quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
Vásárhely24.com archívum

Nagy Gyöngyi történész: Tóth Ilona ikonikus alakja példaértékű a mai fiatal generációnak

2020. október 19.

A vásárhelyi történész a Magyar Asszonyok Érdekszövetségének 20. évfordulója alkalmából folytatja előadás sorozatát, szerdán Tóth Ilonáról tart előadást a fővárosban.

“Ha 1956-ról van szó, egyértelmű, hogy Tóth Ilona. Azért ikonikus az alakja, mert az ő személyében a fiatalságot próbálták megbélyegezni, amikor az ellene kreált pert megindították. Gyilkossággal vádolták a szigorló orvost, majd rákényszerítették a vallomástételre tudatmódosító szerekkel, és noha a korszakban az volt a szokás, hogy ha valaki bevallja az emberölést, elkerülheti vádalkuval az akasztást, Tóth Ilonát mégis elítélték a fellebbezés után és kivégezték” – ismertette Nagy Gyöngyi.

Hozzátette, ez a koncepciós per – amelyben egyedüli nő és elsőrendű vádlott volt a már végzős orvostanhallgató – teljesen nyilvános volt, így mozgóképrészletek is fenn maradtak erről. Ez utóbbiból is vetít majd a történész az előadásán, de mint mondta, a történet emberi oldalára szeretné helyezni a hangsúlyt.

Tóth Ilona ugyanis fényes jövő előtt állt, mindig csak másokon segített, kiváló tanuló volt, verseket írt, több sportágban is jeleskedett – vívás, atlétika, sportrepülés . Másokért tenni akarása munkálkodott akkor is benne, amikor önként beállt segíteni az ’56-os forradalom idején, mentette mentővel a sérülteket, vagy élelmiszert hordott vidékről Budapestre. Nem vett részt nagyon a forradalomban, a felvonulás után édesanyjával hazament, de valószínűleg a hírekből értesült arról, hogy nagyon sok a sebesült és azonnal a segítségükre sietett – tudtuk meg Nagy Gyöngyitől.

Később a budapesti Domonkos utcai kórház vezetője lett, amikor is bekerült hozzá egy feltehetőleg már előzetes sérüléseket szenvedett munkásember, ávós, akin életmentő műtétet kellett végrehajtani. Ez nem sikerült, a beteg meghalt, ekkor vádolták meg gyilkossággal Tóth Ilonát és társait.

fotó forrása tenyleg.com

„Kegyetlen módszerrel bántak el velük, a módszeres diktatúra így működött. Erre fel kell hívni a figyelmet, ennek nem szabad megtörténnie ismét. Történetének bemutatásával arra is rá szeretnék világítani, mi történhet egy fiatal lánnyal, aki előtt szép jövő állt volna, ha történik egy olyan esemény az életében, mint ’56” – mondta Nagy Gyöngyi.

Hozzátette, olyan példaképekre, mint Tóth Ilona, manapság még nagyobb szükség lehet, éppen ezért a Szőnyi iskolában is az 5. osztályosokat, akiket tanít, megismertette vele és az október 23-i megemlékezés majd 21-én is Ilonáról szól, őt mutatják be a diákok a többieknek – a vírushelyzetre való tekintettel természetesen digitális táblán követhetik majd a tanulók diáktársaik előadását.

A történész, történelem szakos tanár kiemelte, éppen ez a “másokért élni, nemcsak önmagunkért” elv sarkallta őt is arra, hogy a Szőnyi Iskolába menjen tanítani. Azok az asszonyok, akikkel már régebb óta foglalkozik előadásaiban vagy korábbi kutatásaiban még az Emlékpontból, mind ilyenek voltak, eszerint éltek. Emellett, mint mesélte egy olyan, manapság ritkaságszámba menő értékes és intellektuálisan gazdag közegbe került az Emlékpontból a Szőnyibe, amely felbecsülhetetlen.

Gyöngyi maga is református, és a református egyházközség tagja is, így amikor adódott neki a lehetőség, hogy az intézmény tanára legyen, nem is volt kérdés számára, hogy elvállalja az állást.