quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 08. 26. kedd
  -  Izsó
Makó

140 éve született Galamb József

2021. február 03.

A József Attila Múzeum közösségi oldalán emlékezik meg a Ford T-modell konstruktőréről.

Mint felidézik, Galamb József 1881. február 3-án született Makón, tősgyökeres református család második gyermekeként. Elemi iskoláit szülővárosában végezte. 1896-tól a szegedi Fa és Fémipari Szakiskolába járt, majd 1901-től Budapesten, a Magyar Királyi Állami Felső Ipariskolában fejezte be tanulmányait. Ezután egyéves önkéntes katonai szolgálatát Polában, a hadiflottánál töltötte. A gépészeket képző iskolahajó parancsnoka, Horthy Miklós, I. osztályú sorhajóhadnagy volt.

1903-ban az aradi MARTA gyár ösztöndíjával németországi tanulmányútra utazott. Frankfurt am Mainból, az Adler autógyárból indult a Saint Louis-i autó világkiállítás megtekintésére, ahol elhatározta, hogy Amerikában marad.

1903 őszén érkezett meg New Yorkba, 1905. december 4-én lépett be a detroiti Ford Motor Company munkatársai közé. Kiváló szakképzettségére, tehetségére, Henry Ford hamar felfigyelt és 1907-ben megbízta egy új autó tervezésével. Galamb József rövid idő alatt elkészült a tervekkel, és 1908. október 1-én kigördült a gyárkapun az első Ford-T modell. A vadonatúj műszaki megoldásokat (pl: bolygóműves sebességváltó) bőségesen tartalmazó kocsi nagy sikert aratott és 1927-ig lényegi változtatások nélkül. Több mint 15 millió darabot gyártottak belőle. Ez a modell ültette autóba Amerikát és tette világhírűvé a Ford műveket. A T-Ford volt az első „népautó”. 2000-ben az évezred autójává választották a zseniális magyar mérnök konstrukcióját.

Forrás: József Attila Múzeum Facebook-oldala

Ugyanilyen sikeres modell volt a Fordson traktor is, melynek tervezését szintén Galamb József kezdte el, a B-modell motorjának és a T-modell hátsó tengelyének felhasználásával. Nemcsak az amerikai farmerek vásároltak tízezer szám, de a világ nagyon sok országába eljutott. A két világháború között Magyarországon is a mezőgazdaság modernizációjának alapvető erőgépe lett.
1915-ben házasságot kötött Dorothy Beckhammel. Két kislányuk született.

1921-ben Galamb József hat darab Fordson traktort küldött Makóra, hogy beindítsa testvérei vállalkozását, és 100 ezer koronás ösztöndíjat alapított a Felső Ipariskola makói tanulói támogatására. 1926-os látogatásakor Horthy Miklós kormányzóval, egykori parancsnokával a budai várban találkozott a Ford Művek akkor már világhírű főmérnöke. Makói látogatásakor ajándékozta egyik rokonának ezüst colstokját, melybe nevét Joe Galamb-ként gravírozták be, amely a múzeumi kiállításban is látható.

Galamb József 1944-ben kérte vezető állásából nyugdíjazását. 1955. december 4-én, 74 éves korában hunyt el Detroitban – olvasható a múzeum bejegyzésében.