quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 22. kedd
  -  Csilla, Noémi
Vásárhely24.com archívum

Lázár János: A politikai vandálok sem állhatnak a Tram-train beruházás útjába

2021. január 27.

Ahogyan mi is beszámoltunk róla, immár Szentesen van az első Tram-train szerelvény. Lázár János a Rádió7 műsorában ezzel kapcsolatban elmondta, elégedett a Stadler által elkészített járművel. „A hódmezővásárhelyiek ezzel a beruházással megfogták az Isten lábát és az évszázad üzletét kötötték, tekintettel arra, hogy nincs olyan másik város Magyarországon, amely úgy gazdagodik egy 80 milliárdos beruházással, hogy neki ne kellene hozzátenni semmit sem” – emelte ki.

Lázár János emlékeztetett arra, hogy a Magyar Állam és az Európai Unió egy mintaprogram, kísérleti program keretében egyedül a szegedi és a hódmezővásárhelyi önkormányzatot támogatta, hogy megvalósulhasson a szegedi villamoshálózat bővítése. Ez a vásárhelyieknek és szegedieknek egyetlen forintjába sem kerül. „Ez az első olyan beruházás, amikor a Kormány illetve az Európai Unió kiemelte Hódmezővásárhelyt és egy különleges támogatásban részesítette” – tette hozzá.

Lázár János büszke arra, hogy a 15 évnyi közös munka a hódmezővásárhelyiekkel meghozza a gyümölcsét. Felidézte, hogy 2005 novemberében készültek az első hatástanulmányok, vizsgálatok arra vonatkozóan, hogy a terv megvalósítása hogyan működhet. Lázár János, aki az egész projekt kezdeményezője, motorja, már szintén türelmetlenül várja, hogy a jármű üzembe álljon.

A következő hetekben három szerelvény fog érkezni, majd legkésőbb jövő év elején még négy járművel fog gazdagodni a két város. A 37 méteres szerelvényekben járművenként 210 utas kényelmes és biztonságos utazása lesz biztosítva.

Mivel új, innovatív közlekedési eszközökről van szó, így az első három jármű beüzemelése több hónapnyi tesztjáratot fog igénybe venni. Az első járat pár hét múlva elindul Hódmezővásárhelyre, amelyet aztán nyílt pályán és városon belül fognak tesztelni.

A később érkező járművek már kevesebb tesztet fognak igényelni. „Ha megfelelnek az európai biztonsági követelményeknek és szabványoknak a tesztek eredményei, akkor az ősz folyamán, akár már az iskolakezdés környékén megindulhat a tömegforgalom is” – húzta alá. Lázár János hozzátette, ez egy szép karácsonyi ajándék lesz a hódmezővásárhelyieknek, de az a célja, hogy már az iskolakezdést is megkönnyítsék Szeged vonatkozásában.

Lázár János számára az a fontos, hogy a rá bízott munka hogyan kerül elvégzésre. „Városépítésben gondolkoztam, mint polgármester és politikusként országépítésben gondolkozom” – jelentette ki. Hozzátette, aki városépítésben gondolkozik, annak tudnia kell tervezni. Lázár János 15 évvel ezelőtt azt gondolta – ami azóta csak megerősödött benne –, hogy Hódmezővásárhelynek és Szegednek szorosan együtt kell működnie, hiszen ez sokkal nagyobb gazdasági erőt, lehetőséget fog jelenteni.

Másrészről az elmúlt harminc évben a dél-alföldi közösségeket az elvándorlás sújtotta, hiszen az emberek egy idő után belefáradnak az ingázásba és inkább oda költöznek, ahol jobb a szolgáltatás. Lázár János ennek orvoslására szeretné „közelebb hozni” egymáshoz a városokat. „Minden hódmezővásárhelyi család élete javulni fog” – jegyezte meg.

Egy város gazdasági lehetőségei, életminősége azon is múlik, hogy milyen a környezete, hogyan tud másokkal összekapcsolódni. Lázár János szerint a Trianon előtti Magyarország sikere abban állt, hogy az alföldi nagyvárosok egymással egy gazdasági egységet alkottak. Ennek helyreállítása a cél Szabadka-Szeged vasúti összeköttetésével. Ez a szerb-magyar vasútberuházás úgy jön létre, hogy 2022-23-ban helyreáll a vasúti forgalom, míg az infrastruktúra Lázár János javaslatára úgy valósul meg, hogy a szegedi villamos ki tudjon járni Szabadkára. A társadalmi jólétnek ez a villamos egy másik szintjét hozza el.

A Tram-train beruházással kapcsolatban voltak negatív hangok is. Lázár János erre reagálva kifejtette, már megtanulta, hogy nehéz eredményt elérni. Az ultihoz hasonlóan, ha egy ember szeretne valamit megvalósítani, akkor a másik kettő arra szövetkezik, hogy ezt megakadályozza. Lázár János ugyanakkor töretlenül küzdött azért, hogy a beruházás megvalósulhasson.

Mint fogalmazott, a helyi „politikai lökdösődéssel” azért nem foglalkozik, mert ezek pár év múlva teljesen jelentéktelenek lesznek. „Senki nem fogja tudni, hogy ki volt a polgármester 2021-ben Hódmezővásárhelyen, mindenki csak azt fogja tudni 30-40-50 év múlva, hogy ez volt az az év, amikor megindult a villamos Hódmezővásárhelyen” – jelentette ki.

A Tram-train masszív jármű, arra törekedtek, hogy kiállja az idő próbáját, a vandálok ne tudják megkárosítani. Ugyanakkor Lázár János szerint vannak „politikai vandálok” is. „Hódmezővásárhelyt 2021-ben politikai vandálok vezetik immáron 3 éve, akik semmi mást nem csinálnak ebben a városban, csak rombolnak, pusztítanak és uszítanak” – emelte ki, hozzátéve, nekik egyetlen fegyverük az irigység. Lázár János elmondta, „a Városházán ma uralkodó politikai vandálok sem tudják tönkre tenni” a Tram-traint.

A menetrendnél két csúcsidőszak lesz: a reggeli és a délutáni. Ezért is kellett még négy jármű, hiszen így lehet majd tartani, hogy 10-15 percenként tudjanak indulni a járatok. Lázár János jelenleg azt szervezi, hogy szerdán, csütörtökön, pénteken és szombaton éjszakai járat is legyen.

A makói Hagymatikum fejlesztéséről a térség országgyűlési képviselője kifejtette, reményei szerint sikerül a Kormánytól 9 milliárdot szereznie Makó számára. A fürdőnek egy újabb tömbjét szeretnék megépíteni, ezzel is növelve a szolgáltatást. Emellett egy 120 szobás szálloda építése van tervben.

Megalakult a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemért Alapítvány, amelynek Lázár János is kuratóriumi tagja. Ezzel kapcsolatban elmondta, az a feladatuk, hogy a következő években, évtizedben egy, a globális agráregyetemek között az első 100-ban jelen lévő felsőoktatási intézményt hozzanak létre. „Ez egy óriási feladat és felelősség” – húzta alá, hozzátéve, Magyarország jövőjét az autóipar mellett az élelmiszeripar fogja meghatározni.  A tervek között szerepel egy új egyetemi kampusz létrehozása is. Lázár János még elmondta, ez egy vagyonkezelő alapítvány, vagyis az állam olyan vagyontárgyakat fog a részére juttatni, amelyek garantálják a hosszútávú fejlesztést és működést. Az alapítványi struktúra pedig átalakítja az egyetemek működését, versenyképesebbé teszik őket.

(Borítókép: korábbi fotó, Vásárhely24/Somogyi József)