapján nyújtja a szolgáltatást” – emlékeztetik Márki-Zayt.

Arra is kitérnek, a vonatkozó jogszabály szerint „a lehetetlenülés vagy képtelenné válás esetére teremti meg a váratlan helyzet gyors válaszreakciójának jogát, a kisebb (de különösen a vélt) szerződésszegések nem alapozhatják meg a rendkívüli intézkedést. Ebből következően sem rendes, sem azonnali felmondásra okot adó körülmény nem áll fenn”.

A birtokunkba került levél szerint a Volánbusz Zrt. vezetői hozzánk részletezik: cégük határozott álláspontja, hogy a vásárhelyi önkormányzat ajánlatkérési indoka „(pl.: egyéb okból veszélybe kerül a közszolgáltatás folyamatossága) nyilvánvalóan nem áll fenn, így a 2020. november 19-én kiírt ajánlatkérésnek hiányzik a megfelelő jogalapja – azaz jogellenes –, és számtalan formai hiányosságban is szenved”, melyeket részleteznek is a Márki-Zaynak küldött tájékoztatóban.

Végezetül megjegyzik: adott esetben a jelenlegi közszolgáltatási szerződés természetesen közös megegyezéssel megszüntethető lenne (bár kiemelik, hogy a közös megegyezésen alapuló megszüntetés sem adna okot a szükséghelyzeti intézkedésre), „de ennek kezdeményezésére hivatalos, Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlésének vagy a járványügyi helyzetre tekintettel annak hatáskörében eljáró Polgármesterének meghozott határozata szükséges”. A Volánbusz Zrt. éppen ezért ezen határozat megküldéséig a jelenlegi közszolgáltatási szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetését csupán lehetőségként tudja kezelni, de – fogalmaznak – a társaságunk belső szabályzatai szerinti döntést ennek hiányában nem tudnak hozni a szerződés esetleges lezárásáról.

Az ügy fejleményeire természetesen visszatérünk.