Októberben kezdődhet meg a körforgalom építése a Makó-Rákosi és az elkerülő út kereszteződésében

Mérföldkőhöz, a megvalósítás időszakába érkezett a beruházás, amely várhatóan mintegy nyolc hónapot vesz igénybe, és amely részeként többek között a közvilágítást is fejlesztik majd.
Mint Farkas Éva Erzsébet felidézte, az elmúlt években több alkalommal nyújtottak be kérelmet Lázár János országgyűlési képviselővel, illetve Csjernyik Zoltánnal, Csanádalberti polgármesterével.
– Közösen nyújtottunk be több alkalommal kérelmet arra vonatkozóan, hogy a Makó-Rákos útkereszteződésben az úti csomópont helyett egy körforgalmi csomópont kialakítása valósulhasson meg – mutatott rá a polgármester.
Mint hozzátette, ezzel kapcsolatosan megkeresték a megyei közútkezelő zrt.-t, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési Zrt. munkatársait, akik minisztériumi engedélyeztetést kértek annak tekintetében, hogy a körforgalom megvalósulhasson. A polgármester elmondta: Makó Város Önkormányzata mind a rendvédelmi szervektől, mind az egészségügyi, elsősorban a mentőszolgálat vezetőségétől különböző tájékoztatásokat kért annak tekintetében, hogy a 2015. júliusát, az M43-as autópálya átadását követően milyen balesetek és más káresemények történtek az útkereszteződésben.
– Megállapítható volt, hogy sajnos halálos kimenetelű balesetek is voltak, mindamellett, hogy a rendvédelmi szervek, illetve a közlekedésrendészeti szervek mindent megtettek annak tekintetében, hogy az útkereszteződésben csökkentsék a sebességet, illetve sebességkorlátozásokat vezessenek be – mutatott rá Farkas Éva Erzsébet.
Felidézte továbbá, hogy 2019-ben született egy kormányhatározat, miután Palkovics László miniszterhez is eljuttatták a kérelmet, majd 2020 decemberében támogatási szerződés módosítására került sor, és a kiemelt központi projektek tekintetében a körforgalom a Makó-Rákos útkereszteződésben megvalósításra kerülhet.
– Mérföldkőhöz; a megvalósítási időszakába érkeztünk: az elmúlt évben, 2019-et követően, az engedélyes, majd a kiviteli tervek elkészültek teljes körűen. Éppen a napokban írtam alá a lehatárolási tervdokumentációt, ami kifejezetten az üzemeltetési köröket mutatja meg, hogy mely részeket fogja az önkormányzat üzemeltetni, illetve mely területeket fogja a Közút működtetni – közölte Farkas Éva Erzsébet.
Mint aláhúzta, a teljes tervdokumentáció, illetve a közbeszerzési eljáráshoz szükséges minden egyéb dokumentáció elkészült, így 2021. októberében maga a kivitelezés is elindulhat. Közölte továbbá, hogy maga a beruházás körülbelül nyolc hónapot fog igénybe venni, a téli időszakot, annak viszontagságait nem beleszámítva.
Mágori András, megyei és települési képviselő, városüzemeltetési tanácsnok örömét fejezte ki, hogy Makó újabb műszaki beruházással gazdagodik, de a körzet képviselőjeként arra is rámutatott, hogy számára rengeteget jelent, hogy a makó-rákosi és a bogárzói tanyavilág lakosai sokkal biztonságosabban érhetnek haza, illetve jöhetnek Makóra.
Rámutatott viszont arra is, hogy erre a beruházásra viszont semmi szükség nem lenne, ha az emberek betartanák az alapvető közlekedési szabályokat. Mágori András személyes történetét is megosztotta a sajtótájékoztatón, miszerint 2017 tavaszán, mikor aktívan motorozott, haladt az autópálya felől, és egy menetrend szerinti busz mintegy 30 méterre előtte, fékezés nélkül hajtott át előtte. Mint megtudtuk, a sebességhatár betartásával és az időben reagálással sikerült elkerülnie a balesetet, így mindenkit arra kért, hogy figyeljenek a szabályok betartására, az elsőbbségadásra!
Siket Tibor, a Beruházási Csoport vezetője rámutatott, az önkormányzat a kezdettől fogva részt vett a tervezési egyeztetéseken, képviselte a város érdekeit.
A csoportvezető beszámolt róla, hogy kérés volt, hogy a város szélén lévő, egyéb körforgalmakhoz hasonló legyen az új, továbbá az önkormányzat kérése volt, hogy közvilágítás is legyen ezen a szakaszon, illetve a körforgalom körül.
– A körforgalom külső mérete 24 méter lesz, a belső mérete 15 méter, azaz kilenc méteres körülbelül az aszfaltozott sáv, ahol maguk a járművek fognak közlekedni. Természetesen lesznek egyéb forgalombiztonsági elemek, táblák, fényvisszaverő elemek, amik szintén a biztonságot fokozzák –húzta alá. Siket Tibor hozzátette, kiépítésre kerül egy önkormányzati útra történő rácsatlakozás is, illetve két kapubejáró is meg fog valósulni.