Miklós Anikó: tankerületi igazgatóként sem szakadok el a gyermekektől

Minél szélesebb látókörű, magasabb műveltségű, közösségükért, családjukért, nemzetükért felelősséget vállaló, testi-lelki egészségben felnövő gyermekeket kell nevelni – jelentette ki lapunknak adott interjújában Miklós Anikó. A Klauzál Gábor Általános Iskola korábbi igazgatója január elsejétől a Hódmezővásárhelyi Tankerület vezetője lett, így a fő feladatává az ide tartozó oktatási intézmények zökkenőmentes fenntartása, működtetése vált.
– 2021 januárjával nevezték ki Önt a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ élére, korábban a Hódmezővásárhelyi Klauzál Gábor Általános Iskolát vezette. Nehéz szívvel hagyta ott az iskolát?
– Pedagógus vagyok, és egy pedagógus legnagyobb vágya, hogy gyermeket tanítson, velük foglalkozzon, nyomon kövesse évről-évre azt a változást, amelynek önmaga is részese. Ezért nehéz szívvel szakadtam el a napi tanítástól. Korábban egy nevelőtestület irányítása volt a feladatom, most viszont egy hivatal vezetése a munkám. Iskolaigazgatóként szerzett tapasztalataimból sok mindent hasznosíthatok a jövőben. Tankerületi igazgatóként sem fogok elszakadni a pedagógusoktól, a gyermekektől, hiszen a Tankerületnek, mint fenntartónak, fő feladata az oktatási intézmények fenntartása, működtetése. A tanítás azonban mindig hiányozni fog.
– Egy nagy, színes és összetett tankerület élére került, ide tartozik a vásárhelyi, a makói, a szentesi és a csongrádi járás közoktatása is. Hogyan értékeli a tankerület helyzetét, milyennek látja a tankerületet így 2021 elején?
– Valóban, a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központhoz 4 járás köznevelési intézményei tartoznak. Célunk továbbra is a gyermekek minél magasabb szinten történő nevelése-oktatása, hogy kikerülve az általános- és középiskolákból megvalósíthassák céljaikat a felsőoktatásban, illetve sikeresek legyenek a munka világában.
– Melyek a legfőbb kihívások, amikkel frissen kinevezett tankerületi igazgatóként szembesülni fog?
– A Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ igazgatójaként legfontosabb feladatom az oktatási intézmények zökkenőmentes fenntartása, működtetése. Ebben segítséget nyújt két jól képzett, szakmailag magas szinten álló – szakmai és gazdasági – igazgatóhelyettes, és a Tankerületi Központ minden munkatársa.
– Milyen kapcsolatra törekszik a tankerületében működő kormányhivatallal, járási hivatalokkal, illetve önkormányzatokkal?
– Az említett hivatalokkal eddig is gördülékeny volt az együttműködés, ezután is erre törekszem. Minden településen szeretnék a polgármesterekkel, intézmények vezetőivel, hivatalvezetőkkel találkozni, a meglévő jó munkakapcsolatot folytatni, ápolni.
– Most hogy látja, milyen további kihívásokat, feladatokat tartogathat a pandémia a tanévből hátralévő hónapokra? Hogyan készülnek ezekre?
– Úgy látom, hogy az intézmények mind a jelenléti, mind a tantermen kívüli digitális munkarend esetén a lehető legmagasabb színvonalon igyekeznek ellátni a feladataikat. Sajnos az iskolai életet most nem lehet a megszokott eseményekkel, versenyekkel, programokkal színesebbé tenni. Az első hullámban egyik napról a másikra kellett átállniuk az intézményeknek a tantermen kívüli digitális munkarendre. A második hullámot már felkészülten vártuk. Ami kisebb nehézséget okozott, hogy a tanulók saját eszközei nem minden esetben feleltek meg az új informatikai kihívásoknak. Ezen úgy segítettünk, hogy a gyerekeknek több intézményben is tabletet, laptopot biztosítottunk.
– Hogyan tudná összefoglalni, ön szerint mi a közoktatás legfontosabb feladata e tekintetben a 21. században, mivel és mi módon kell segítenie a fiatalok nevelését, képzését, majdani boldogulását, szakmai érvényesülését?
– Egységes, minőségi, magas színvonalú oktatás biztosítása minden gyermek részére. Kiemelt feladat a leszakadás megakadályozása, a tehetséggondozás, hogy minél szélesebb látókörű, magasabb műveltségű, közösségükért, családjukért, nemzetükért felelősséget vállaló, testi-lelki egészségben felnövő gyermekeket neveljünk.