quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

A vakcina a járvány előtti szintre repítette a Wizz Airt

2020. november 24.

Emelkedik a fapados légitársaságok árfolyama a tőzsdéken, a Wizz Air papírjainak értéke már elérte a járvány előtti szintet. Úgy tűnik, az eddig bejelentett Covid-vakcinák hatására kezd visszaállni a légiközlekedésbe vetett bizalom. A tőzsdei elemző szerint azonban sok még a bizonytalansági tényező, ezért óvatosságra int.

Nagyon nehéz környezetben működnek most a légitársaságok világszerte. Mégis úgy tűnik, hogy Európában a befektetők képesek voltak különbséget tenni a „jó” és a „rossz” légitársaságok között – mondta a hirado.hu-nak Bukta Gábor, a Concorde Értékpapír Zrt. tőzsdei elemzője.

A Wizz Air részvényárfolyama 4684 pennyn kezdte kedden a kereskedést a londoni tőzsdén, ehhez hasonló szinten legutóbb a koronavírus világjárvánnyá válása előtt, február végén állt a légitársaság papírja, ami már akkor is történelmi csúcsot jelentett.

A tőzsdei elemző szerint a fapados légitársaságok szárnyalásának egyik oka, hogy nagy készpénzkészlettel rendelkeznek, amit rugalmasan tudnak felhasználni.

„A Wizz Air és a Ryanair is nagyon jó költségstruktúrával működik, ami páratlanná teszi őket az európai légi szektorban. Részben ennek tudható be, hogy a Wizz Airnek sikerült ledolgoznia a Covid által generált óriási, közel 60-65 százalékos esését” – mondta Bukta Gábor.

A szakértő ugyanakkor „abszolút meglepőnek” nevezte a diszkont  légitársaságok tőzsdei szárnyalását, ugyanis továbbra is nagy a bizonytalanság a szektorban.

„Az Eurocontrol adatai alapján a Wizz Air hétfőn a tavalyi kapacitásának mintegy 7-8 százalékával repült, tehát 92-93 százalékos volt a napi visszaesés. Novemberben eddig az látható, hogy nagyjából 75 százalékkal esett vissza a cég forgalma. Ez a visszaesés már súrolja azokat a szinteket, amiket áprilisban, a járvány kirobbanásakor láttunk” – véli a tőzsdei elemző.

Arra a kérdésre, hogy ajánlaná-e a befektetőknek most a Wizz Air-részvények vásárlását, a szakember kifejtette: „Vannak olyan légitársaságok az európai légiközlekedési szektorban, amelyek jelentős növekedési potenciállal rendelkeznek, de a Wizz Air ebből a szempontból nem tartozik a különösen vonzó befektetési célpontok közé. Rengeteg a bizonytalanság, és a pozitívumokat már beárazta a piac, de ha ismét romlana a vírushelyzet és újabb szigorításokra kerülne sor, az fokozná a kockázatokat.”

A Wizz Air mégis nyertese lehet az új helyzetnek

– A piac részben árazta csak be a fapados légitársaságokat, de kétségtelen, hogy most úgy tűnik, hogy a Wizz Air nyertese lehet ennek a helyzetnek – mondta a hirado.hu-nak Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője.

– A vállalat erősségei közé tartozik a költségstratégiája, rengeteg tartaléka van és nem mellesleg folyamatosan figyeli a piaci réseket. Várható lesz egyfajta piaci átrendeződés is, lesznek olyan társaságok, amik megszűnnek, de ha világszerte feloldják a korlátozásokat, akkor az igazi eufória lesz az utazók számára és azok a cégek, amik megmaradnak, emiatt nagyon megerősödnek majd. Ha beindulnak az utazások, akkor viszonylag gyorsan talpra tud majd állni az ágazat, de ez nem jövőre lesz, inkább úgy számolnak, hogy ez csak 2023-ra valósul meg.

– Az eddig bejelentett vakcinák híre segíthet a társaságok újraindulásában – mondta megkeresésünkre Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője. – A légitársaságoknál nagy volt az eladási nyomás, leállt a forgalom, de hosszabb távon remélni lehet, hogy a piac újra tud éledni. Ezzel kapcsolatban több szempontot is figyelembe lehet venni, az egyik ilyen, hogy a turisztikai illetve üzleti keresletben visszatérnek-e a járvány előtti szintek, illetve milyen piaci átrendeződések valósulnak meg a légiközlekedésben (egyesek piacot veszíthetnek, míg mások terjeszkedhetnek) – tette hozzá.

A február végén kitört járvány különösen rosszul érintette a légitársaságokat.

Európa piacvezető légiszállítója, a Lufthansa ötmilliárd eurót meghaladó veszteséget jelentett az év első kilenc hónapjáról.

November elején előrejelzésében a Wizz Air azzal számolt, hogy tavasztól újra megindulhat a forgalom növekedése. A társaság 1,6 milliárd euró szabad készpénzállománnyal rendelkezik, ha a teljes flottát le kell állítani, akkor 70 millió euróba kerül majd naponta a cég üzemeltetése. A cég közölte továbbá: március 31-ig további 5 repülőgéppel 137 darabra emelkedik a flottában lévő Airbus A320-as családú gépek száma, és jövőre 159 darabos gépparkkal terveznek, jövő novemberig az összes új gép finanszírozása megoldott.

Forrás: hirado.hu