A hideg sem állíthatja meg a tram-traint

Kedd délelőtt Kanda Imre projektvezető mérnök és Mucsi László projekttanácsadó voltak a Rádió 7 Közös nevező című műsorának vendégei. A szakemberek elmondták, hogy az első tram-train szerelvényt január második felében láthatják a leendő vásárhelyi utasok. A műsorból az is kiderült, hogy a hideg sem állhatja a szerelvények útját.
Kanda Imre a műsor elején kifejtette, hogy az országba december közepén érkezik meg az első tram-train szerelvény, Vásárhelyen pedig január második felében lesz látható. Felmerült a kérdés, hogy mi is az a tram-train? A mérnök elmondta, hogy ez egy újfajta szolgáltatás. Egy olyan tömegközlekedési koncepció, ami lehetővé teszi a helyi- és a nagyvasúti közlekedés kombinálását. A tram-train egy vasúti jármű, ami képes a nagyvasúti hálózaton és a városi hálózaton is közlekedni. A szakember hozzátette, hogy Európában már korábban is volt ilyen jellegű közlekedés, a térségben azonban a Vásárhely-Szeged közti vonal lesz az első. Megjegyezte, hogy a tram-train általában a gazdasági jólétet szimbolizálja azokban az országokban, ahol már létezik ez a szolgáltatás.
A szerelvények városon belül elektromotorral működnek, amiknek teljesítménye: 4×45 kW (600 V, egyenáram). A városon kívül diesel motorra vált át, aminek teljesítménye: teljesítménye: 2×390 kW. A jármű maximum 100 km/órával képes közlekedni, és összesen 216 utas fér fel egy szerelvényre. A tram-train szerelvények 3 modulból állnak össze. Az első és az utolsó kocsi ugyan olyan lesz, ami annyit jelent, hogy mind a kettőben lesz vezetőfülke, motor stb, így könnyedén tud közlekedni mind a két irányba. A középső kocsiban pedig csak az utasok foglalnak majd helyet.
Egy hallgatói kérdés is érkezett: az Emlékpont előtt van egy nagy lyuk, ami balesetveszélyes, illetve a Rózsa utcai lottózó előtt nincs akadálymentesített járda. Mucsi László válaszában kifejtette, hogy a napokban felkerül az Emlékpont előtti útra a kopóréteg, és utána fogják tudni javítani az esetleges kisebb hibákat, így hamarosan mind a két hallgatói probléma orvosolva lesz.
A projektmenedzser a jelenleg folyó munkákat is felsorolta. A Népkerti állomásnál betonozási munkák folynak, a Hősök Terénél hamarosan beépítik a fedett buszmegállót, a Kossuth téren a térkövek lerakását fejezik be hamarosan, a Bajcsy utcán a járdák helyreállítása zajlik, a belső Andrássy utcára pedig hamarosan felkerül a kopóréteg. Az egész vonalon kertészeti munkák folynak, illetve a közvilágítás, és a kábelek tartóoszlopainak lerakása van folyamatban. A jövő héten elkezdik behúzni a kábeleket, vezetékeket, így mindenkit arra kérnek, hogy ne parkoljon a tram-train pályájára! Feszültség alá várhatóan november végén kerül a pálya, december végén pedig egy szegedi villamost (nem tram-traint!) hoznak Vásárhelyre, amivel tesztelni tudják a rendszert.
Kanda Imre elmondta, hogy a hideg sem állhatja útját a villamosvasútnak. Egy bizonyos hőmérséklet alatt bekapcsolnak a váltófűtések, így nem lehetséges az, hogy hogy a fagy miatt nem dolgoznak a váltók. Ha ez a fűtőrendszer meghibásodik, akkor egy hibaüzenetet küld a központba, és a szakemberek megkezdik a hiba elhárítását.
Szegeden, a járműtároló csarnokk a tervei hamarosan elfogadásra kerülnek, és megindulhat a csarnok építése.