quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 28. péntek
  -  Elemér
Promenad.hu archívum

Gyorsabb, hatékonyabb és biztonságosabb vasúti közlekedés a Budapest-Pécs és a Budapest-Szolnok közötti vasútvonal szakaszain

2020. december 14.

Központi forgalomirányító rendszer létesült a 40. számú vasútvonal Pusztaszabolcs-Dombóvár, valamint a 120. számú vasútvonal Rákos-Újszász-Szolnok szakaszán.

A NIF Zrt. beruházásában megvalósuló fejlesztéssel nő a szolgáltatás színvonala az utazóközönség számára. A központi forgalomirányító rendszer kiépítése hatékonyabbá teszi a forgalomszabályozást, valamint elősegíti a menetrend szerinti közlekedés lebonyolítását.

Az utasok számára számos előnnyel jár a fejlesztés:

  • elérhetővé válnak a forgalmi előrejelzések és a valós idejű közlekedési információk,
  • pontosabban tarthatóvá válik a menetrend, csökkennek a késések,
  • a beruházás következtében nő a biztonság, valamint
  • az utasok még kényelmesebben és gyorsabban érhetik el úti céljukat.

A központi forgalomirányítás (továbbiakban: KÖFI) célja a helyhez kötött jelző- és biztosítóberendezések központból való távműködtetése. Mindemellett folyamatos jelentést küld a berendezések állapotáról, valamint a közlekedő vonatok helyzetéről. A KÖFI széles körű alkalmazásával jelentősen nőtt a hatékonyság és a szolgáltatás színvonala.

Gyorsabb, hatékonyabb és biztonságosabb vasúti közlekedés a Budapest-Pécs és a Budapest-Szolnok közötti vasútvonal szakaszain 1

A KÖFI telepítése fentieken túl további szolgáltatási színvonal növekedést is eredményezett:

  • a munkák során megvalósult az utastájékoztató rendszerek korszerűsítése,
  • a vonatforgalmi adatok közvetlenül felhasználásra kerülnek az utastájékoztató (akusztikus és vizuális) rendszerekben,
  • továbbá megteremtődik a lehetőség a vonatforgalmi adatok más közösségi közlekedési rendszerek felé történő átadására is.

A KÖFI komplex megvalósítása során több helyen megtörtént a váltófűtési rendszer kiépítése, korszerűsítése, amely a vonalszakasz rendelkezésre állási mutatóit jelentősen javítja a téli időszakban. A KÖFI kiépítésén túl megvalósult az erősáramú rendszerek (váltófűtés, térvilágítás, FET) központból történő felügyelete, az állomások tűz- és vagyonvédelme (tűz- és betörésjelzés), kamerarendszerek telepítése, valamint a várótermek távvezérelt nyitása és zárása is.

A Pusztaszabolcs-Dombóvár vasúti vonalszakaszon a beruházás részeként megtörtént a Domino 55 típusú biztosítóberendezéssel rendelkező állomások (Szabadegyháza, Sárosd, Nagylók, Sárbogárd, Rétszilas, Simontornya, Tolnanémedi, Pincehely, Keszőhidegkút-Gyönk, Szakály-Hőgyész, Kurd, Döbrököz) távvezérlésének kiépítése.
A KÖFI központot Pécsett is kiépítették, innen irányítják a vonalszakaszt.
A beruházás kivitelezője a Sárvíz Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft. és a Prolan Irányítástechnikai Zrt.) volt.

A Rákos-Újszász-Szolnok vonalszakaszú projekt keretén belül megvalósult a biztosítóberendezéssel rendelkező állomások (Rákoshegy, Maglód, Gyömrő, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Nagykáta, Tápiószele, Tápiógyörgye) távvezérlésének kiépítése.
Ezen a vonalon a KÖFI központ Budapesten, a Kerepesi út 14. szám alatti Területi Forgalomirányító Központban kapott helyet.

A KÖFI kiépítésének kivitelezője a Prolan Irányítástechnikai Zrt. volt.

Gyorsabb, hatékonyabb és biztonságosabb vasúti közlekedés a Budapest-Pécs és a Budapest-Szolnok közötti vasútvonal szakaszain 2

A beruházás számos olyan további lényeges forgalomszervezési és gazdasági előnnyel is jár, melyek az utasok számára közvetlenül nem érzékelhetőek:

  • hálózati szintű forgalmi optimum alakítható ki,
  • a munkavállalók munkakörülményei javulnak,
  • a forgalmi konfliktusok megelőzhetők, vagy könnyebben kezelhetők,
  • szállítási információkat támogat a rendszer,
  • költségcsökkentésre van lehetőség, elkerülve a felesleges vonatmegállításokat,
  • a beruházás következtében nő az üzembiztonság is.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrásból valósul meg.

Gyorsabb, hatékonyabb és biztonságosabb vasúti közlekedés a Budapest-Pécs és a Budapest-Szolnok közötti vasútvonal szakaszain 3