Szentesen hamarabb lesz Tram-train, mint Vásárhelyen

“Egy 15 éves munka utolsó egy évéhez közeledünk a Tram-train projekttel” – mondta Lázár János a Rádió7-ben. Mint ismertette, 15 évvel ezelőtt kezdték el tervezni a beruházást és mérlegelni, megéri e Hódmezővásárhelynek, az államnak és az uniónak a Tram-train megvalósítása. Sok-sok hatástanulmány készült, és mára már ott tart a történelmi jelentőségű közlekedési beruházás, hogy az áramhálózat is felépült, már csak helyreállítási munkálatokat végeznek a járdákon és december elején Szegedről meg is érkezik majd egy villamos, amellyel a kiépített áramhálózatot tesztelik.
Az első szerelvényt Szentesen szerelik majd össze – a szentesiek kicsit csípkelődnek is a vásárhelyiekkel azon, hogy náluk hamarabb lesz villamos, mint Vásárhelyen – említette meg a Közös nevező műsorvezetője. Lázár János elmondta, a szerelvények mindegyike egyedi, Vásárhelyre fejlesztett jármű, gyártásuk az utolsó fázisnál jár Spanyolországban, a COVID miatt pár hetes csúszással. Ezeket a szerelvényeket miután megérkeznek össze kell szerelni és digitálisan felprogramozni. Ez Szentesen kezdődik majd meg. A kormánybiztos hozzátette, történelmi pillanat lesz, amikor villamos fog majd közlekedni a városban, de mielőtt az utasok használatba vehetik, nagyon komoly közlekedési eljáráson kell megfelelniük, az első szerelvénynek pedig sok-sok ezer próba kilométert kell megtennie majd. Ugyanakkor 2021 őszén az ígéreteknek megfelelően átadják a Tram-traint a közlekedőknek. 30 perce lesz a két város mindössze egymástól, minden család életét befolyásolni fogja ez a környezetkímélő, műszakilag is összetett, kötöttpályás, légszennyezettséget csökkentő és egyedülálló tömegközlekedési forma. A város életének színvonala is változnak fog.
Lázár kiemelte, a jövőben Magyarországnak egyre inkább át kell majd állnia a Tram-train által is képviselt környezetkímélő, alternatív közlekedési formákra, hogy a magyar emberek minél egészségesebbek legyenek és mivel az ország járműipari ország, a következő fejlődési állomása ez lesz, lehet.
A műsorban szó esett a vidékfejlesztésről is, arról, hogy a kisebb településeken maradást ezáltal is elősegítsék. Mint elhangzott, kiemelten fontosak a kisebb városok falvak, most, a COVID idején is látható, hogy ezeken a területeken kisebb a fertőzöttség, mint a nagyvárosokban, vagy a fővárosban. Jobb a közbiztonság, a levegőminőség, azonban munkahelyeket kell teremteni, mert ugyanazért a munkáért ma egy vidéki városban sokkal kevesebbet lehet kapni, mint Budapesten. A jelenlegi az első olyan kormány, amely minden állampolgárt egyenrangúként kezel, ő maga pedig a kezdeményezője annak a kormányzati programnak, amely a fiatalok beköltözését kisebb településekre, az emberek itt maradását és a vidéki infrastruktúra fejlesztését támogatja.
Ennek egyik eleme, hogy a falvakban kicsi városokban fejlesszék a közszolgáltatásokat (orvosi rendelők, iskolák, kulturális lehetőségek), út és járdaépülések valósuljanak meg, és munkahelyteremtések. Utóbbi egyik ékes példája Makó, ahol november végén új közbeszerzés van kilátásban, egy 100-120 szobás szálloda épülhet meg. Lázár János kiemelte, Makó már bizonyította, hogy a turizmusba invesztálni megéri a településen, és míg 10 éve alig volt szálláshely, ma már közel 80 szálláshely van.
A fentebb említett munkahelyteremtés kiemelt része az élelmiszeripar fejlesztése is, ma Magyarország 20 millió embernek tudna előállítani élelmiszert, de csak 10 milliónak képes, mert importra szorul. Korszakváltás előtt áll a magyar gazdaság – mondta.
Az Európai Unió a cigaretta jövedéki adójának jelentős emeléséről döntött
Lázár János – aki a nem dohányzók védelme érdekében szükséges teendők összehangolásáért felelős miniszterelnöki biztos is – a műsorban elmondta, a cigaretta árának emelkedéséről a 27 uniós tagállam egyöntetű döntést hozott.
Brüsszeli álláspont, ha emelkedik a cigi ára, kevesebben fogják szívni, de tapasztalat is, hogy vannak akik leteszik, mert drágább lett.
Mint ismertette, ma Magyarországon a tüdőrák vezető daganatos megbetegedés, amiért 80-90 százalékban a dohányzás a felelős. Későn felismert betegség, nem jó gyógyulási arányokkal, így az országban is, mint ahogyan a többi uniós államban is a dohányzás visszaszorítása az egyik legfőbb megoldás ennek orvoslására. Füstmentes Magyarország szerepel a miniszterelnöki biztos tervei között, mint mondta, a dohányzás nemcsak a dohányzót pusztítja, hanem a környezetében élők egészségét is károsítja. Bár mára már kevesebben dohányoznak, a közelebbi cél az, hogy a hagyományos dohánytermékek 20 év múlva kivezetődjenek.
A műsorban szó esett a koronavírus elleni védőoltásról is, Lázár János ezzel kapcsolatban elmondta, most a COVID idején minden közéleti szereplő, legyen az polgármester, települési képviselő, politikailag is karanténba került, hiszen nem tudják tartani a kapcsolatot. Ő maga telefonos fogadóórákat tart, és ha személyes találkozásokra kerül sor, akkor is a megfelelő óvintézkedések mellett.Mint elmondta, az influenza elleni védőoltást és a tüdőgyulladás ellenit is felvette eddig is most is beadatta, oltáspárti. Úgy látja, azokban az országokban, ahol a gyerekek kapnak kötelező védőoltásokat, kisebb a fertőzöttségi arány a koronavírust illetően, tehát a védőoltások mégiscsak adnak egyfajta védelmet COVID ellen is, felpörgetik az immunrendszert. Utóbbival kapcsolatban az országgyűlési képviselő kiemelte, nagyon fontos a megfelelő, erős immunrendszer ezekben a vészterhes időkben, látható, hogy akinek jó az immunrendszere, sokkal könnyebben átesik a fertőzésen. A jó immunrendszerhez elengedhetetlen a mozgás, a friss levegőn tartózkodás is.
Lázár még elmondta, ha elérhető lesz a koronavírus elleni védőoltás, fel fogja venni azt.