quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Promenad.hu archívum

Gyopáros Alpár: Márki-Zay a Modern Városok Program ellenlábasa

2021. január 14.

A modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos szerint Hódmezővásárhely jelenlegi vezetése nem tudja kiaknázni a Modern Városok Programban rejlő lehetőségeket, csak csépeli és szapulja a programot, ahelyett hogy végre együttműködne. A labda Vásárhely oldalán pattog – üzente.

A többi megyei jogú városhoz képest Hódmezővásárhelynek sajnos jóval kevésbé sikerült élni a Modern Városok Program (MVP) kínálta fejlesztési lehetőségekkel – mutatott rá a Rádió7-nek nyilatkozva a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos. Gyopáros Alpár szerint a megfeneklés és a kudarc hátterében az áll, hogy a város jelenlegi vezetése korántsem együttműködő. Emlékeztetett, Vásárhely több mint 160 milliárd forintnyi forrást hívhatott volna le Orbán Viktor miniszterelnök és Almási István akkori polgármester 2017-es megállapodásának köszönhetően, ám mostanra számos projekt elbukott, és tulajdonképpen csak az állam által menedzselt beruházások haladnak.

Gyopáros elmondta: a kormányzat a 23 megyei jogú város vonatkozásában mintegy 270 programelem megvalósításának támogatását vállalta a 2015 és 2017 között előkészített, aláírt megállapodások keretében. Jelentős út- és vasútfejlesztések mellett számos helyben fontos, lokális infrastrukturális beruházás történt és történhet meg az MVP által. A mintegy 4 ezer milliárd forintos csomag háromnegyede ráadásul saját, azaz hazai forrás, és csak egynegyed rész az EU-s támogatás – húzta alá, kiemelve: a megvalósítás jól halad, az előre tervezett keret mintegy felét már ki is fizették a kedvezményezettek számára.

Ami azonban városunk számára kifejezetten sajnálatos: a kormánybiztos szerint a legnehezebben Hódmezővásárhellyel tud dűlőre jutni a kormányzat az MVP keretében. Gyopáros Alpár úgy fogalmazott, ennek az az oka, hogy „Márki-Zay Péter polgármester finoman fogalmazva sem együttműködő, sőt, ellenlábasa a Modern Városok Programnak”, megszólalásaiban folyamatosan „csépeli és szapulja a Modern Városok Programot”. Úgy vélekedik, „Hódmezővásárhely mostani városvezetése nem törekszik arra, hogy az egyes programelemeket be tudjuk indítani vagy végre tudjuk hajtani”.

Felhívta a figyelmet, csak az a két nagyberuházás halad Vásárhelyen, aminek az állam a felelőse: a laktanyafejlesztés és a honvéd középiskola, kollégium elindítása, valamint a Lázár János kormánybiztos által felügyelt tram-train projekt. „A többi sajnos elakadt, és olyan is van, amiről már jó eséllyel tudjuk, hogy nem fog megvalósulni: ilyen a könyvtár és tudásközpont projektje. Márki-Zay Péter a korábbi elképzeléseket felrúgta, felülírta, és új helyszínt keresett a könyvtár és tudásközpontnak, közben kiszaladtak az időből – vagyis jó eséllyel ez a programelem így nem fog tudni megvalósulni” – mondta el.

Hozzátette, bízik benne, hogy a városvezetés a jövőben képes lesz felismerni a vásárhelyi polgárok érdekeit, mert a labda az ő térfelükön pattog: az ő együttműködésükre van szükség ahhoz, hogy a többi programelemet is be lehessen indítani.

Arra is rámutatott, Márki-Zayék felelőtlensége miatt a város jelentős forrásoktól eshet el, vagyis súlyos tízmilliárdokat bukhat a vásárhelyi közösség. Orbán Viktor és Almási István 2017-es megállapodása ugyanis 160 milliárd forintnál is nagyobb fejlesztési csomagot tartalmazott, melynek eddig csak kisebb részét sikerült realizálni. A tram-train projektre, a Zrínyi-laktanya fejlesztésére és a honvéd középiskola, kollégium tervezésére eddig mintegy 50 milliárd forintot fizetett ki, irányzott elő a kormányzat.

Fotó: MTI