quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 20. vasárnap
  -  Tivadar
Promenad.hu archívum

A hideg sem állíthatja meg a tram-traint

2020. október 20.

Kedd délelőtt Kanda Imre projektvezető mérnök és Mucsi László projekttanácsadó voltak a Rádió 7 Közös nevező című műsorának vendégei. A szakemberek elmondták, hogy az első tram-train szerelvényt január második felében láthatják a leendő vásárhelyi utasok. A műsorból az is kiderült, hogy a hideg sem állhatja a szerelvények útját.

Kanda Imre a műsor elején kifejtette, hogy az országba december közepén érkezik meg az első tram-train szerelvény, Vásárhelyen pedig január második felében lesz látható. Felmerült a kérdés, hogy mi is az a tram-train? A mérnök elmondta, hogy ez egy újfajta szolgáltatás. Egy olyan tömegközlekedési koncepció, ami lehetővé teszi a helyi- és a nagyvasúti közlekedés kombinálását. A tram-train egy vasúti jármű, ami képes a nagyvasúti hálózaton és a városi hálózaton is közlekedni. A szakember hozzátette, hogy Európában már korábban is volt ilyen jellegű közlekedés, a térségben azonban a Vásárhely-Szeged közti vonal lesz az első. Megjegyezte, hogy a tram-train általában a gazdasági jólétet szimbolizálja azokban az országokban, ahol már létezik ez a szolgáltatás.

Egyre kevesebb korlátozással jár a villamosvasút építése 1

A szerelvények városon belül elektromotorral működnek, amiknek teljesítménye: 4×45 kW (600 V, egyenáram). A városon kívül diesel motorra vált át, aminek teljesítménye: teljesítménye: 2×390 kW. A jármű maximum 100 km/órával képes közlekedni, és összesen 216 utas fér fel egy szerelvényre. A tram-train szerelvények 3 modulból állnak össze. Az első és az utolsó kocsi ugyan olyan lesz, ami annyit jelent, hogy mind a kettőben lesz vezetőfülke, motor stb, így könnyedén tud közlekedni mind a két irányba. A középső kocsiban pedig csak az utasok foglalnak majd helyet.

Egy hallgatói kérdés is érkezett: az Emlékpont előtt van egy nagy lyuk, ami balesetveszélyes, illetve a Rózsa utcai lottózó előtt nincs akadálymentesített járda. Mucsi László válaszában kifejtette, hogy a napokban felkerül az Emlékpont előtti útra a kopóréteg, és utána fogják tudni javítani az esetleges kisebb hibákat, így hamarosan mind a két hallgatói probléma orvosolva lesz.

A projektmenedzser a jelenleg folyó munkákat is felsorolta. A Népkerti állomásnál betonozási munkák folynak, a Hősök Terénél hamarosan beépítik a fedett buszmegállót, a Kossuth téren a térkövek lerakását fejezik be hamarosan, a Bajcsy utcán a járdák helyreállítása zajlik, a belső Andrássy utcára pedig hamarosan felkerül a kopóréteg. Az egész vonalon kertészeti munkák folynak, illetve a közvilágítás, és a kábelek tartóoszlopainak lerakása van folyamatban. A jövő héten elkezdik behúzni a kábeleket, vezetékeket, így mindenkit arra kérnek, hogy ne parkoljon a tram-train pályájára! Feszültség alá várhatóan november végén kerül a pálya, december végén pedig egy szegedi villamost (nem tram-traint!) hoznak Vásárhelyre, amivel tesztelni tudják a rendszert.

Egyre kevesebb korlátozással jár a villamosvasút építése 2

Kanda Imre elmondta, hogy a hideg sem állhatja útját a villamosvasútnak. Egy bizonyos hőmérséklet alatt bekapcsolnak a váltófűtések, így nem lehetséges az, hogy hogy a fagy miatt nem dolgoznak a váltók. Ha ez a fűtőrendszer meghibásodik, akkor egy hibaüzenetet küld a központba, és a szakemberek megkezdik a hiba elhárítását.

Szegeden, a járműtároló csarnokk a tervei hamarosan elfogadásra kerülnek, és megindulhat a csarnok építése.