quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Bélyeges téglák a Tram-train nyomvonaláról

2021. február 22.

 

A tégla alapvető nyersanyaga az agyag, mely homokból és közel azonos földtörténeti korokból származó alapanyagokból áll, ezért az agyagnyerőhelyek helye alapvetően meghatározta a téglakészítés földrajzi elhelyezkedését is. A nedves agyagból kitermelt, aprított, elkevert, majd formákba tömködött, végül szárított, kiégetett téglának alapvetően két típusa ismert, a napon szárított vályogtégla és a kemencében körülbelül 900-1.200 Cº-on készült égetett tégla – olvasható a Tornyai János Múzeum bejegyzésében.

Mint írják, Hódmezővásárhelyen és környékén rendkívül jó minőségű és nagy mennyiségű agyag áll rendelkezésre, a város egyik írója, Fejérváry József ezt sáraranynak nevezte, mely sok esetben 1–5 m vastagságú és iszapolás nélkül is könnyen gyúrható. Az egyházi épületek, porták, lakóházak, középületek, sőt még az útalapozások, gátak téglái is nagyrészben a vásárhelyi téglagyárakból kerültek ki. A különböző téglagyárakból kikerült téglákat még égetés előtt különféle bélyeggel látták el megkülönböztetésül.

A legjelentősebb téglagyárak közé tartoztak a Kutasi út mentén alapítottak, köztük a Református Egyház téglagyára (RE. jelű bélyeges téglák), amely 1820‒1924 között működött. A város legrégebb ismert épülete, az 1713‒1723 között felépült Református Ótemplom köré 1740 körül épített, majd az 1890-es évben a bazársor miatt elbontott lőréses északi oldali védfalnak már föld alatt található – közműkiváltás során átvágott – téglái között találtunk a Református Egyház téglagyárából származó téglákat.

A város első földesura gróf Károlyi Sándor leszármazottjainak (CK ligatúrás/ikerbetűs bélyeges téglák) is volt egy téglagyára, ezt 1879-ben vette át a város, neve ezután Hódmezővásárhely Városi Téglagyár (HMV jelű bélyegű téglák) lett. A kutasi úton egykor működő 1870-ben alapított Kovács-Testvérek Téglagyára (K. jelű bélyeges téglák) szolgáltatta nagyrészt az egykori Hód-tó partvonala mentén a város déli részén 1879–1881-ben felépített, 1958 óta műemléki védelem alatt álló, az országban egyedülálló közel 3 km hosszú árvízvédelmi téglafal építéséhez szükséges 368.300 db téglát. Fontos magán téglagyár volt még a Franciszti és Halmi Tégla- és Cserépgyár (F.H. jelű bélyeges téglák), később Szűcs és Franciszti Téglagyár (SZ. F. jelű bélyeges téglák), melynek telepe a Csomorkányi út elején volt és már az 1860-as évektől működött. Ez a gyár a századforduló után már évi ötmillió tégla előállítására is képes volt. A legkésőbbi a Vásárhelyi Társasági Téglagyár (VTT. jelű bélyeges téglák) volt, melyet 1888-ban alapítottak. A vásárhelyi téglagyárak nagyon ismertek voltak, Magyarországon kívül még a Balkánon is rengeteg épületet vásárhelyi téglából építettek. A gyárak összes évi termelése 8‒10 millió tégla volt.

 

(Borítóképen: Különböző bélyeges téglák a tram-train régészeti megfigyeléséből. (balról jobbra: RE. (Református Egyház Téglagyára), VB (Varga Bálint csomorkányi úti téglagyára), K. (Kovács-Testvérek Téglagyára), CK ikerbetűs (ligatúrás) (Comes (gróf) Károlyi Téglagyára), HMVH (Hódmezővásárhely Városi Téglagyár), SZ.F.( Szűcs és Franciszti Téglagyát), F.H (Franciszti és Halmi Téglagyár).)