További kérdések a vásárhelyi buszközlekedésről

Márki-Zay Péter válaszaira a kérdező, Bencze Tamás újabb kérdéseket tett fel. :
Tisztelt Márki-Zay Péter!
Köszönöm megtisztelő válaszát.
Igényfelmérés, szakértők, SZKT – a tervezet kialakítását széleskörű egyeztetés előzte meg, lakossági fórumok és fogadóórák 2018-2020 között, szakértők bevonása a Volánbusz és SZKT részéről. Jovány Gyula úr az általa megfogalmazott javaslatok előtt heteken keresztül járta be Vásárhely buszjárataival a várost, végzett utasszámlálást és mérte fel az igényeket. Amennyiben Önöknek más kutatási adatok állnak rendelkezésükre, megoszthatták volna a városvezetéssel és a lakossággal a november 5-én rendezett fórumon. Az ott elhangzottak és írásban beérkezett észrevételek alapján véglegesítjük a pályázatot, ez azonban nem jelenti, hogy ha Olvasójuknak ésszerű és konkrét javaslatai lesznek, azokat ne építenénk be egy olcsóbb és hatékonyabb rendszer kedvéért.
- A lakossági fórumokat nem látogatom. Ugyanis nincs értelme. Irányított beszélgetések, amelynek megírt forgatókönyv alapján zajlanak, nehogy valaki oda nem illőt próbáljon kérdezni. (Itt pártfüggetlenül az összes ilyen fórumra gondolok.)
Továbbá, olyan témában nagyon nehéz kérdezni, amit előzőleg nem ismertetnek megfelelően és még nehezebb javaslatot tenni.
Sajnos a tömegközlekedés átszervezésével kapcsolatban sem jelent meg előzőleg olyan anyag, ami alapján érdemben lehetett volna beszélgetni.
Jovány Gyula úr által megfogalmazott javaslatokkal kapcsolatban csak annyi lenne az észrevételem, hogy teljesen hitelesnek fogadható el annak a véleménye, aki érintett lehet a projectben? Városunkban elismert üzletember, aki már ha jól tudom kapott megbízást a várostól. (Ennek nem néztem utána konkrétan, csak ezt írták a helyi ügyekben jártasabbak. Elnézést kérek, ha tévednék előre is.) Fő tevékenysége nem helyi tömegközlekedésből tevődik össze. Csoportos buszos utaztatásokkal foglalkozott a pandémiás helyzet előtt, amikor erre még volt lehetőség és igény is. Ez kicsit olyannak tűnik, mintha egyészségügyben a boncmestertől kérnénk tanácsot megfázás kezelésére. Végül is mind a kettő az egészégügyben dolgozik.
Valóban, az egyirányú körjáratok hátránya, hogy ellenirányba hosszabb (akár 30 perces is) a menetidő. Ellenkező irányba is indítható buszjárat, az viszont megduplázza a költségeket. A jelenlegi járatonkénti 1-2 utas helyett az új rendszer azonos költséggel lényeges javulást hoz, a városban az előző vezetés által lerombolt tömegközlekedést visszaépítheti, használni azonban továbbra is azok fogják, akiknek több ideje van, mint pénze.
- Válaszából kiderül, hogy továbbra is az egyirányú körjáratokat tartaná megfelelőnek. Hivatkozik válaszában az előző városvezetésre.
Nem a közvetlen előző városvezetés ritkította ki a helyi tömegközlekedést ismereteim szerint. Ez több városvezetéssel nyúlik visszább. És feltételezem ők is gazdasági valamint kihasználatlansági okokra vezetnék vissza a történteket. Mert abban mindenki egyetért, hogy nincs kihasználva. Az, hogy most melyik történt hamarabb, a kihasználatlanság vagy a ritkítás következtében lett kihasználatlan a szolgáltatás lehetne vitatkozni, de értelme nincs, mert az a múlt.
Abban is egyet értünk és szerintem a Fidesz-esek is egyet értenének, hogy nem Budapesten vagy Szegeden vagyunk. Itt valószínűleg nem is fognak tömegközlekedéssel utazni a jólöltözött üzletemberek és a jobb anyagi helyzetben lévők. De ezt így nem tudom elfogadni, hogy csak olyanok használják akiknek több az idejük, mint a pénzük. Mert ennyi erővel rá lehetne hagyni a témát és felesleges átalakításokat tervezni, kivitelezni.
A helyi tömegközlekedés jelenleg pár száz főt érint igazán aktívan, akik használják is a szolgáltatást. És valóban igaz az állítása, az utasok többsége több idővel rendelkezik, mint pénzzel.
Ha csak a körjáratban látja a jövőt, akkor javasolnám két irányba közlekedtetni. Páros óra „A” irány, páratlan „B” irány. Irányonként ugyan kettő óránként közlekedne, de ha belevesszük az ellenirányt, akkor megvalósult az órás körjárat, amivel már rögtön használhatóbbá lehetne tenni az elképzelést.
Tisztelt olvasótól is örömmel fogadunk egy részletes üzleti tervet és árajánlatot. A pályázat nyerteseként a város számára legjobb ajánlatot tevő pályázót fogjuk kiválasztani (szempont lesz a kieső járművel gyors pótlása is). A szerződésben kilométer alapon szeretnénk elszámolni.
- Üzleti tervel nem tudok szolgálni és mivel nem vagyok érdekelt a buszos közcélú közösségi közlekedésben, ezért árajánlatot sem fogok tenni. A 21. század elvárásainak megfelelő buszállománnyal, ami megfelel a helyi közösségi közlekedésben támasztott igényeknek a megyénkben egyetlen cég sem rendelkezik ismereteim szerint. (A turista busz nem alkalmas helyi közösségi közlekedésre.) Illetve rendelkeznek, de azt nem nagyon tartom elképzelhetőnek, hogy majd egy SZKT szolgáltat. Pedig, akár lehetne benne fantázia is, mert évekkel ezelőtt azt is elképzelhetetlennek tartottuk, hogy villamos fog közlekedni Vásárhelyen.
Javaslom, hogy a pályázat kiírásakor keressék meg a VT-ARRIVA Kft.-t is valamint az Inter TAN-KER Kft.-t. Az Arrival Budapesten szolgáltat a BKK/BKV alvállalkozójaként, az Inter Tan-Ker Kft. pedig Kecskeméten adja a helyi tömegközlekedést. Mind a kettő cég több éves tapasztalattal és múlttal rendelkezik helyi tömegközlekedési szolgáltatási tevékenységben. A cégeket nem ismerem, nem tudom a tulajdoni hátterüket, pártközeliségükkel sem vagyok tisztában. Ami biztos, hogy rendelkeznek megfelelő buszállománnyal és elképzelhető, hogy ajánlatot is tennének. Mert Hódmezővásárhely lakosság számot tekintve nem egy olyan jelentős város. (Területe az teljesen más téma.) Ilyen esetben érdemes lehet más városok szolgáltatói figyelembe venni és megkeresni.
Nehéz eldönteni sokszor, hogy mi a legjobb ajánlat. Úgy veszem ki írásából, hogy nagyon költségorientált. De azt szerintem magánéletben is tapasztalhatta, hogy nem mindig a legolcsóbb a legjobb választás. Rossz gépparkkal lehet olcsó árajánlatot tenni. Minőségi szolgáltatásnak pedig megvan az ára. Kérdés, hogy mi a hozzáállás. Úgyis a kispénzűek használják, azoknak mindegy… Vagy, ha már egyszer fizet a város valamiért az legyen komfortos.
A városkártya a város összes helyijáratára érvényes buszbérletet tartalmaz majd terveink szerint, ennek éves díja 2000Ft, 18 és 65 év közötti vásárhelyi lakosoknak.
- Városkártya. Továbbra sem tartom rossz ötletnek. Több város is kísérletezett vele és jelenleg is próbálkoznak. A sikeressége, ebbe most nem folynék inkább bele.
Többször hivatkozott a költségekre. Igaz, hogy a városi tömegközlekedés egy veszteséges szolgáltatás ebben a városban is. És valószínű, hogy az is marad.
Miért a városkártyával ingyenes irányba gondolkodik? Így kihasználtabb lenne a szolgáltatás Ön szerint? Ha ingyenessé tenné városkártyával, akkor még ennyi bevétel sem folyna be, ami most. Milyen forrásokból lenne finanszírozva?
A városkártyát már több helyre is „elígérte”, mint kedvezményt nyújtó kártya. Az ott kieső bevételeket is fedezni kellene valamiből. Nem lesz ez így már kicsit sok?
Véleményem szerint a városkártyával kedvezményes irányba kellene elindulni. Pl. kedvezményes városi bérlet, kedvezményes egyútra szóló menetjegy. Gondolom Ön és szakértő csapata sem feltételezi, hogy a teljes aktív korú lakosság ki fogja váltani a városkártyát. Milyen városkártya használati számokkal kalkuláltak?
A Volánbusz tájékoztatása szerint más városokban is létezik, de ezt az állítást nem ellenőriztük.
- A helyi járatos bérletek a Volánbusz Zrt. regionális járatain történő elfogadása valóban nem csak két várost érint. Pl. Szegeden sem lehet helyi bérlettel városon belül utazni, de ott véleményem szerint felesleges is lenne.
Mivel leírta, hogy szakértői tanulmányozták az utazási igényeket, akkor feltételezem, hogy egy jól megfontolt döntésről van szó, amivel a város 10,5 milliót takarít meg.
Válaszában viszont a városkártyával ingyen szolgáltatást preferálja. Akkor most ennyire fontos a megtakarítás, hogy másik döntéssel pedig bevételt enged el a város? Nem értem és többen nem érezzük a döntések közötti összhangot. A helyközi járatokat helyi utazásra tapasztalataim szerint többen vették igénybe jelenleg is, mint a helyi járatokat.
Ha ennyire nem fontos a bevétel, akkor a helyközi járatokon is legyen elfogadott a városkártya városon belül. Erről kérem legyen szíves kifejteni álláspontját.
A jelenlegi forgalmi adatok szerint Vásárhelyen további járatokra sajnos nincs igény, a buszok még ebben az idősávban is üresen járnak. Az új menetrend tapasztalatai alapján idővel lehet bővíteni a szolgáltatást, de célunk volt, hogy az a jelenlegi rendszernél semmiképpen ne kerüljön többe.
- Szerintem mindenki megérti, hogy a költségek határt szabnak az elgondolásoknak. De épp olyan időszakokban nem közlekedik helyi járatos busz és a tervekben a jövőben sem fog, amikor munkába indulnak az emberek vagy esetleg tanulni más városba. Mert nem mindenki a porcelángyárban dolgozik és nem mindenki Vásárhelyen tanul.
Javaslatom: igényvezérelt közlekedtetés. Ilyen több városban is létezik. A busz nem indul el ha nincs legalább egy utas, aki előre jelzi utazási szándékát. És nem is megy végig a teljes vonalon, ha nincs arra igény. Az utazási igényt a járat indulása előtt legalább X idővel jelezni kell a diszpécsernek telefonon vagy interneten/mobil app-on keresztül. Ezzel a megoldással akár hajnaltól késő estig lehetne közlekedtetni a járatot kevesebb költséggel, mert ha nincs utas, akkor nem kering üresen. Hétvégén is alkalmazható lenne. Csúcsidőben természetesen igénytől független követnék egymást a járatok. Erről mi a véleménye?
Egyetértünk.
- Örömmel veszem, hogy van olyan kérdés, amiben egyet értünk.
Ezek szerint a pályázat feltételévé teszik, hogy modern, alacsonypadlós, fiatal, a mai kor elvárásainak megfelelő -mozgáskorlátozottak számára is használható- buszállománnyal lehessen csak érvényes pályázatot benyújtani? Később figyelemmel is követik a nyertes pályázó tevékenységét és hibás teljesítés esetén terveznek szankciókat is alkalmazni? (Mint a legtöbb városban…)
A végállomások kialakítása mikor fog elkezdődni? Milyen elképzelései vannak a kialakítással kapcsolatban?
A tervezetben a korábbi városvezetés rendszeréhez képest előrelépésként bekerült Új-Kishomok mellett Öreg-Kishomok is. Erzsébetre, Szikáncsra, Batidára, Kútvölgyre, Barattyosra, Vajhátra jelenleg is helyközi járatok járnak, ezen nem kívánunk változtatni (százmilliós költsége lenne).
- Örömmel veszi véleményem szerint mindenki, hogy Kishomok bele kerül a rendszerbe. Sajnálattal olvasom, hogy Szikáncs és Erzsébet továbbra is kimarad. Ha már annyira nem számít a bevétel, hogy évi 2000 forint ellenében ingyenessé fogják tenni a helyi tömegközlekedést, akkor igazán beleférne napi 2 pár járat, ami kimenne ezekre a településrészekre is. Abban teljes mértékben egyet értek, hogy egész nap, óránként járatni a helyi járatot ezekre a részekre rendkívül költséges lenne és a kihasználtsága is megkérdőjelezhető. Szikáncs és Erzsébet a későbbi tervekben sem szerepel?
A tájékoztatón is elhangzott, hogy a buszok hétvégén is járnának, kivétel lesz a vasárnap délután. Egy újabb hatalmas előny az előző vezetéstől örökölt rendszerrel szemben.
- Ezt ismét örömmel fogadják nagyon sokan. Bár azt azért illene hozzátenni, hogy a 9-es busz szombati menetrendjét már a jelenlegi városvezetés is ritkította. 2 pár járatból már csak egy közlekedik. (Igen! Kihasználatlan!)
A tájékoztatón az is elhangzott, hogy a buszok központi megállója és átszállóhelye a Tóalj utca – Hősök tere Tram Train megállóval szemben, a strand kerítése mellett lesz.
- Itt lesz lehetőség a buszok közötti átszállásra is? Mind a 3 körjárat egy időben fog ide érkezni és bevárják egymást és az átszállókat is? Ez nem lesz túl helyigényes?
Helyközi járatokat a változtatás nem érinti. A jegyvásárlás 210 helyett 250 Ft lesz, a bérlet mintegy kétszeresébe kerül, de a Kincses temetőtől számos helyijárat lesz elérhető. A helyközi járatokon a helyi bérlet elfogadása a városnak évi 10,5 millió forint költségébe kerülne, miután a korábbi pályázati támogatás az ITM részéről megszűnt. A helyijáratok fejlesztése, sűrítése, és városkártyával ingyenessé tétele jobb befektetésnek tűnt a városvezetés számára.
- Véleményem szerint befektetésről nem igazán lelhet beszélni, mert a továbbiakban is veszteséges fog maradni. Éves szinten 2000 forint az nem fogja fedezni a költségeket, sőt még annyi bevétel sem lesz, mint eddig volt.
Honnan jött a városkártya ötlete? Milyen tanulmány vagy már sikeresen működő példa alapján szeretnék a helyi tömegközlekedést erre alapozni? Magyarországon van-e olyan megyei jogú város, ahol ez sikeresen működik? A kieső bevételeket milyen forrásból tervezik pótolni?
Hamarosan kiírásra kerül a pályázat, kérem legyenek addig türelemmel.
- Várjuk! Hol és mikor lesz elérhető? Mindenki számára publikus lesz?
Városkártya nélkül a jelenlegi díjak maradnának bérletek esetében, jegyek esetében felfelé kerekítenénk a rendkívül alacsony árakon.
- A 4655 forintos teljes árú havi bérlet kicsit túlárazottnak tűnik. Figyelembe véve a Szegeden alkalmazott 7000 forintot vagy a BKK 9500 forintos árához képest. A jegyárak emelése is aránytalan egy szegedi 320 forintoshoz mérten vagy budapesti 350 forinthoz képest.
A városkártyát nem igénylők büntetése lenne a cél ezzel a döntéssel? A leírtakból ezt a következtetést lehet levonni.
Ha annyira az ingyenesség felé szeretné elmozdítani a helyi közösségi közlekedést, akkor javaslom az a városkártyát, amivel minden helyi lakos rendelkezik. Úgy hívják, hogy lakcímkártya. Ezzel ténylegesen ingyenes lenne minden megkülönböztetés nélkül a helyi lakosoknak. Véleményem szerint (és erről már informálódtam jogászoktól is) aggályos lehet a helyi tömegközlekedés, mint közszolgáltatás ingyenességének biztosítása regisztrációhoz kötötten. Alternatív javaslatként tudom ajánlani a helyi lakosok által pl. 2000 forintért megvásárolható éves bérletet. Így csak bemutatásra kerülne a lakcímkártya és nem történne adatrögzítés. Egyenlő feltételeket biztosítana mind a városkártya használóknak, mind a helyi lakosoknak, akik nem kívánnak élni a városkártya kiváltásával. Ezzel kapcsolatban is érdekelne a véleménye!
További kérdésem, ami kapcsolódhat a témához.
A parkolási díjak emelésére számíthatnak-e az autósok az új közösségi közlekedés bevezetését követően vagy városkártyával az is ingyenessé válik? Ha igen, akkor milyen mértékben tervezik az emelést?
Többen kerestek meg a városkártyás ötletével kapcsolatban és többen is sérelmezik a regisztrációt, mivel az személyes adatok megadásával jár, amit tárolnak. Tömegközlekedésről van szó, nem fürdő használatról. Fürdő esetében van alternatív lehetőség. Oda nem kötelező járni. Vagy kifizeti a teljes árú jegyet vagy elmegy más városba, ahol olcsóbb stb. De busznál ilyen lehetőség nincs. Nem szállhat fel a miskolci helyi járatra itt Vásárhelyen. És mint Ön is nagyon korrektül megfogalmazta, nem feltétlen telik mindenkinek taxira.
Jelenleg ott tart a város, hogy a lakosság nem mer kérdezni nyíltan, nyilvánosan. Aki mer, az pedig rögtön internetes billentyűhuszárok szállják meg és hordák le mindennek, mert nem dicsőíti az ötletet, hanem kérdést mer feltenni. Ha valakinek a városvezetéssel ellentétes véleménye van azonnal az Ön 60 ezres követőtáborral rendelkező facebook oldalán találja magát és már az országos politikáról fröcsög a nép. Ez helyi kérdés. Nyugat-Magyarországról lehet véleményt alkotni, de felesleges. Azokat úgysem fogja érinteni a kérdés és még az is kétséges, hogy évente egyszer meglátogatják-e a várost.
Jelen levelemben próbáltam pár tényszerű és használható javaslatot leírni. Remélem, hogy segítségére lehettem a munkában.
A városkártyához is lenne egy javaslatom. Érdemes lenne a turizmust is megcélozni. Olyan városkártyát kifejleszteni, ami az ide érkezőknek biztosít kedvezményt 24, 72 órára vagy egy hétre. Ebbe bele lehetne vonni pl. a fürdőt, az Emlékpontot, Múzeumot, tömegközlekedést stb. A kártya kiváltásával ezek díjmentesen lehetnének igénybe vehetőek. (Lényegében a kártya ára tartalmazná a szolgáltatások árát.) Ismereteim szerint ilyen létezik több városban is és sikeresen működik.
Ismét egy javaslat, amit megfontolhat.
Ellentétben gondolataival nekem is fontos, hogy Vásárhely élhető legyen.
Megtisztelő válaszára számítok!
Tisztelettel:
Bencze Tamás