quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely24.com archívum

1500 milliárd forintból fejlődhet a magyar felsőoktatás

2021. február 03.

Schanda Tamás hozzátette: ahhoz, hogy ezt a hatalmas összeget a lehető legjobban tudják hasznosítani, maguknak az intézményeknek is korszerűbbé kell válniuk, ennek hatékony eszköze a modellváltás.
A magyar kormány célként határozta meg, hogy Magyarország Európa öt legversenyképesebb és legélhetőbb országa közé tartozzon 2030-ra – emlékeztetett az államtitkár.

Azt mondta, cél, hogy a fiatalok a jövő nyertesei legyenek, ezért korszerűbbé, versenyképesebbé teszik az oktatás egész rendszerét, így a felsőoktatást is.
Hangsúlyozta: ebben az egyetemeknek óriási szerepük van. Az elmúlt években már több döntéssel, átalakítással támogatták, hogy a hazai felsőoktatás mind a hallgatóknak, mind az oktatóknak vonzó legyen – fűzte hozzá.

A parlamenti államtitkár kitért a duális rendszer elindítására, és arra, hogy 2000-re növelték a doktoranduszok létszámát. Támogatni kezdték az intézményi és hallgatói kiválóságot, infrastruktúra-fejlesztéseket hajtottak végre – sorolta az eddigi lépéseket.
Kiemelte: ahhoz, hogy még versenyképesebbek legyenek az intézmények, további változtatásokat vezetnek be. Az egyetemi-főiskolai autonómia fontosságához nem fér kétség, de emellett az is fontos, hogy hatékonyan működjenek az intézmények és eredményesek legyenek, ezért – tette hozzá – modellváltásra van szükség a felsőoktatásban.

Kifejtette: az új modell hatékonyabban támogatja az egyetemeket abban, hogy a társadalmi, gazdasági igényekre rugalmasan reagáló, a piaci folyamatok alapján működő szolgáltató központok lehessenek.
Emlékeztetett: a kormány elsőként a Budapesti Corvinus Egyetem új modellben működéséről döntött. Értékelése szerint ezzel az egyetem és az ország is jól járt.

Schanda Tamás azt mondta: ennek a sikeres modellnek a továbbgondolt változata szerint alakítanak át több intézményt is. A modellváltó egyetemek kikerülnek a követlen állami fenntartású intézmények köréből, a feladatellátáshoz szükséges infrastruktúra, az épületek az egyetemek tulajdonába kerülnek, a fenntartói jogok pedig egy kifejezetten erre a célra létrehozott vagyonkezelő alapítványhoz – magyarázta az új modellt az államtitkár. Úgy fogalmazott: “ez a záloga annak, hogy szabadabban működhessenek, a saját vagyon ugyanis nélkülözhetetlen ahhoz, hogy versenyképesebbé váljanak”.

Ahhoz, hogy a magyar fiatalok a jövő nyertesei legyenek, a legfontosabb alap a szabadabb és versenyképesebb felsőoktatás, ennek megvalósításához teremtenek korszerűbb és kiszámíthatóbb körülményeket – hangoztatta Schanda Tamás.

 

mti, borítókép illusztráció, kepesujsag.hu