Magyar kézbe kerülhet vissza a Budapest Airport

Tavaly szinte percenként indultak innen a repülőgépek, 2019 az egyik legsikeresebb évként vonul be a légikikötő történetébe, hiszen a Budapest Airport bevétele jóval meghaladta a 300 millió eurót, idén viszont már mintegy 90 százalékos forgalomcsökkenéssel számol a vállalat, amely komoly változások elé nézhet.
„Magyar kézbe kerülhet a Budapest Airport, ha a cég külföldi tulajdonosai is rábólintanak. A Bloomberg hírügynökség értesülései szerint hazai vállalatokból, üzletemberekből álló konzorcium – amelynek többek között a Mol is tagja – vásárolná meg a repülőteret működtető céget. Tavaly, a koronavírus kitörése előtt Magyarország legnagyobb légikikötőjének értékét 3 milliárd euróra, vagyis körülbelül ezermilliárd forintra becsülték. Igaz, 2019-ben több mint 16 millió utas fordult meg itt. Idén várhatóan ennek csak harmada” – ismertette az M1 riportere.
A koronavírus-válság miatt a repterek, így a budapesti is nehéz helyzetben vannak, ezért is lehet nagyobb az esély az üzletre, annak ellenére, hogy a külföldi tulajdonosok egyelőre meg akarják tartani a befektetésüket.
A magyar konzorcium egyik tagja, az ingatlanbefektetésekkel foglalkozó Indotek Csoport vezérigazgatója, Jellinek Dániel megerősítette, hogy üzleti tárgyalásokat folytat a Budapest Airport megvásárlásáról. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy az üzleti tárgyalások bizalmas jellegénél fogva semmilyen további tájékoztatást nem áll módjában közzétenni.
A Budapest Airportnak most 3 külföldi tulajdonosa van, egy szingapúri állami befektetési alap, egy kanadai nyugdíjalap, és egy reptereket működtető, szintén kanadai cég. Szakértők szerint a befektetési- és a nyugdíjalapnál hamar változhat a jelenlegi tulajdonosi elképzelés, hiszen mindkét cégnél fontos, hogy befektetéseik mindig profitot termeljenek, különben jelentősen csökkenhet ügyfeleik száma.
2005-ben a Gyurcsány-kormány eladta a Budapest Airportot, sokak meglepetésére, hiszen egy nyereséges céget privatizáltak. Az akkori gazdasági miniszter azzal érvelt, hogy magánkézben sokkal jobban fejlődik majd a repülőtér. Az M1-nek nyilatkozó elemző szerint azonban korántsem mindegy, hogy hazai, vagy külföldi magánkézben van Magyarország légiközlekedési központja.
A kormányt is hasonló szempontok vezérelték, amikor például az energetikai szektorban visszavásárolták az ugyancsak a baloldali kormányok idejében eladott stratégiai fontosságú cégeket. Ez teremtette meg például különböző fejlesztések és a rezsicsökkentés lehetőségét is.
A Budapest Airport a közelmúltban egyébként arról adott hírt, hogy a következő hónapokban kizárólag a repülőtér biztonságos üzemeltetése érdekében szükséges kiadásokra költ a vállalat, a beruházások számát erőteljesen csökkenti, és a meglévő forrásokat az alapvető repülőtér-üzemeltetésre, valamint a bérekre fogja fordítani.
(Forrás: hirado.hu; Borítókép: illusztráció, Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)