quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 23. szerda
  -  Béla
Vásárhely24.com archívum

Zsebre vágja a gyerekeket a YouTube és a McDonald’s, ha nem figyelünk

2020. október 27.

Milliókat fizet az amerikai videómegosztó csatorna, a YouTube az úgynevezett gyerekinfluenszereknek (angolul „kidfluencer”) azért, hogy videóikban egészségtelen ételeket és a cukros italokat reklámozzanak más gyerekeknek – derült ki egy amerikai tanulmányból.

A New York-i Egyetem Globális Közegészségügyi Iskolájának (NYU–SGPH) kutatói elemezték az öt legnézettebb, gyerekeknek szóló YouTube-csatornát. Azt tapasztalták, hogy az étel- és italreklámokat tartalmazó influenszervideókat összesen egymilliárdszor nézték meg, és ezek 90 százalékában az egészségtelennek tartott gyorséttermek reklámjai szerepeltek.

Az elmúlt két év legjobban fizetett gyerekinfluenszere egy 9 éves texasi fiúcska, Ryan Kaji volt, akinek Ryan’s World néven saját csatornája van a legnagyobb videómegosztón. A kutatók szerint a kisfiú tavaly 26 millió dollárt keresett.

A gyorsétterem-hálózatokat és az üdítőital-gyártókat azonban csak az érdekli, hogyan helyezhetik el a termékeiket ezekben a rendkívül népszerű videókban – számolt be az angol Daily Mail online kiadása.

Míg az Egyesült Államokban alig van reklámszabályozás a gyermekek egészségének védelmére,

Nagy-Britanniában a kormány azzal igyekszik visszaszorítani a tévés gyorsétteremreklámokat, hogy csak 21 óra után engedélyezi a sugárzásukat.

A McDonald’s, a Burger King és társaik erre úgy reagáltak, hogy áttették a hirdetéseik jelentős részét a közösségi médiába, ahol nemcsak a felnőttek, de a gyerekek körében is egyre nagyobb elérést tapasztalnak.

A szakértők szerint a hatóságoknak többet kell tenniük azért, hogy korlátozzák a gyermekeknek szánt úgynevezett „junk food”-hirdetéseket.

„A gyerekek évente több ezer ételreklámot látnak a televízióban, és ezeknek a YouTube-videókban való megjelenése még tovább nehezíti az egészséges táplálkozásuk fenntartását” – mondta Marie Bragg, az NYU–SGPH kutatási igazgatója.

A szakember szerint a YouTube vonzereje különösen megnőtt 2020-ban, mivel a járvány miatt sok szülő otthonról dolgozik, és gyakran az a legegyszerűbb módja a gyerekek lekötésének, hogy engedik őket videózni a neten.

A YouTube a Google után a világ második leglátogatottabb webhelye, a szórakozásra vágyó gyerekek kedvelt célpontja. A kiskorú gyermeket nevelő szülők több mint 80 százaléka engedélyezi gyermekének a youtube-ozást, a szülők 35 százaléka szerint a gyerekük rendszeresen néz meséket a videómegosztó csatornán.

(Forrás: hirado.hu, Borítókép: illusztráció, fotó: MTI/Balázs Attila)