Ha ez nem korrupció, semmi sem az – feljelentést tesz a helyi Fidesz-KDNP csoport

Feljelentést tesz a Fidesz-KDNP helyi csoportja a megreformált tömegközlekedéssel kapcsolatban. A korrupciógyanús busztenderben Jovány Gyula tervei alapján az önkormányzat eljárást írt ki, majd a Jovány Gyula tervei alapján kiírt eljárást Jovány Gyula nyerte meg. A témában Horváth Zoltán (Fidesz) önkormányzati képviselő és Markó Csaba, a KDNP helyi szervezetének alelnöke tartott sajtótájékoztatót péntek délelőtt.
„Az elmúlt hónapokban a szemünk előtt bontakozott ki a korrupció tankönyvi példája” – kezdte a sajtótájékoztatót Horváth Zoltán, aki arra utalt, hogy a Márki-Zay Péter vezette önkormányzat egy 100 millió forint közpénzből működő szolgáltatást játszott ki egy magánvállalkozónak.
Márki-Zay október végén bejelentette, hogy a menetrend szerinti tömegközlekedésre pályázatot írnak ki, annak ellenére, hogy egy évvel ezelőtt a Volán-társaság öt évre nyerte el ezt a szolgáltatást.
„November elején tartottak egy fórumot, amelyen Jovány Gyula bemutatott egy tervet a helyi tömegközlekedés átszervezéséről. Néhány nappal rá az önkormányzat Jovány Gyula tervei alapján kiírt egy eljárást a helyi tömegközlekedés működtetésére, és a Jovány Gyula tervei alapján kiírt eljárást Jovány Gyula nyerte meg. Ez így több mint érdekes” – hívta fel a figyelmet Horváth Zoltán.
A Polgármesteri Hivatal gyorshír szolgálata maga jelentette be, hogy „a nyertes így a legjobb ajánlatot tevő Jovány Gyula lett, akinek a szellemi terméke az a körjáratos rendszer, amire végül az árajánlatokat vártuk”.
Horváth Zoltán kiemelte, hogy a korrupció az, hogy egy évi 100 milliós szolgáltatást az nyert meg az önkormányzat által lefolytatott eljárásban, aki az eljárást összerakta. A Fidesz-KDNP helyi csoportja ezért korrupciós bűncselekmények gyanúja miatt feljelentést tesz a Legfőbb Ügyészségen.
Markó Csaba, a KDNP helyi szervezetének alelnöke elmondta, hogy az az eljárás, amit lefolytattak a torony alatt, számos kérdést vet fel. Ilyen például, hogy miért kellett a Volántól megvonni a helyi tömegközlekedéssel kapcsolatos ötéves szerződést. Attól a Volántól, ami az egész országban végzi a ezt a munkát. Nem is véletlen, hiszen náluk van a tapasztalat, a tudás és a szükséges szakmai háttér.
„Egy dolgot biztosan kijelenthetünk: az eljárás, amit lefolytattak Márki-Zay Péterék, se nem volt nyílt, se nem volt transzparens, se nem volt áttekinthető. A feljelentésben felvetettük, milyen eljárást alkalmazott az önkormányzat arra vonatkozóan, hogy ki nyerje el a helyi tömegközlekedést. Joggal merül fel a kérdés: miért nem volt idő arra, hogy egy nyílt közbeszerzési eljárás keretében folytassák le ezt a beszerzést? A győztes rendelkezett-e bármiféle többletinformációval vagy előnnyel?” – tette fel a kérdéseket az alelnök.
Markó Csaba hozzátette, információik szerint volt olyan pályázó, aki nem kapta meg a szükséges információkat ahhoz, hogy megfelelő ajánlatot tegyen. A véleményező ülésen Nagy Péter, a jogi iroda vezetője elmondta, hogy „az ajánlatok kiértékelése megtörtént, szombat délután (december 12. – a szerk.) lezárult a pályázat, a beszerzési csoport elkészítette ezt”. A kormánypártiak információi szerint azonban volt olyan cég, akik az árajánlat beadási határidejére december 14-et kaptak meg a várostól. Tehát a beadási határidő két nappal később volt, mint a pályázat lezárása.
További gyanús körülmény az lehet, hogy a polgármester december 18-án, a véleményező ülés után számolt be a pályázat nyerteséről. És láss csodát, december 22-én, 4 nap múlva már Vásárhelyen voltak a külföldről beszerzett, városi címerrel ellátott Jovány-buszok. „Felmerül a kérdés, hogy mennyire életszerű az, hogy egy ilyen pandémiás helyzetben sikerült ilyen gyorsan megvásárolni a buszokat, szerződéseket kötni, felmatricázni és leszállítani azokat?!” – fogalmazott Markó.
A sajtótájékoztatón elhangzott még, hogy sokan nem értik az egész eljárást, illetve aggályok is felmerültek annak kapcsán, hogy leselejtezett, balesetveszélyes és környezetszennyező járművek kerültek Vásárhelyre. Sokan aggódnak amiatt is, hogy az új tömegközlekedési rendszer teljesen felborítja az életüket, és csak jelentős kellemetlenségek közepette tudják igénybe venni azt. A munkahelyek megszűnése is felmerült, ugyanis a helyijáratos buszokat így nem a Volán munkatársai fogják vezetni, így ők elveszthetik az állásukat.