quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely24.com archívum

Egy lépéssel közelebb a drónpostásokhoz

2020. december 30.

Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA – Federal Aviation Administration) hétfőn jelentette be, hogy hamarosan olyan új szabályozást vezet be, amely lehetővé teszi, hogy a pilóta nélküli légijárművek földről való azonosítása távoli technológiával, biztonsági aggályok nélkül megtörténhessen – adta hírül a Reuters.

A távoli azonosítást előíró szövetségi szabályok a januári kihirdetésük után hatvan nappal lépnek életbe. A gyártóknak a szabályok bevezetését követően másfél évük lesz arra, hogy távoli azonosításra alkalmassá tegyék drónjaikat, a drónszolgáltatók pedig további egy év haladékot kapnak.

A drónok éjszakai és az emberek feje feletti reptetésével kapcsolatban is megszületett a szabályozás. Mindeddig kisméretű drón csak olyan emberek felett repülhetett el, akik részt vettek az adott drón reptetésében, és fedett épületben vagy nem mozgó járműben tartózkodtak.

Steve Dickson, az FAA vezetője a Reutersnek úgy nyilatkozott: az új szabályozás lehetővé teszi, hogy a drónok még jobban a légiközlekedés részévé váljanak azzal, hogy választ ad a biztonsági és védelmi aggályokra. Dickson elmondta: a szabályok révén „egyre közelebb kerülünk ahhoz a naphoz, amikor már rendszeresebben láthatunk drónokkal végzett műveleteket, például csomagszállítást.”

A távoli azonosítás minden negyedkilósnál nehezebb drón esetében kötelező lesz. Az új szabályok nem írják elő, hogy a drónok folyamatosan kapcsolódjanak az internethez a helyadataik továbbítása érdekében, azonosításukra rádiófrekvenciát kell használniuk. Ez lehetővé teszi, hogy olyan területeken is repülhessenek, ahol nincs vagy nem megfelelő az internet-lefedettség.

A Pilóta Nélküli Járműrendszerekért Nemzetközi Egyesület (AUVSI – Association for Unmanned Vehicle Systems International) szerint a távoli azonosító úgy fog működni, mint

egyfajta digitális rendszámtábla, amely jóval összetettebb műveletek elvégzését is biztosítja majd a drónoperátoroknak.

Például az éjszakai reptetést is, amely érdekében a drónokat ütközést megakadályozó fényrendszerrel kell felszerelni. További előírás lesz, hogy a kisméretű drónok ne rendelkezzenek olyan fedetlen rotorokkal, amelyek kárt okozhatnak az emberben.

Az Egyesült Államokban már több mint 1,7 millió drónt regisztráltak az FAA-nál és kétszázezernél is több hatósági engedéllyel rendelkező, bejegyzett drónpilóta van. 2019-ben először a UPS kapott kormányzati engedélyt drónflotta üzemeltetéséhez, majd a Google leányvállalata, az Alphabet’s Wing kapott jóváhagyást ahhoz, hogy drónnal légi szállítást végezzen. Idén augusztusban az Amazon szövetségi engedélyt kapott arra, hogy tesztelni kezdje drónflottájával csomagjai kiszállítását. A Walmart idén szeptemberben jelentette be, hogy egy próbaprojektet indít.

(Forrás: hirado.hu; Borítókép: illusztráció)