Márki-Zay Péter tételesen válaszolt olvasónk buszközlekedéssel kapcsolatos kérdéseire

Bencze Tamás több pontba szedte aggályait, illetve kérdéseket fogalmazott meg. Márki-Zay Péter polgármester ezeket összevonta és témakörönként válaszolta meg. Íme olvasónk megállapításai, illetve kérdései, valamint az arra adott polgármesteri reakciók – mind változtatás nélkül:
Bencze Tamás:
1: Az első amit kifogásolok: Nem történt tényleges igényfelmérés, hatástanulmány. Független szakértőket kell bevonni az új tömegközlekedés kialakításába és a lakók igényeit is fel kell mérni!
27: – Egy vagy kétirányú körjáratokban gondolkoznak?
28: – Nem lenne értelmesebb és hasznosabb esetlegesen több rövidebb járatot üzemeltetni?
30: – Az új tervezet kidolgozásában kik és milyen szakemberek vettek rész?
31: – Készült-e igényfelmérés?
32: – Történt-e utasszámlálás?
36: – Nem gondolkoztak el azon, hogy az SZKT szakértőit felkérjék javaslattételre az új tömegközlekedés kialakítása során?
Márki-Zay Péter válasza:
1, 27, 28, 30, 31, 32, 36: Igényfelmérés, szakértők, SZKT – a tervezet kialakítását széleskörű egyeztetés előzte meg, lakossági fórumok és fogadóórák 2018-2020 között, szakértők bevonása a Volánbusz és SZKT részéről. Jovány Gyula úr az általa megfogalmazott javaslatok előtt heteken keresztül járta be Vásárhely buszjárataival a várost, végzett utasszámlálást és mérte fel az igényeket. Amennyiben Önöknek más kutatási adatok állnak rendelkezésükre, megoszthatták volna a városvezetéssel és a lakossággal a november 5-én rendezett fórumon. Az ott elhangzottak és írásban beérkezett észrevételek alapján véglegesítjük a pályázatot, ez azonban nem jelenti, hogy ha Olvasójuknak ésszerű és konkrét javaslatai lesznek, azokat ne építenénk be egy olcsóbb és hatékonyabb rendszer kedvéért.
Bencze Tamás:
2: A beharangozott tervezet szerint egyirányú körjáratok lennének. Ez nagyon jó terv – lenne. De nem egy irányba szeretnénk csak utazni és nem az a cél, hogy akár 40 percet is el lehessen buszozni. Kérdéses, a visszafele utazás lehetősége. Mivel egy végállomás van a körjáratok esetében, gyakorlatban csak útmegszakítással és várakozással lehet visszajutni a kiindulási helyre.
3: Jelenleg is rendkívül hosszú a járatok által megtett út és a menetidő is. A tervezett járatok még hosszabbak lennének.
Márki-Zay Péter válasza:
2-3. Valóban, az egyirányú körjáratok hátránya, hogy ellenirányba hosszabb (akár 30 perces is) a menetidő. Ellenkező irányba is indítható buszjárat, az viszont megduplázza a költségeket. A jelenlegi járatonkénti 1-2 utas helyett az új rendszer azonos költséggel lényeges javulást hoz, a városban az előző vezetés által lerombolt tömegközlekedést visszaépítheti, használni azonban továbbra is azok fogják, akiknek több ideje van, mint pénze.
Bencze Tamás:
4: A költségekről: Eddig 110 millió forintba került a városnak a kihasználatlan tömegközlekedés fenntartása. Ez a vázolt tervek alapján csak több lehet. Vegyük figyelembe, hogy a buszoknak van fenntartási és szerviz költsége is, a sofőröknek munkabért kell fizetni. Az éves teljesítményadó buszonként 500 ezer forint, a kötelező felelősség biztosítás is 250 ezer forint körül indul. Ezen felül szükség van utasbiztosításra is. A haszongépjárműveket évente kell vinni műszaki vizsgára. (Ez a tétel sem ingyenes!) Egy busz üzemanyag fogyasztása 25 liter/100 km-től indul. Ez a minimum. Pl. egy csuklós Volvo 50 liter is fogyaszthat. Egy átlagos 55 fős busznál is számolni kell átlagban 35 literrel. Ha jók az információim a városunkban használt helyi járatos ISUZU busz is 30 liter felett fogyaszt.
5: Bérköltségek: Ahhoz, hogy a garantált bérminimumot ki lehessen fizetni a sofőröknek a teljes bérköltség 250614 HUF/fő/hónap, amelyből a gépjárművezető kézhez kap majd 140049 forintot. ENNYIÉRT nem fog találni senki sem megbízható, korrekt, jó megjelenésű, kulturált sofőrt.
Minimum a nettó 250000 forintos bérrel kell számolni, ami összes költséggel együtt a munkáltatónak kerül 452 ezer forintjába havonta/munkavállaló.
6: A rendszeres karbantartást, szervizeltetést még nem is említettem. A szolgáltatónak telephelyet kell fenntartani, állandó szervizt üzemeltetni valamint a járat közbeni meghibásodásokat is tudni kell kezelni. Ezért tartalékbusz és segélyautó is elengedhetetlen. (Rosszul nézne ki a belvárosban órákig egy lerobbant busz.)
7: Mivel közcélú tömegközlekedésről beszélünk, ezért a szolgáltatónak ügyfélszolgálati irodát kell üzemeltessen. (További alkalmazottak.) Valamint gondoskodni kell a forgalmi- és utasellenőrzésről is. (Még további alkalmazottak.)
23: – Számításaim szerint ha a szolgáltatást nem a Volánbusz Zrt.(vagy menetrend szerinti helyi tömegközlekedést már jelenleg is nyújtó cég -VT-Arriva, Tüke Busz, SZKT, BKV, V-Busz stb…) fogja nyújtani, akkor többe fog kerülni, mint 110 millió forint évente. Milyen forrásból lesz finanszírozva?
24: – Ha a megállapodásban szereplő összegnél igazoltan többe kerülne a szolgáltatónak a működése, akkor kompenzálná a város? Ha igen, akkor miből finanszírozná ezt a többletköltséget? (Erre is volt példa már a múltból!)
Márki-Zay Péter válasza:
4, 5, 6, 7, 23, 24. Tisztelt olvasótól is örömmel fogadunk egy részletes üzleti tervet és árajánlatot. A pályázat nyerteseként a város számára legjobb ajánlatot tevő pályázót fogjuk kiválasztani (szempont lesz a kieső járművel gyors pótlása is). A szerződésben kilométer alapon szeretnénk elszámolni.
Bencze Tamás:
8: Városkártyával ingyen… Szép elgondolás, de ilyen az egész országban nincs. Nem köthető regisztrációhoz az ingyenesség. Ez listázásra és megkülönböztetésre adhat lehetőséget.
Márki-Zay Péter válasza:
8 A városkártya a város összes helyijáratára érvényes buszbérletet tartalmaz majd terveink szerint, ennek éves díja 2000Ft, 18 és 65 év közötti vásárhelyi lakosoknak.
Bencze Tamás:
9: Megszűnt a megállapodás a Volánbusz Zrt.-vel… Nem fogadják el a helyközi járatokon a helyi bérletet. Ilyen az országban csak két városban létezik. (Hódmezővásárhely és Oroszlány)
Márki-Zay Péter válasza:
9 A Volánbusz tájékoztatása szerint más városokban is létezik, de ezt az állítást nem ellenőriztük.
Bencze Tamás:
10: A tervezet szerint az eddigiekhez hasonlóan csak reggel 7 és este 19 óra között járnának a járatok. A legtöbb ember nem a porcelángyárban dolgozik, ahová most is van buszjárat. Sokan járnak át Szegedre reggel 6-ra. Azok feltételezem, hogy nagyon örülnek a jelenlegi és a jövőben tervezett reggel 7-tól járó tömegközlekedésnek. Ahhoz, hogy használható szolgáltatás legyen már hajnal 4:15-4:30 között kellene indulni a helyi járatoknak. Este is legalább 20 óráig kellene közlekedtetni.
26: – Járatindulásoknál érdemes lenne figyelembe venni a többi város gyakorlatait. Nem gondolkoznak azon, hogy esetleg már a hajnali órákban is induljanak járatok?
Márki-Zay Péter válasza:
10, 26. A jelenlegi forgalmi adatok szerint Vásárhelyen további járatokra sajnos nincs igény, a buszok még ebben az idősávban is üresen járnak. Az új menetrend tapasztalatai alapján idővel lehet bővíteni a szolgáltatást, de célunk volt, hogy az a jelenlegi rendszernél semmiképpen ne kerüljön többe.
Bencze Tamás:
11: Fontos, hogy alacsonypadlós, modern, légkondicionált, télen fűtött városi közlekedésre kialakított buszok közlekedjenek. Az utasok döntő többsége idős, mozgásában korlátozott valamint gyermekes. Babakocsival való használatra alkalmas buszok kellenek.
14: A jelenlegi tervezetnél figyelembe kellene venni, hogy nincs normális végállomás kialakítva. A sofőr is ember. Szociális helyiséget kellene biztosítani számukra. (Gyakran lehet látni a Kincses temető végállomásnál, hogy a sofőr épp a busz oldalát öntözi.)
Márki-Zay Péter válasza:
11, 14. Egyetértünk.
Bencze Tamás:
12: A tervezetbe belekerült Kishomok, de továbbra is meg lett feledkezve Szikáncs és Erzsébet településekről is. Ezek is Hódmezővásárhelyhez tartoznak. Az ott élőknek is biztosítani kellene a helyi tömegközlekedés lehetőségét. (Szegeden is helyi járatos busszal lehet bejutni a belvárosba Subasáról, Kiskundorozsmáról, Szőregről és Tápéról is. Algyő különválásáig oda is számozott helyijárat közlekedett!)
25: – Szikáncs, Erzsébet nem fog bekerülni a rendszerbe?
Márki-Zay Péter válasza:
12, 25. A tervezetben a korábbi városvezetés rendszeréhez képest előrelépésként bekerült Új-Kishomok mellett Öreg-Kishomok is. Erzsébetre, Szikáncsra, Batidára, Kútvölgyre, Barattyosra, Vajhátra jelenleg is helyközi járatok járnak, ezen nem kívánunk változtatni (százmilliós költsége lenne).
Bencze Tamás:
13: A hétvégi menetrendről nem lehet tudni semmit. Jelenleg hétvégén csak a porcelános járatok és piacos járat van. A porcelánon és a piacon kívül is van élet.
Márki-Zay Péter válasza:
13 A tájékoztatón is elhangzott, hogy a buszok hétvégén is járnának, kivétel lesz a vasárnap délután. Egy újabb hatalmas előny az előző vezetéstől örökölt rendszerrel szemben.
Bencze Tamás:
15: Ha nem a Volánbusz Zrt. nyeri meg a pályázatot, akkor az autóbusz állomásra behajtáshoz engedély szükséges. Ott megállóhely csak a Volánbusz Zrt. engedélyével létesíthető. Ennek költsége a várost vagy a vállalkozást terhelné?
29: – Ha esetlegesen nem a Volánbusz Zrt. nyeri meg a projektet, akkor feltételezhetően számolni kell majd az autóbusz állomás használatának díjával (tervezetben szereplő megálló). Ezt a díjat a város vagy a vállalkozás finanszírozná?
Márki-Zay Péter válasza:
15, 29. A tájékoztatón az is elhangzott, hogy a buszok központi megállója és átszállóhelye a Tóalj utca – Hősök tere Tram Train megállóval szemben, a strand kerítése mellett lesz.
Bencze Tamás:
16: Kincses temetőtől minden nap indul egy helyközi járat 4:25-kor. Ez pótólja jelenleg a nem létező helyi járatot. Ez eddig helyben helyi bérlettel is használható volt. Nem kellene esetleg újra visszaállítani a helyi bérlet elfogadását vagy indítani egy helyi járatot is?
17:- Meg lesz-e újítva a megállapodás a Volánbusz Zrt.-vel a helyi bérletek helyközi járatokon történő elfogadásáról? (Reggel 7 órás üzemkezdés és hétvégi járathiány miatt eddig is sokan használták a helyi járatos bérletet a helyközi járatokon városon belül és a jövőben is használnák!!!)
33: – A Tram-Train indulásával várható-e Volánbusz járatritkítás Szeged-Hódmezővásárhely viszonylaton?
34: -A reggel 4:25-ös Kincses temetőtől Szeged, Vasútállomás-ig közlekedő járat továbbra is meg fog maradni?
35: – A Tram-Train Hódmezővásárhelyen belül milyen feltételek mellett lesz használható helyi közlekedésre? Arra is érvényes lesz a helyi bérlet vagy a városkártya? Ez milyen költséget ró a városra előreláthatólag?
Márki-Zay Péter válasza:
16, 17, 33, 34, 35. Helyközi járatokat a változtatás nem érinti. A jegyvásárlás 210 helyett 250 Ft lesz, a bérlet mintegy kétszeresébe kerül, de a Kincses temetőtől számos helyijárat lesz elérhető. A helyközi járatokon a helyi bérlet elfogadása a városnak évi 10,5 millió forint költségébe kerülne, miután a korábbi pályázati támogatás az ITM részéről megszűnt. A helyijáratok fejlesztése, sűrítése, és városkártyával ingyenessé tétele jobb befektetésnek tűnt a városvezetés számára.
Bencze Tamás:
18: – Milyen feltételeket és kritériumokat fognak elvárni a pályázóktól? (Pl. menetrendszerinti közösségi közlekedésben eltöltött idő)
19: – A szolgáltatónak milyen gépjárműparkkal kell felállnia? (Pl. alacsonypadlós, légkondicionált, mozgássérültek számára kialakított hely stb., Max. megengedett jármű életkora?)
20: – Milyen ügyfélszolgálati hely üzemeltetését várják el?
21: – Jegy- és bérletellenőrzés, pótdíj beszedésére is pályáztatnak?
Márki-Zay Péter válasza:
18, 19, 20, 21. Hamarosan kiírásra kerül a pályázat, kérem legyenek addig türelemmel.
Bencze Tamás:
22: – Milyen díjak mellett veheti igénybe a szolgáltatást, aki nem akar Városkártyát igényelni?
Márki-Zay Péter válasza:
22. Városkártya nélkül a jelenlegi díjak maradnának bérletek esetében, jegyek esetében felfelé kerekítenénk a rendkívül alacsony árakon.
Köszönjük olvasónk észrevételeit és közérdeklődésre számot tartó kérdéseit, valamint köszönjük Márki-Zay Péter arra adott válaszait.
Milyen jó is lett volna, ha rögtön ezzel kezdünk és megspóroljuk a vasárnap esti videós megjegyzéseket és a hétfő esti posztot… – a szerk…
Reméljük, Polgármester úr ezt a cikket is megosztja oldalán, mindenféle kommentár nélkül, olyat, mint ami sok-sok vásárhelyi érdeklődésére tart számot…