quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 17. csütörtök
  -  Rudolf
Vásárhely24.com archívum

Jövő héttől villamossal is találkozhatunk Vásárhelyen: fokozott figyelemmel közlekedjünk!

2020. november 24.

A Rádió7 vendége ezúttal Kanda Imre, a Tram-train projekt főmérnöke és Mucsi László, a Tram-train projekt főtanácsadója volt. A Közös nevezőben többek között az építkezés jelenlegi állásáról, a várható közlekedési korlátozásokról és a sínpálya teszteléséről beszélgettek.

Kanda Imre elmonda, a Szegedi Közlekedési Társaságtól közúton lesz áthozva egy villamos vasúti jármű. Ez a tervek szerint december elsején kerül átszállításra és másodikán, harmadikán, illetve negyedikén délelőtt már mozogni fog a pályán. Ez különböző helyszíneken, eltérő sebességgel fog megtörténni, attól függően, hogy milyen mérések zajlanak majd a gépházban a rendszeren.

A projekt főtanácsadója arra kéri a lakosságot, hogy készüljenek arra, hogy ebben az időszakban bármelyik pillanatban megjelenhet egy villamos vasúti jármű. Kiemelte azt is, hogy a gépkocsitulajdonosok most már rövid időre se parkoljanak a vágányzónán, hiszen ez akadályozná a működési próbát. Amennyiben ez mégis megtörténik, igyekeznek megkeresni a jármű tulajdonását, viszont ha nem kerül elő, a gépkocsi elszállításra kerül.

Az ide érkező szegedi villamos csak a hódmezővásárhelyi vonalat fogja kipróbálni: a Népkert állomás és Nagyállomás közötti szakaszon számíthatunk rá. A nagyvasúti szakaszt most nem fogják tesztelni, de azt a pontot is kipróbálják, ahol a csatlakozás van. Kanda Imre kifejtette, két nagy rendszer lesz lepróbálva: az energiaellátási és az infrastrukturális.

A teszt ideje alatt a szegedi jármű 20-25 percenként fog valamilyen irányban menni, lesz, hogy csak bizonyos szakaszokon mozog majd az adott méréshez indokoltan.

A beszélgetésből az is kiderült, hogy az érkező, nem forgalmi szegedi jármű szintén képes dízel üzemben működni, emellett a kereke ugyanolyan profilú, mint amilyen a Tram-train szerelvényeké is lesz. Bár sokban eltér a végleges járművektől, arra tökéletesen meg fog felelni, hogy az energiaellátó-rendszer működését, valamint a pálya járhatóságát teszteljék vele.

„A mérések a jármű mozgásából adódóan az áramátalakító gépházban és a pályán lesznek” – emelte ki Kanda Imre, hozzátéve, a működési próba a vállalkozó kötelezettsége.

Mucsi László kiemelte, ha az időjárás is engedi – tehát amennyiben nem esik az eső-, a kivitelező a héten szerda-csütörtök-péntek leaszfaltozza a Kistópart és Bajcsy-Zsilinszky utca kereszteződésében található körforgalmat. Ezeken a napokon személyes forgalomirányítás mellett aszfaltoznak majd. Teljes lezárás tehát nem lesz, de a várakozási idő megnövekedhet. „Ez az utolsó olyan nagyobb beavatkozás, amely nehezíti a közlekedést” – jegyezte meg.

Szegeden a kocsiszín építése a kiviteli tervezés fázisban tart. Tavasszal fog elindulni az építkezés és előreláthatóan 2022 tavaszára fog elkészülni. A napi beállások utáni karbantartásokat fogják itt lehetővé tenni, ennek megfelelően speciális eszközökkel lesz felszerelve – fejtette ki Kanda Imre.

A Tram-train három darabban fog érkezni, ugyanis a modulok csatlakozásánál szétszedve könnyebben lehet szállítani. A MÁV szentesi telepére érkezik majd meg először, ahol összekapcsolják a modulokat, ellenőrzik, a fékrendszert, vezérlést felszoftverezik. Ezután Szegvár-Mindszent-Mártély útvonalon, a nagyvasúti hálózaton fog megérkezni Vásárhelyre.

Az adásban elhangzott az is, hogy a vasúti jármű féktávolsága nagyobb, mint a közúti járműveké, így fokozott figyelemmel kell majd közlekedni. A mostani, decemberi próbák alatt az utastájékoztató rendszer nem fog működni – hiszen azt később véglegesítik – illetve egyelőre a lámpák nem fognak jelezni. A közlekedőknek a KRESZ vonatkozó szabályait kell majd észben tartaniuk (például, hogy a villamosnak a körforgalomban elsőbbsége van). „Itt még nem egy teljes sebességgel történő közlekedés lesz” – zárta a tájékoztatást Kanda Imre.