Káosz a vásárhelyi busztender körül: a Volánbusz szerint a szerződésük még mindig érvényes

Hódmezővásárhely polgármesterének veszélyhelyzeti döntése alapján március 1-jétől már a Jovány-buszoknak kellene közlekedniük Vásárhelyen, csakhogy pénteken robbant a bomba! Kiderült, az eddigi szolgáltató Volánbusz nem kapott hivatalos tájékoztatást érvényben lévő szerződése felbontásáról, ráadásul a közlekedési társaság a Márki-Zay-féle pályázat jogalapját és jogszerűségét is vitatja. A cég állítja, kontraktusa továbbra is érvényes és élő.
Nem győzzük kapkodni a fejünket: mi mehet a torony alatt? Itt az újabb kaotikus sztori! Miközben a sok-sok tízmillióból kitömött városházi propimédia az új Jovány-buszok hétfői indulásáról zeng örömódákat és dicshimnuszokat, a Promenad.hu értesülései szerint „VALAMI BŰZLIK DÁNIÁBAN” súlyos fenntartásokat fogalmazott meg a Volánbusz Zrt. a hódmezővásárhelyi helyi buszközlekedési szolgáltatás március 1-jével tervezett változásait illetően. Portálunk birtokába került az a levél, amit ezzel kapcsolatban a cég két vezetője küldött Márki-Zay Péter polgármesternek.
Az ügy előzménye, hogy a 2020. december 16-i véleményező ülés balliberális bólogatásának kíséretében a városvezető a tavalyi év utolsó hónapjában kihirdette veszélyhelyzeti döntését: az önkormányzat nevében a Joványbusz Kft.-vel, Jovány Gyula cégével köt szerződést az „újragondolt” vásárhelyi helyi tömegközlekedés üzemeltetésére, 2021. márciusi indulással, két évre. Ahogy akkor a sajtó megírta: „megtörtént a csoda: az nyerte a vásárhelyi buszközlekedés üzemeltetését, aki elkészítette a koncepciót”. A Fidesz-KDNP korrupció gyanújával feljelentést tett. A botrányt fokozta, hogy az eddigi szolgáltató, a Volábusz Zrt. állítása szerint hiányos ajánlattételi felhívást kapott, ezért nem is nyújtott be ajánlatot a város „pályázatára” . Csakhogy úgy tűnik, a történet ennél jóval több és mélyebb sebből vérzik!
Hódmezővásárhely még az egyik jogelőd DAKK-kal 2018 végén kötött 5 éves (2019. január 1-jétől 2023. december 31-éig szóló) szerződést a helyi buszközlekedés üzemeltetésére, a Volánbusz Zrt. szerint pedig a kontraktus „felbontása” körül akad néminemű bénázás, pancserkodás és jogi zűrzavar. Például az, hogy a közlekedési társaság úgy értelmezi és állítja: nincs is felbontva, az érvényes és él. De nézzük a részleteket!
A cég részéről Németh Tamás helyi közszolgáltatás vezető és Hitch György forgalmi régiós koordinátor a polgármesternek szóló levelében először is leszögezi: „a Volánbusz Zrt. mint Hódmezővásárhely helyi személyszállítási szolgáltatását jelenleg ellátó szolgáltató NEM KAPOTT az önkormányzat részéről hivatalos tájékoztatást a 2021. március 1-jétől napjától tervezett szolgáltatóváltásról.” Ezt egy korábbi, januári levelükben is nehezményezték már, azóta ügyintézői szinten több megkeresés is történt, „de hivatalos, Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlésének vagy a járványügyi helyzetre tekintettel annak hatáskörében eljáró Polgármesterének határozatát nem kaptuk kézhez, akár a jelenlegi közszolgáltatási időszak lezárására vonatkozóan, akár a tavalyi év végén lefolytatott ajánlatkérés eredményét illetően” – teszik egyértelművé a közlekedési társaság vezetői.
Egyúttal – nem először! – jelzik a városvezetőnek, hogy „új szolgáltató kiválasztását indokoló szükséghelyzeti intézkedés véleményünk szerint továbbra sem áll fenn”. Hozzáteszik, úgy látják, a hatályos személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény alapján súlyosan vitatható, hogy az önkormányzatnak milyen jogalapja lenne (lett volna) a szerződés felmondásra, illetve egyáltalán az új ajánlattételi felhívás kiírására.
„A Volánbusz Zrt. nem követett el súlyos szerződésszegést, és különösen nem fejtett ki olyan tevékenységet, amely miatt lehetetlenné vált volna a szolgáltatás további elvárható igénybevétele, illetve társaságunk nem vált képtelenné a szolgáltatás nyújtására, amit mindennél egyértelműbben bizonyít, hogy a megrendelő elvárásainak megfelelően jelenleg is nyújtja azt. A Volánbusz Zrt. a jelenleg érvényes közszolgáltatási szerződés alapján nyújtja a szolgáltatást” – emlékeztetik Márki-Zayt.
Arra is kitérnek, a vonatkozó jogszabály szerint „a lehetetlenülés vagy képtelenné válás esetére teremti meg a váratlan helyzet gyors válaszreakciójának jogát, a kisebb (de különösen a vélt) szerződésszegések nem alapozhatják meg a rendkívüli intézkedést. Ebből következően sem rendes, sem azonnali felmondásra okot adó körülmény nem áll fenn”.
A birtokunkba került levél szerint a Volánbusz Zrt. vezetői hozzánk részletezik: cégük határozott álláspontja, hogy a vásárhelyi önkormányzat ajánlatkérési indoka „(pl.: egyéb okból veszélybe kerül a közszolgáltatás folyamatossága) nyilvánvalóan nem áll fenn, így a 2020. november 19-én kiírt ajánlatkérésnek hiányzik a megfelelő jogalapja – azaz jogellenes –, és számtalan formai hiányosságban is szenved”, melyeket részleteznek is a Márki-Zaynak küldött tájékoztatóban.
Végezetül megjegyzik: adott esetben a jelenlegi közszolgáltatási szerződés természetesen közös megegyezéssel megszüntethető lenne (bár kiemelik, hogy a közös megegyezésen alapuló megszüntetés sem adna okot a szükséghelyzeti intézkedésre), „de ennek kezdeményezésére hivatalos, Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlésének vagy a járványügyi helyzetre tekintettel annak hatáskörében eljáró Polgármesterének meghozott határozata szükséges”. A Volánbusz Zrt. éppen ezért ezen határozat megküldéséig a jelenlegi közszolgáltatási szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetését csupán lehetőségként tudja kezelni, de – fogalmaznak – a társaságunk belső szabályzatai szerinti döntést ennek hiányában nem tudnak hozni a szerződés esetleges lezárásáról.
Az ügy fejleményeire természetesen visszatérünk.