Látogatók és alkotók nélkül nyíltak meg a 66. Vásárhelyi Őszi Tárlat kiemelt díjazottjainak kiállításai

Köszöntőjében Dr. Miklós Péter, a Tornyai János Múzeum szakmai tanácsadója kiemelte, hogy a vásárhelyi közgyűjtemény életében kettős szerepet játszanak a díjazottak kiállításai. Egyrészről minden évben izgalmas válogatást láthatnak az érdeklődők az elmúlt Vásárhelyi Őszi Tárlat legmagasabb szintű elismeréseiben részesült művészeitől, másrészről a két, kimondottan fiatal alkotóknak létrehozott díjban (Rudnay-ösztöndíj és Fiatal Festők Nívódíja) részesültek egyéni kiállításaikat követően 1-1 alkotásukat felajánlják a Tornyai-múzeum gyűjteményének. Az Őszi Tárlatok kezdete, 1954 óta folyamatos gyűjteménygyarapításnak köszönhetően a múzeum képzőművészeti kollekciója tükrözi a magyar kortárs művészettörténet változásait és tendenciáit, hű lenyomatát adva az elmúlt hét évtized alkotói kísérleteinek.
A három eltérő szemléletű és stiláris utat járó művész tavalyi évben készült munkáinak közös vonása, hogy mindegyikük művei rákérdeznek a koronavírus járvány által generált és a korábbihoz képest megváltozott egyéni és közösségi életstratégiák kezelésének különböző módjaira, lehetőségeire – fogalmazott a kiállításokat megnyitó Szabó Noémi művészettörténész. Összegzésként elmondta, hogy a valóság és a virtualitás közötti határok elmosódása tág teret biztosít a művészeknek a globálisan megváltozott világ bonyolult kihívásaira történő reflexóikra.
A hazai és a nemzetközi kortárs művészeti szcénában is aktív kiállító Szabó Klára Petra a létezés bizonytalanságát, világunk törékenységét és képlékenységét tárja fel drámai erővel. Témája a szembenézés elodázhatatlansága, amelyet precízen megfestett, szemet gyönyörködtetően káprázatos és mélyen pszichologizáló akvarell, kollázs kompozíciókon tár nézői elé. Kármán Dániel a képgrafika és a festészet határterületén mozgó művein a vibráló, raszter-rácsok a külső világ és a (belső) én közötti membránként is értelmezhetők. Szabó Noémi jellemzése szerint Gresa Márton vérbeli kaméleon-művész, akinél a hagyományos festészeti technikák megférnek a digitális képépítés lehetőségeivel, miközben műveinek a legfőbb szervező motívuma a mesterséges fényforrás, mint a funkcióját vesztett tűz „másolata”.
Szabó Klára Petra Solo, Kármán Dániel Interrealism és Gresa Márton Flash című kiállításait a járványügyi korlátozások feloldását, a Tornyai János Múzeum látogatók előtti megnyitását követően veheti birtokba a művészetkedvelő közönség.
Videó:
(Forrás: Elek András igazgatási ügyintéző)